Sadařství a botanika podle Hyundai
Automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o. nedávno prezentovala projekt sadových úprav s tím, že bude vysazovat pouze původní rostlinné druhy. Ve skutečnosti však Hyundai hodlá okolí své továrny zkrášlit nepůvodními druhy stromů a keřů jako jsou např. čínské javory, americké duby, červeně kvetoucí hlohy, červené lísky, apod. Navíc, automobilkou plánované sadové úpravy v mnoha bodech nerespektují požadavky studie LÖW & spol. s r.o., které se v Deklaraci porozumění Hyundai zavázal dodržet.
"V nedávné době [bylo] nakoupeno dalších 1.664 stromů a 51.820 keřů. Jedná se výhradně o rostlinné druhy, které jsou v této lokalitě doma a které jsou dokonale přizpůsobené místním klimatickým a půdním podmínkám: javory, jasany, olše, břízy..." To jsou slova tiskového mluvčí společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o. (Hyundai) Petra Vaňka.[1]
Podle analýzy Ekologického právního servisu však Hyundai v rozporu s těmito svými tvrzeními hodlá okolí své továrny zkrášlit mnohými v Podbeskydí geograficky nepůvodními druhy stromů a keřů jako jsou např. čínské javory, americké duby, červeně kvetoucí hlohy, červené lísky apod.[2]
Navíc, automobilkou plánované sadové úpravy v mnoha bodech nerespektují doporučení studie LÖW & spol. s r.o., které se v Deklaraci porozumění Hyundai zavázal dodržet proto, aby byl zásah továrny do krajinného rázu co nejpřijatelnější.[3] Například v trase zrušených potoků Řepník a Pazderůvka má Hyundai podle studie "obnovit přirozený pás v! zrostlé a zapojené zeleně o minimální šířce 20 m na všech nezpevněných plochách trasy, uvnitř i vně závodu." Automobilka však navrhla pouze jednoduchou řadu dubu letního. "Je více než zjevné, že pás stromů o šířce nad 20 metrů musí být realizován alespoň dvojitou, ale lépe trojitou řadou dřevin," komentuje návrhy Hyundai právník programu GARDE z Ekologického právního servisu (GARDE-EPS) Jiří Nezhyba.
Dalšími ze strany Hyundai nerespektovanými závaznými doporučeními studie LÖW & spol. s r.o. jsou např. výsadba sadu jižně od administrativní budovy, který má překračovat i na plochu parkoviště, výsadba alejí stromů v trase polních cest od Nošovic a v jejich stopě v areálu Hyundai až po vlastní objekty hal, nebo požadavek, že ostatní výsadby zeleně nesmí ani hmotově, ani vzhledově konkurovat již uvedeným výsadbám. Projekt sadových úprav lze přitom pokládat za v zásadě nerozpornou věc, v níž by Hyundai nemusel mít problémy dodržovat své závazky z Deklarace porozumění.
Práv! ník GARDE-EPS Jiří Nezhyba proto vznáší otázku: "Jak snadněji ! než kval itním projektem sadových úprav by mohl Hyundai skutečně viditelně demonstrovat, že své motto -- ekologie na prvním místě - bere aspoň trochu vážně." Následně s odkazem na zpochybněnou proklamaci Hyundai o geografické původnosti dřevin a jejich přizpůsobenosti místním klimatickým a půdním podmínkám dodává: "Vyjádření tiskového mluvčího Hyundai Petra Vaňka o sadařství a botanice je přinejmenším zavádějící. Je třeba ho vnímat s určitou rezervou a spíše jako specifickou řečnickou disciplínu, v níž fakta nehrají až tak zásadní roli."
Právníci GARDE-EPS se v nejbližší budoucnosti budou především věnovat důležitému řízení o vydání integrovaného povolení, v němž automobilka bude muset mj. prokázat, že její výrobní proces snese měřítka tzv. nejlepších dostupných technologií. Budou proto klást důraz hlavně na to, aby výroba v Hyundai byla co nejméně environmentálně škodlivá.
Kontakty:
Jiří Nezhyba, mobil: 775 154 073
Program GARDE - Globální odpovědnost, Ekologický práv! ní servis
Dvořákova 13, 602 00 Brno
tel: 545 575 229, fax: 542 213 373
e-mail: brno@eps.cz
URL: www.responsibility.cz, http://www.eps.cz