Sobota, 20. dubna 2024

Medvědi mohou přes dálnici bez obav, budou mít nadchod

Medvědi mohou přes dálnici bez obav, budou mít nadchod
Pokud bude chtít nějaký medvěd v budoucnu bezpečně překročit dálnici D47, strach může nechat v lese. Fond dopravy na Ostravsku zaplatí dálniční nadchod určený právě medvědům. Bude stát téměř půl miliardy korun.

A to přesto, že náměstek ředitele fondu Jiří Novák připouští, že ve zmíněné oblasti medvěda nikdy nikdo neviděl. Nadchod si ale podle něj prosadily ekologické organizace.

Medvěd ano, los už ne

Podle údajů mysliveckých sdružení byl poslední moravský medvěd pravděpodobně uloven r. 1893 na bývalém arcibiskupském velkostatku Hukvaldy.

Jeden medvěd se prý toulal ještě r. 1908 po Moravskoslezských Beskydech v okolí Baraní a Kavalčanky, ale vrátil se zpět na Slovensko. Od té doby nebyl medvěd hnědý na území Česka znám více než půl století.

Zpět se na naše území začal šířit po konci 2. světové války. Ve volné přírodě je ale stále extrémně vzácný.

"A to tam měl být ještě most pro losy, poněvadž ta dvě zvířata se nesmějí potkat na jednom mostě," podotýká Novák.

Od stavby samostatného losího nadchodu se nakonec upustilo. Podle mluvčí investorské organizace Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové rozhoduje o stavbě zvířecích nadchodů ministerstvo životního prostředí.

Podle Nováka zbytečné přechody pro zvěř stavby silnic a dálnic prodražují. Ekologové však namítají, že stále houstnoucí síť silnic a dálnic izoluje skupiny zvířat na malých teritoriích, což omezuje výběr partnerů pro rozmnožování.

Některým velkým savcům proto hrozí vyhynutí, jiným degenerace. Nadchody navíc umožňují zvěři přejít na druhou stranu dálnice bez rizika srážky s autem.

Kopec nebo tunel

Takzvané ekodukty či ekomosty se objevily na českých dálnicích v posledních několika letech.

V krajině vypadají jako umělé kopce s tunelem pro dálnici; jsou obvykle 40 metrů široké a 45 metrů dlouhé a zalesněné.

Náklady na takovou stavbu se pohybují mezi 100 a 400 milionykorun. Řidiči se s nimi mohou setkat například na nově otevřeném úseku dálnice D11 u Hradce Králové. Ekomosty jsou běžné například ve Švýcarsku, Belgii či Nizozemsku.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů