Pátek, 29. března 2024

Zázračný lék, či módní vlna?

Z dávno známé léčivé rostliny se v posledních letech stává neuvěřitelně výnosný byznys.
Zázračný lék, či módní vlna?
Léčivé a omlazující účinky zelené dužnaté rostliny znali Egypťané už 1500 let před naším letopočtem. Ani po tolika letech však účinky aloe vera nejsou zcela zmapovány.

Všestranné použití
Na světě existuje více než 200 druhů aloe, ale jen tři mají ony pověstné léčivé účinky. Jedním z nich je právě aloe vera. Ta se dnes pěstuje po celém světě. Její komerční plantáže najdete v Karibiku, USA, Mexiku, v Japonsku i ve Středomoří. Originální aloe vera však pochází z Jižní Afriky a Madagaskaru, kde divoce roste dodnes. Můžete ji však najít i v tuzemsku, kde se vyskytuje především jako okrasná rostlina.
Aloe vera, kterou poznáte podle šedozelených dužnatých ostrých zubatých listů, obsahuje přes 200 účinných látek. Patří mezi ně minerály, například kalcium, magnezium, selen a zinek, dále vitaminy, aminokyseliny, flavonoidy a polysacharidy. To nejlepší z aloe se skrývá v gelovité tekutině uvnitř listů. Ta se používá pro výrobu léčiv a kosmetiky, které pomáhají při popáleninách, poštípání hmyzem, při ekzému, akné, lupénce a mnoha dalších onemocněních.
V laboratorních podmínkách byly prokázány i její účinky na zvyšování obranyschopnosti. Byly popsány i případy, kdy mělo vnitřní podávání gelu nebo šťávy z aloe vera příznivý efekt při léčení nachlazení, některých druhů onkologických onemocnění nebo u HIV pozitivních pacientů. Klinické studie však tento pozitivní vliv zatím nepotvrdily.

Nejistota panuje
Ještě před pádem železné opony zajímala skrytá léčivá síla této rostliny jen několik botaniků, babek kořenářek a tehdejších adeptů zdravé výživy, kteří to však s dobovou nabídkou obchodů neměli vůbec jednoduché.
V devadesátých letech se však obchod s aloe vera rozjel naplno a dnes už nabírá takové obrátky, že by se aloe vera mohla velmi brzy ocitnout na seznamu ohrožených druhů. Výrobky obsahující léčivé složky z aloe vera totiž ve velkém produkují kosmetické firmy, výrobci léků a i přes její výrazně hořkou chuť jí dnes používají i potravinářské firmy. Například u průměrné benzinové pumpy v Praze si dnes můžete pořídit opalovací krém, jogurt a až třináct druhů "limonád" obsahujících aloe vera, což by ještě před pár lety znělo jako sci-fi.
Jedním z nejviditelnějších produktů s výtažkem z této rostliny je limonáda Aloe Vera King. Zelená lahev s cizokrajnou etiketou sice vytáhne kupujícímu z peněženky skoro sto korun. Nápisy na etiketě nápoje zato ujišťují, že tekutina v lahvi obsahuje celých 30 procent aloe, je bez přidaného cukru a je nejprodávanějším nápojem v 99 zemích světa.
Webové stránky korejského výrobce tohoto nápoje, firmy OKF, dokonce tvrdí, že jeho pravidelným pitím lze předejít problémům s krevním oběhem, infarktu, vypadávání vlasů a únavě. Aloe Vera King prý zároveň ochraňuje náš kardiovaskulární systém a krom jiných léčebných funkcí v trávícím traktu i posiluje imunitní systém.
Odborníci jsou však opatrní. Například osobní trenér Karel Jarušek nápoj "bez přidaného cukru" (ale při lepším pohledu do tabulky na zadní straně etikety s 15 g cukru na 180 ml) označil za kalorickou bombu, které se při hubnutí naopak musíme vyhnout.
Také kožní lékařka Monika Arenbergerová je skeptická. Ačkoliv se o pozitivních účincích aloe vera na pleť všeobecně velmi často hovoří, Arenbergerová ji považuje za "módní" rostlinu, která se podobně jako v devadesátých letech například tea tree oil zkouší používat úplně na vše.
"Mám hodně pacientů, kteří ji jak zevně, tak i vnitřně s úspěchem použili na různá kožní onemocnění," připouští Monika Arenbergerová. Ihned však dodává, že neexistují klinické studie žádného z těchto preparátů, které by tento pozitivní efekt aloe vera prokázaly na větším souboru pacientů se závažnějšími kožními chorobami za lékařského dohledu.
"Zprávy z klinického výzkumu na jedné straně prokazují například dobré protizánětlivé vlastnosti gelu z aloe vera, na druhé straně ale upozorňují na riziko snadnějšího poškození kůže vlivem UV záření." Arenbergerová proto aloe vera považuje za zajímavý komplementární přístup k dermatologické terapii, který však vyžaduje ještě další zkoumání účinnosti a bezpečnosti.

Vděčný produkt
O poznání optimističtější přístup k účinkům aloe vera má Pavla Liptáková, provozovatelka Andělských lázní Cherubín. Doktorka Liptáková se specializuje na odstraňování problémů trávicího ústrojí za pomoci colonhydroterapie. Při ní dochází k pročištění tlustého střeva, a díky tomu k celkové detoxikaci organismu. Aloe vera doporučuje Liptáková jako potravinový doplněk při colonhydroterapii, ale i v běžném životě.
I přes skutečnost, že odborníci se k účinkům aloe vera stavějí spíše skepticky, obliba produktů s jejím obsahem v Česku stále stoupá.
Velmi dobře se prodává i výše zmiňovaná limonáda. Podle Pavla Grabovského, obchodního ředitele firmy Hyveco, která od června 2007 nápoj Aloe Vera King do České republiky dováží, se v současnosti prodá přibližně 200 tisíc litrů tohoto nápoje měsíčně.
To, zda jsou nápoje, potraviny a kosmetika s obsahem aloe vera opravdu tak zdravé, jak výrobci uvádějí ve svých kampaních, je těžké odhadnout. Nevěříte-li výrobkům mocných nadnárodních firem, můžete si rostlinu vypěstovat doma a následně ji zpracovat podle mnoha receptů, které jsou k dispozici na internetu. Jistotou však zůstává, že účinky aloe vera jsou ověřeny staletími, a to je ta nejlepší vizitka.

AUTOR: Petr Jansa
spolupracovník redakce

Výrobky z aloe vera
Revital Active Aloe Vera (Vyrábí Olma)
Mléčný nápoj s příchutí aloe vera, který vyrábí mlékárenská firma Olma, získal už v roce 2006 ocenění Volba spotřebitele.
Podle výrobce napomáhá nápoj k dokonalé harmonizaci zažívacího traktu, která vede k aktivaci, posílení a obnově vitálních sil.
Nápoj Revital Active Aloe Vera lze koupit v běžné síti prodejen potravin za necelých 25 korun.

Aloe Vera King (Vyrábí OKF)
Nápoj obsahující třicet procent aloe vera se vyrábí v Jižní Koreji, ale gel a prášek z aloe vera v ní obsažený pochází z plantáží v USA.
Nápoj se skládá z minerální vody, fruktózy, organického prášku aloe vera, gelu z aloe vera, medu a kyseliny citronové. Jeho chuť je velmi příjemná a osvěžující.
Aloe Vera King se prodává v běžné obchodní síti, litr a půl nápoje stojí přibližně 90 korun.

After Sun Balm with Aloe (Vyrábí Clinique)
Krém po opalování od firmy Clinique je díky léčivým a regeneračním výtažkům z aloe vhodný na sluncem podrážděnou pleť.
Chladivý balzám pokožku zklidňuje a hydratuje, navíc zmírňuje pálení, svědění, loupání a suchost pleti po slunění.
Balzám prodávají vybrané drogerie a parfumerie za 820 korun.

Pure A (Vyrábí Garnier)
Denní intenzivní hydratační krém, který ošetřuje a odstraňuje problematická místa pleti způsobená stresem, únavou, hormonálními změnami či znečištěným prostředím.
Krém obsahuje polyamidová vlákna, která pomáhají dotvářet buněčnou strukturu pleti. Hlavními účinnými látkami krému jsou kyselina salicylová, zinek, vilín a aloe barbadensis.
Krém je k dostání v běžné síti drogerií za 99 korun.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů