Čtvrtek, 25. dubna 2024

Vědci ukázali podivné tvory žijící v ledových vodách

Ačkoliv oblasti Arktidy a Antarktidy a moře, které je obklopuje, vypadají nehostinně, vědci v nich napočítali asi 13 000 druhů živočichů. Informovala o nich organizace Výzkum mořského života.

Ta začala fungovat v roce 2000 a svou činnost by měla ukončit příští rok. Pracují v ní stovky vědců z celého světa. Nyní vydali zprávu o svých objevech. Vysledovali, že především v okolí severního pólu se objevují tvorové, kteří byli typičtí pro teplejší severní vody.

Druh mořského žahavce Calycopsis borchgrevniki:. Jeden z nejběžnějších druhů žahavců v Antarktidě Calycopsis borchgrevnikifoto: ČTK/AP

"V oblasti Antakrtidy organizace napočítala asi 7500 tisíce druhů, což je až o dva tisíce více než bylo dosud známo," řekl Julian Gutt z institutu výzkumu polárního života v Německu.

Druh korýše Limacina helicina používá k pohybu speciální výběžky parapodia.:. Druh korýše Limacina helicina používá k pohybu speciální výběžky parapodia. Je velký asi jako fazole. Tento druh vědci našli ve vodách Arktidy i Antarktidy.foto: ČTK/AP

V oblasti Arktidy bylo nalezeno asi 5500 druhů včetně 235 těch, kteří byli současně nalezeni na opačném konci planety. "To je mnohem více, než jsme očekávali," řekl Russ Hopcroft z aljašské univerzity. Jsou mezi nimi velryby, ptáci ale i červi. Vědci nyní udělají analýzy DNA, aby zjistili, zda jsou tvorové opravdu identičtí.

Ryba Chionodraco hamatus) může dorůstat až velikosti 40 centimetrů:. Ryba Chionodraco hamatus může dorůstat až velikosti 40 centimetrůfoto: ČTK/AP

Vědci během let zkoumali především oblasti mezi východním Ruskem a Aljaškou v okolí Beringovy úžiny a také moře mezi Norskem a ledem kolem severního pólu. Kromě toho, že voda je teplejší, zjistili také to, že v mořích více na severu žijí stále menší tvorové, což by podle nich mohlo v budoucnu působit problémy v potravinovém řetězci.

Mořský anděl (Clione limacina):. Mořský anděl (Clione limacina) je velký asi čtyři centimetryfoto: ČTK/AP