Pátek, 26. dubna 2024

Silničáři kácí rychlostí "strom na 6 km"

Silničáři kácí rychlostí "strom na 6 km"
- Kácíme jen nemocné stromy, tvrdí silničáři

- Inspekce životního prostředí má důkazy o opaku

Správa silnic se brání tvrzením, že plánuje bezdůvodně kácet kolem cest zdravé stromy. Podle dat, která poskytla inspekci životního prostředí (ČIŽP), má letos kolem silnic padnout na devět tisíc stromů. Šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík ale trvá na tom, že silničáři jsou ochránci stromů.

"Vysazují řádově více stromů, než kácí," řekl včera na diskusním setkání týdeníku Euro o budoucnosti dopravy.

K plánům na poražení tisíců stromů kolem silnic řekl, že jde většinou o nemocné porosty a "o každém stromě se bude rozhodovat zvlášť".

"Silniční síť má 55 tisíc kilometrů, takže v průměru se pokácí jeden strom na šest kilometrů," řekl Brunclík.

Mluvčí inspekce životního prostředí Oldřich Janeba s ním ale nesouhlasí.

"Tabulky, které máme k dispozici, ukazují záměry kácení třeba 20 až 30 stromů na jednom místě z důvodu poškození stromů, inspektor pak přijde na místo a zjistí, že jsou zdravé," řekl ČTK. Inspektoři budou podle něj hlídat, aby nepadly významné aleje, jako se tomu stalo v minulých letech.

Stromům nyní podle něj nahrává současné počasí, kvůli sněhové kalamitě nebude čas je do jara pokácet. Ve vegetační době jsou pak už stromy chráněné.

O stromy podél silnic svádí ČIŽP boj už od roku 2006, kdy začalo ve velkém kácení podél komunikací a problém se řešil až na úrovni ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) a tehdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS).

Kvůli masivnímu kácení dokonce vznikla novela zákona o ochraně přírody a krajiny, která ukládá vést o záměru kácení kolem komunikací správní řízení. Inspekce tehdy také vypracovala manuál pro obce, které kácení schvalují, nyní se pokusí informace úředníkům znovu předložit.

Stromy kolem silnic mají podle ekologů krajinotvornou funkci a zachytávají prach. Silničáři argumentují automobilovými nehodami, které často končí smrtí. Podle ochranářů mají ale řidiči povinnost přizpůsobit jízdu stavu vozovky.

Inspekce nyní také vypracovává metodiku, podle níž by měl dostat správce komunikace či pozemku povinnost vysadit za pokácený strom tolik malých, aby do pěti let celkový objem jejich koruny dosáhl velikosti koruny skáceného předchůdce.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů