Čtvrtek, 28. března 2024

Boj proti hmyzu oživují inovace

Boj proti hmyzu oživují inovace

Přípravek proti hmyzu, to už není jen mucholapka a repelent na komáry nebo klíšťata. Tuzemský trh se rozrůstá a v nabídce se začíná podobat těm evropským. Zahnat nebo lapit už je možné téměř jakéhokoli hmyzího dotěru, včetně všudypřítomných "neviditelných" roztočů, způsobujících alergické reakce.

Sezona přípravků proti hmyzu se právě rozjíždí: repelent proti klíšťatům je dobré mít v obchodech od jara až do podzimu. Ale je výhodné pamatovat také na to, že jarní mravence brzy vystřídají mouchy, komáři a vosy a že zákazník si může při pohledu na dobře zásobený regál uvědomit, jak moc ho vlastně popouzejí také octomilky. Ideální je mít v obchodě produkty, které jsou aktuální podle výskytu hmyzu. Neméně důležité však je, aby zboží bylo v regále vystaveno přehledně, nejlépe podle kategorií, tj. podle toho, proti jakému hmyzu je určeno. "Také je mnohem výhodnější držet širší sortiment než pouhé dvě nebo tři položky. To totiž určuje, jestli se spotřebitel do obchodu vrátí, nebo ne," říká Tomáš Veselý, marketingový manažer společnosti Lybar, jež vyrábí přípravky proti hmyzu pod tradiční značkou Biolit. "Ideální je, když zákazník nemá důvod jít příště jinam, protože ví, že tam, kde nakoupil minule, najde vše za rozumnou cenu a nemusí už nikde nic hledat."

SPOTŘEBITELÉ ŽÁDAJÍ EKOLOGICKÉ VÝROBKY

Český trh s přípravky proti hmyzu je sice závislý hlavně na sezoně, což znamená, že velkou roli také hraje počasí, které ovlivňuje větší nebo menší výskyt hmyzu v daném roce, ale rozhodující jsou samozřejmě i další okolnosti, jako je cena produktu a inovace.

"Trend budou podle mého názoru určovat nejdůležitější požadavky spotřebitelů a k těm patří nejen vysoká účinnost a spolehlivost, ale také nezávadnost. Na trhu je rovněž prostor pro výrobky proti hmyzu, na který zatím žádné nebyly, tedy alespoň ne ve větší míře. To jsou například přípravky proti octomilkám nebo pasti na rybenky," míní Tomáš Veselý.

Bez inovací by to nešlo: značka Biolit vstoupila jako první v Česku na trh se speciálním sprejem proti vosám, rok na to se speciálním sprejem proti mravencům. Loni uvedla jako novinku přípravek proti octomilkám, lapače vos a much. Trend inovací se Biolit snaží držet. Na letošek opět připravuje několik novinek. Podle Tomáše Veselého jsou vysoce inovativní, doplňují mezery na trhu a drží se cenově pod úrovní cen zahraničních nadnárodních značek. Biolit se také po několika letech vrátil ke sloganu: Biolit... a je klid. "Tím bychom chtěli spotřebitelům říci, že při používání Biolitu budou mít klid od dotěrného hmyzu, že se nebudou muset bát používat tyto přípravky. Tomu se samozřejmě podřizuje celá strategie, od novinek a jejich designu přes stanovení ceny až po dostupnost produktu na trhu a šíři sortimentu proti různému druhu obtížného a nebezpečného hmyzu."

S rostoucí šíří sortimentu se značka Biolit začala nově rozdělovat do několika subbrandů: je to klasická řada Biolit, dále přípravky s přidanou hodnotou (s vyšší účinností, určené speciálně proti konkrétnímu hmyzu apod.) s názvem Biolit Plus a do třetice přípravky, jež neobsahují insekticidy, pod názvem Biolit Eco. Klasickou řadu Biolit charakterizuje standardní zelená barva, řada Biolit Plus je barevně odlišena podle toho, na jaký hmyz je daný výrobek určen. Například sprej na vosy je v barvě žlutočerné, gel na mravence v barvě stříbrnočerné a háčky na moly a roztoče v barvě fialovostříbrné, která má evokovat barvu levandule. Řada Biolit Eco je odlišena logem a jemnějším designem. Především jde o lapače hmyzu, ať už molů, nebo much, vos a octomilek - tedy hmyzu, který rád zamíří hlavně do kuchyní.

MALÉ OBCHODY MAJÍ SVÉ VÝHODY

Vítaným pomocníkem na místech prodeje jsou podlahové displeje (stojany), dále roztřídění výrobků v regálu podle zaměření na konkrétní hmyz, tj. např. přípravky proti klíšťatům, molům, komárům atd. Výhodou sítí hyper- a supermarketů je možnost nabídnout velkou šíři sortimentu a více značek, ale ani malé obchody nejsou bez výhod. Na nezávislém trhu může odborný prodejce poradit zákazníkovi s výběrem. Měl by také vyjít vstříc pravděpodobným potřebám zákazníků, když bude například sledovat zvyšující se výskyt boreliózy a encefalitidy, přenášené klíšťaty, ve svém okolí, když bude vědět, že i komáři mohou přenášet boreliózu a že i v Česku je možné se nakazit od komára západonilským virem apod. Může postřehnout zvyšující se výskyt alergických projevů na roztoče a při rozhovoru se zákazníkem nabídnout vhodný výrobek. Měl by také vědět, že houbaři mohou být poměrně širokou skupinou lidí, kteří se mohou nakazit od klíšťat, a že mnoho chatařů v okolí má problémy s komáry atd.

"Také by si měl maloobchodník rozmyslet, kolik bude držet různých značek. Čím více bude mít značek, tím větší bude nepřehlednost v malém regále, a tak riskuje, že zákazník bude z nabídky jen zmatený. Na druhou stranu čím méně je v obchodě značek, tím menší různorodost přípravků proti různým formám hmyzu. Biolit se proto snaží nabídnout maloobchodníkům co nejlepší volbu, tedy široký sortiment za nižší cenu než konkurence a vysokou kvalitu produktů," dodává Tomáš Veselý.

NOVINKY PRO ALERGIKY A NEZÁVADNÉ PŘÍPRAVKY BEZ INSEKTICIDŮ

Pro letošní sezonu připravil Biolit několik novinek. Jsou to výrobky, jež otevírají nové možnosti v ochraně proti hmyzu a nabízejí spotřebitelům širší použití a pohodlnější aplikaci. Biolit elektrický odpařovač proti komárům na baterie je možné používat ve stanech, karavanech, při grilování nebo při posezení na terase pod přístřeškem. Je také vhodný na cesty do zahraničí, vydrží 40 dní po 8 hodinách. V květnu se objeví na trhu elektrický odpařovač s časovačem, který umožní spotřebiteli ponechat el. přístroj v zásuvce a ten se automaticky vypne po 8 hodinách.

Pro lidi, kteří raději snesou mouchy než pohled na klasickou mucholapku, připravil Biolit samolepku na okenní rám, na které moucha nezůstane přilepena a zahyne mimo nástrahu. Novinkou je také Biolit Plus gel proti mravencům s atraktivnější nástrahou, než mají klasické pasti, a speciální nástraha na mravence-faraony, jež účinkuje jen na tento typ mravenců.

K ekologickým produktům se řadí Biolit Eco past na rybenky a Biolit Eco lapač šatních molů, oba bez insekticidů. Nejzajímavější letošní novinkou je podle Tomáše Veselého Biolit R Allergy, speciální sprej určený na ochranu proti roztočům. Díky přípravku se omezí příznaky alergie na roztoče na minimum, tj. sníží se výskyt astmatu, bronchitidy, atopických ekzémů apod. Protože roztoči a jejich alergeny se vyskytují nejvíce v postelích, sprej se aplikuje na matraci a přikrývky, poté se nechá zaschnout a opět se povleče. Účinkuje až 6 měsíců. Přípravek obsahuje mikroskopické kuličky, které pomalu uvolňují účinnou látku. Tyto kuličky také slepují alergeny, ty se proto nemohou dále šířit do vzduchu, zůstávají při zemi a člověk je nevdechuje. Sprej je na vodní bázi a uvolňuje se z něj jen účinná látka, žádný hnací plyn. Účinek lze vypozorovat už od jednoho týdne.

Spotřebitel se rovněž nemusí bát, že si poškodí nebo obarví matrace, koberce apod. Pro informační kampaň využívá Lybar také internet, kde se spotřebitelé mohou seznámit s celou šíří sortimentu.

Na alergiky myslela i firma Marca CZ, která vyrábí přípravky pod značkou Orion. "Vzhledem k tomu, že celá řada spotřebitelů má alergické reakce na parfémy a některé další látky, rozhodli jsme se uvést na trh přípravek, jenž bude zcela bez alergenů. Věříme, že tím vyjdeme vstříc cílové skupině, která je zvyklá používat přípravky těchto charakteristik i v jiných produktových skupinách, jako je kosmetika nebo detergenty," říká Radka Holečková, marketingová ředitelka společnosti pro ČR a SR. K letošním novinkám proto patří Orion sensitive aerosol létající hmyz, Orion sensitive aerosol lezoucí hmyz a Orion sensitive kolíčky proti molům.

AUTOR: Eva Zajíčková

ZDROJ: REGAL

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů