Pátek, 29. března 2024

Marketing ochrany přírody Česko zatím využít nedokáže

Marketing ochrany přírody Česko zatím využít nedokáže

Současná mediální vřava kolem Národního parku Šumava má své marketingové souvislosti, které se ve výsledku týkají všech čtyř národních parků České republiky. Domnívám se, že je to právě marketing, ve kterém česká ochrana přírody zaspala. Zcestovalý čtenář mi dá jistě za pravdu, že ve srovnání se světem je české pojetí národních parků stále ještě velmi pionýrské. Není to v kvalitě nebo odbornosti ochrany přírody samotné - v našich parcích je však stále pomálu možností poznávat přírodu v interaktivních návštěvnických centrech, zažít túru v divočině či si legálně užít jiných dobrodružství. Ochrana přírody je uchopená z gruntu, zatímco marketing se svými nástroji je využíván jen okrajově. Národní parky České republiky před sebou tedy mají velký potenciál vystavět nabídku pro své hosty v moderním, evropském či světovém duchu. Jak ukazují příklady ze světa, obě části, jak ochrana, tak marketing, se dají velmi úspěšně spojit. V národních parcích v Německu, USA či na Novém Zélandu se podařilo vybudovat nejen komfort pro návštěvníky, ale také řadu pracovních příležitostí pro místní obyvatele a značné příjmy pro státní kasu. Za všechny jeden příklad. Národní parky na Novém Zélandu vydávají místním firmám koncese na provozování návštěvnického servisu. Ty pak vracejí cca 6 % ze svého zisku zpět do kasy ministerstva (DOC), které tyto peníze investuje opět do národních parků. Každý v tomto soukolí musí dělat kompromisy (ochrana přírody je na prvním místě), ale rovnováha funguje. Spokojeni jsou ochránci přírody, místní, kteří mají práci, a turisté, kteří si odvážejí zážitky. Světový trend říká, že většina návštěvníků dává přednost krátké procházce před celodenním výletem do divočiny. Takže se není potřeba bát, že všichni budou chtít hromadně vstupovat do nejcennějších území. Atraktivnější parky přitáhnou více návštěvníků, kteří jsou nejlepším médiem na přenos informací o jedinečnosti a cennosti území.


AUTOR: David Albrecht, PR konzultant, specializace národní parky a ochrana přírody

Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů