Čtvrtek, 18. dubna 2024

Arktida: Expedice Jihočeské univerzity odjíždí na Svalbard již 24. června

Letošní expedice Svalbard 2012 Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích se uskuteční v termínu 24. června 2012 až 1. září 2012. Expedice pod vedením doc. Josefa Elstera se účastní celkem 25 pracovníků, kteří se na stanici v průběhu letní sezóny vystřídají.

Výzkumná stanice Jihočeské univerzity se nachází v oblasti zálivu Petunia - Billefjorden, Isfjorden cca 60 km severně od správního střediska Svalbardu - Longyearbyenu. Výzkumná stanice je jednou z nejseverněji položených vědeckých základen, leží téměř na 79° s.š. (GPS souřadnice stanice: 78°40´N, 16°30´E)

V průběhu července a srpna se bude na stanici pohybovat také celkem 26 studentů - účastníků kurzu polární ekologie. Studenti absolvovali v týdnu 28. května -1. 2012 června teoretický kurz v Českých Budějovicích a během léta absolvují praktickou část kurz přímo na výzkumné stanici. V termínu od 1. do 16. července proběhne část kurzu zaměřená na obory zoologie, parazitologie, ornitologie, botanika a fyziologie rostlin (10 studentů), v termínu od 17. července až 30. července proběhne část kurzu zaměřená na obory geologie, geomorfologie, glaciologie a klimatologie (8 studentů) a poslední část oborů algologie, mikrobiologie, hydrologie a limnologie proběhne v první půlce srpna (1.-16 srpna 2012).

Studenti se budou účastnit terénních výzkumných prací ve spolupráci s vědeckými pracovníky. Budou se podílet na již probíhajících výzkumech a zároveň zrealizují vlastní výzkumný miniprojekt - vždy v souladu se svým odborným zaměřením.

Letošní expedici zahajuje osmičlenný tým, který má za úkol připravit stanici na příjezd ostatních pracovníků a především studentů. Prioritou bude po zimě připravit chatu, opravit ji po zimní návštěvě medvěda ledního a začátkem července transportovat materiál dovezený z Českých Budějovic polskou lodí Horyzont II do blízkosti stanice.

Cílem expedice pro letošní sezónu je především organizace kurzu pro studenty a zároveň pokračující práce na již započatých experimentech a měřeních. Vedle pokračujících aktivit z předchozích let budou letos startovat i některé další výzkumné projekty (například paleolimnologický výzkum vybraných jezer v oblasti Billefjorden).

V průběhu expedice se budeme v rámci technických možností snažit zveřejňovat aktuální zprávy o dění na stanici a probíhajících pracích a také fotografie a videa z terénu. Aktuality ze Svalbardu bude možné během léta sledovat také na našich webových stránkách: http://polar.prf.jcu.cz/exp2012.htm

Expedice se pořádá díky projektu "CzechPolar - České polární stanice: stavba a operační náklady" finančně podpořeném grantem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Kurz polární ekologie včetně pobytu pracovníků a 20 studentů je financován z projektu "Vytvoření pracovního týmu a pedagogických podmínek pro výuku a vzdělávání v oblasti polární ekologie a života v extrémním prostředí", reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0190. Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Zdroj: Centrum polární ekologie

Centrum polární ekologie

je součástí Katedry biologie ekosystémů, Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (dále jen CPE). Hlavním posláním CPE je poskytování pravidelné vysokoškolské výuky Polární ekologie a přidružených oborů (studium života v extrémních podmínkách polárních oblastí zahrnující mikrobiologii-algologii, botaniku, zoologii-parazitologii, fyziologii a molekulární biologii a fyzické geografie polárních oblastí zahrnující klimatologii, glaciologii, geologii, geomorfologii a hydrologii polárních oblastí). Dalším posláním centra je vědecký výzkum v oborech neživé i živé přírody polárních oblastí, především v již jmenovaných oborech.

Výukové i vědecké aktivity CPE jsou prováděny ve spolupráci s institucemi, které se dlouhodobě zabývají výzkumem polárních oblastí v České republice na základě již podepsané dohody (Národní centrum výzkumu polárních oblastí). Zástupci CPE se podílí na práci International Arctic Science Committee (IASC) a European Polar Board. Centrum polární ekologie má ambici být českým zástupcem v International Arctic Science Committee jež koordinuje výzkum Arktidy. Výzkum polárních oblastí probíhá na jihočeských pracovištích Akademie věd a na Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích od roku 1988 a již od svého počátku probíhá ve spolupráci s Masarykovou univerzitou v Brně (25 let výzkumu Arktidy / 25 let výzkumu Antarktidy).

CPE vzniklo na základě projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, INGO LA 341 "Biologická a klimatická diverzita centrální části arktického souostroví Svalbard", který pracovníci CPE ve spolupráci s kolegy z Botanického ústavu v.v.i. AVČR v Třeboni a Masarykovy univerzity v Brně řešili v létech 2007 až 2010. Tento projekt umožnil založení malé technické základny v zátoce Billefjorden, Petunia (popis projektu). Logistické možnosti tohoto projektu umožnili v létech 2007 až 2010 participaci přibližně 45 pracovníků a studentů na sezónní terénní práci (v období arktického léta, červen až září) na souostroví Svalbard. Výroční terénní zprávy projektu jsou uveřejněny také na webových stránkách Svalbard Science Forum (zpráva 2007, 2008, 2009, 2010). V současnosti vysokoškolská výuka a výzkum v Arktidě probíhá za podpory programu velkých infrastruktur Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, projekt LM2010009 - Projekt CzechPolar - České polární stanice" Stavba a operační náklady (viz sekce "podpora").