POS z kartonu: Analogové médium č. 1
Ekologická agenda přináší do podpory prodeje renesanci nejrůznějších variant papíru.
Zadavatelé reklamy, kteří mají jako součást korporátní komunikace i zelenou agendu, v poslední době stále častěji sahají k papíru jako výchozímu materiálu pro výrobu reklamních nosičů. Dá se tak mluvit o renesanci papíru, lepenky a dalších variant. V současné době asi neexistuje materiál, ze kterého vyrobíte POS/POP stojany ekologičtěji. "Dnes je velkým hitem zadavatelů, aby materiály použité pro reklamu neobsahovaly PVC a mnoho dalších plastů, jejichž seznam se neustále rozrůstá. Papír má tu výhodu, že tuhle podmínku beze zbytku splňuje a neobsahuje sám o sobě žádné škodlivé látky. Něco je samozřejmě v barvách, ale to je velmi malé množství. Tak malé, že lze nosič zrecyklovat i potištěný," říká Radim Chmela, jednatel společnosti Branaldi, která je jedním z předních evropských výrobců POS systémů z kartonů a vlnité lepenky.
Papír: mnoho výhod
Papírové stojany ale mají mnoho výhod. Jejich recyklovatelnost je samozřejmě v dnešní době tou největší: "Stojany z vlnité lepenky jsou recyklovatelné produkty, na což je v poslední době kladen stále větší důraz. Dají se zlikvidovat přímo na prodejnách jako jakýkoliv jiný papírový odpad, což zjednodušuje celý proces promotion kampaně," říká R. Chmela. "Papír je samozřejmě nepoměrně přátelštější k životnímu prostředí oproti plastům, což je dnes velmi důležité téma," upozorňuje Chmela. Přes to všechno nepůsobí podle jeho slov papírové stojany s dnešními možnostmi jako chudý příbuzný. "Tyto materiály je možné neuvěřitelně zušlechťovat, takže mohou na základě požadavku zadavatele vypadat velmi reprezentativně," vysvětluje a dodává: "Jedním ze způsobů zušlechtění je laminace, ale tam se trochu ztrácí výhoda ekologičnosti, protože je prováděna fólií. Ale pořád se stojan dá v lisu na prodejnách zlikvidovat bez vel kých problémů. Další metodou zušlechtění papíru jsou parciální laky a další efekty. Může to vypadat velmi zajímavě."
Konstrukce a vychytávky
Způsoby konstrukce POS stojanů dnes umožňují vyrobit širokou škálu možností. "Samozřejmě nejsou papírové stojany určené k tomu, aby na nich něco svítilo nebo blikalo, i když i to je dnes možné zařídit. Spíše se jedná o to, že i s tvary, které jdou z papíru vyrobit, lze vyrobit velmi elegantní a efektivní reklamní nosič," vysvětluje R. Chmela.
Oproti plastu a kovu je u vlnité lepenky samozřejmě velkou výhodou rozložení a složení nosiče, nízká váha a výborná skladnost a nenáročnost na transport. Konstrukce je často tvořena tak, aby bylo stojan snadné složit na místě jednoduchým postupem. "Co se konstrukcí týká, ty se dělí do dvou skupin. Jedna skupina jsou ty nosiče, které se plní v logistických centrech řetězců, a ty si je zaváží na jednotlivé provozovny, u těch není takový tlak na různé důvtipnosti v konstrukci. Druhou skupinou jsou stojany, které se sestavují přímo na prodejnách a kde existují požadavky na různé rychloskládací stavění několika málo tahy, což je obrovská výhoda proti plastu nebo kovu," dodává R. Chmela. Zkrátka a dobře, i v dnešní digitální době lze klienta v místě prodeje zaujmout pomocí levné a efektivní klasické, dalo by se říct analogové technologie.
AUTOR: Václav Loubek