Ministerstvo školství chystá zásadní proměnu předškolní výuky. Mateřinky dostanou přesné parametry, co musejí děti naučit.
Dobeš určí, co mají děti ve školkách umět
Když dítě končí školku, má již umět házet míčem, jezdit na tříkolce, hýbat se a zároveň zpívat, nakreslit plynule čáru tužkou, používat zip i příbor. Také má umět pozdravit nebo respektovat názory jiného dítěte.
V některých školkách je to samozřejmost, jinde utopie. Právě proto se ministr školství Josef Dobeš (VV) rozhodl, že mateřským školám nastolí jasná pravidla, co přesně mají své svěřence učit a jak hluboko s výukou jít.
Od loňského října se na ministerstvu scházejí učitelky, pedagogičtí odborníci i ředitelé mateřských škol a sepisují "lexikon" dovedností, které bude muset šestileté dítě na konci školky prokázat.
Výuka ve školkách je chaos
Takzvané standardy předškolního vzdělávání zasahují do všech možných oblastí: určují pohybové dovednosti, schopnost rozeznávat předměty a geometrické tvary, vnímat okolní prostředí a vyjadřovat se o něm, ale i třeba rozlišit, co je a není vhodné ve společnosti.
"Chceme, aby byly požadavky na děti z mateřských škol jasně dané. V našem systému tyto standardy chybějí, přitom ve vyspělých zemích jsou běžné. Mateřské školy u nás sice učí podle programů, ty ale jen určují, co má dítě na konci předškolního vzdělávání umět. Tyto standardy ovšem říkají, jak dobře to má umět, což je velmi důležité," říká Jaroslav Faltýn, zástupce ředitele Výzkumného ústavu pedagogického v Praze. Ministerstvo prý čerpalo inspiraci v západní Evropě a USA.
"Standardy, které se nyní připravují, řeknou přesně: musí zvládnout tuto konkrétní dovednost v této obtížnosti," říká Faltýn. "Už teď kvalita českého školství v některých oblastech klesá. Chceme nastavit alespoň minimální normy, určitou laťku, pod kterou už nesmíme jít," vysvětluje. Seznam požadavků na děti vyvěsilo ministerstvo minulý týden na web, aby jej učitelé doplnili a připomínkovali.
Standardy budou pro učitele ve školkách povinné, jejich nejstarší předškolní třída je bude muset prokazovat vždy před prázdninami, tj. před nástupem do školy.
Pravidla jsou, kontrola zatím ne
První testovací prověřování plánuje Dobeš již na druhou polovinu letošního roku, naostro chce začít příští rok. Ovšem plán má ještě několik podstatných zádrhelů.
Není například jasné, kdo bude děti zkoušet a jak. "Písemné testy to být nemohou. A jiné metody by byly drahé," říká Faltýn. Prozatím se zdá nejpravděpodobnější, že dovednosti dětí bude prověřovat školní inspekce.
Přitom "trestání" neúspěšných dětí či učitelů nepřipadá v úvahu. "V posledních letech chybělo až 30 tisíc míst v mateřských školách," upozorňuje Faltýn. Jsou tedy zapotřebí volná místa ve školách a stejně tak i učitelé. Navíc základní škola musí vzít do první třídy každé šestileté dítě bez ohledu na to, jaké splňuje standardy. Podle Faltýna by však určení minimálních znalostí ve školce mohlo pomoci rodičům. "Rodiče často sami nevědí, co se vlastně po dítěti v tomhle věku chce. Takto uvidí, jaké požadavky školka má, a dokáže s ním pak lépe pracovat," myslí si Faltýn.
Ovšem například Alena Kňapová, jež v pražské mateřské škole Meziškolská učí už 40 let, se staví k nápadu poněkud skepticky.
"Můžete dítě tisíckrát učit, že má zdravit, ale když maminka přijde bez pozdravu, je to marné. Základ je v rodině. Nevěřím v nějaké univerzální mustry. Každé dítě je přece jiné. Pražské dítě potřebuje jiné věci a jinou výchovu než dítě z venkova," soudí Kňapová. Podle jejího názoru českým mateřským školám nechybějí standardy, ale především peníze. "Nemáme pomalu ani na pastelky," stěžuje si učitelka.
Základní dovednosti
Sebeobsluha
Pečovat o osobní hygienu (používat toaletní papír a splachovací zařízení, mýt si a utírat si ruce, smrkat).
Samostatně se oblékat, svlékat, obouvat, zavazovat si tkaničky.
Jazyk a řeč
Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, sledovat a vyprávět příběh, pohádku.
Vztah k životnímu prostředí
Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si, že jeho stav ovlivňuje zdraví člověka.
O životní prostředí pomáhat pečovat.
AUTOR: Zuzana Keményová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz