Pátek, 29. března 2024

Lobisté chtějí zničit prostředí Orlíka a Slap

Na Slapskou i Orlickou přehradu se chystá pohroma. Dosavadní klidné prostředí a čistou vodu má vystřídat randál soukromých motorových člunů, skútrů a povrch vody bude poset mastnými koly. Ministerstvo dopravy a spojů totiž utajeně připravuje po více než čtvrt století jejich návrat na hladiny těchto vodních nádrží - a zvažuje i Lipno.
Lobisté chtějí zničit prostředí Orlíka a Slap
Pod tlakem místních podnikatelů, kteří chtějí přilákat bohatší klientelu, Schlingovi úředníci změnili text vyhlášky tak, že pro letošní rok v ní zákaz provozu soukromých motorových člunů už není obsažen. Učinili tak přes protesty ekologických sdružení a v rozporu s názorem ministerstva životního prostředí. Ekologové to považují za ústup ministerských úředníků před tlakem podnikatelské lobby, zahleděné do módního vodního motorismu, a za začátek řetězové reakce, na jejímž konci budou vyklizená koupaliště a vodní plochy plné olejových skvrn. Smog a olej byly příčinou zákazu v r. 1976 Podle předsedkyně Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slap Dagmar Altmannové by povolení provozu motorových člunů, vodních skútrů a hausbótů ohrozilo rekreanty i životní prostředí. \"Od zákazu spalovacích motorů na Slapské přehradě podstatně přibylo velkých plachetnic i surfů a neustále tu přibývá i koupajících se lidí. Na takto zatíženou hladinu již není možné pustit rychlé motorové čluny, skútry nebo hausbóty.,\" sdělila Právu Altmannová, podle které se na rekreační přehrady vrátí velký hluk, olejové skvrny a vrstva smogu nad hladinou. Právě tyto jevy byly hlavní příčinou zákazů motorových člunů v roce 1976. \"Navíc vzhledem k zákazu užívání motorových člunů na jezerech ve všech okolních státech již nyní přijíždějí s motorovými plavidly zahraniční turisté k nám,\" uvedla Altmannová. Starostové: nikdo se nás neptal \"Nikdo se nás na nic neptal, takže jen čekáme, až se oteplí a začnou se po přehradě prohánět nikým nekontrolované čluny. Žádná pravidla pro jejich provoz nejsou vydána, vše prý obsahuje zákon, a pokud například vjedou mezi lidi na nafukovacích lehátkách, nemůže to uhlídat ani říční policie,\" řekl starosta Slapů František Vosmík (nezávislý). Podle něho řada podnikatelů na břehu příchod motorových člunů uvítá, protože s nimi přijde bohatší klientela. Běžní turisté ale na uvolnění dopravy po přehradě jistě doplatí. \"Obec nemůže vydat žádná pravidla, která by provoz regulovala, a okres ani kraj se k podobnému činu zatím také nemají,\" posteskl si starosta. Okamžiku, kdy se na Slapy vrhnou vyznavači skútrů, se přímo obává. \"Zřejmě to dopadne tak, že se tu budou prohánět bez omezení a řadové turisty postupně od návštěvy přehrady odradí,\" uvedl Vosmík, který stále ještě věří, že se do věci vloží krajský úřad a pomůže zjednat nápravu, aby měl provoz motorových lodí po přehradě pevně daný řád. A co ekologie? \"Slapské přehradě také chybí centrální přístaviště. Ptám se na řešení na všech příslušných úřadech, a každý krčí rameny. Povodí Vltavy vydá povolení na zřízení přístavního můstku každému, kdo o to požádá, a už se neohlíží na to, zda k jeho místu vede cesta, zda odváží odpadky a šetří přírodu,\" posteskl si dále starosta Slapů. \"Nám se tento návrh zákona nelíbí, protože se obáváme, že neukáznění majitelé motorových člunů budou rušit návštěvníky kempů na břehu Orlíka,\" řekl starosta Klučenic Jaroslav Květ (KSČM). Podle jeho zkušeností najíždějí lidé s čluny až na pláže a znečišťují okolí. Rodiny s dětmi, které tu tráví poklidnou dovolenou jen s nafukovacími čluny či lehátky, se poté bojí pouštět dál od břehu a kempy by mohli přestat navštěvovat úplně. \"Proti splavnění Vltavy nic nemáme, ale motorové čluny na přehradě nechceme,\" uvedl Květ. Kužvart: Naše připomínky nebyly přijaty Ředitelka odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy a spojů Magdalena Konvičková sice Právu řekla, že \"vyhlášku podepíše ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, ale je společným dílem ministerstev dopravy, životního prostředí a zemědělství\", avšak ministerstvo životního prostředí to popírá. \"O spolupráci s ministerstvem dopravy v případě zmíněné novely nelze hovořit. Připomínky k ní jsem 14. prosince předal ministru Schlingovi, ale jeho ministerstvo je právě, pokud jde o Slapy a Orlík, nerespektovalo. Chápu, že jsou lidé, kteří si velmi přejí projíždět se tam na skútru či vodních lyžích. Mnohem více je ale rekreantů, kteří si přejí klid a aby nebylo znečišťováno životní prostředí,\" řekl včera Právu řekl ministr životního prostředí Miloš Kužvart. Na otázku, zda je šance novelu ještě změnit, Kužvart odpověděl: \"V legislativní komisi, která ji nyní projedná, jsou i zástupci našeho ministerstva. Ti se pokusí dosáhnout, aby plavidla se spalovacími motory nadále na obě vodní nádrže nesměla. Zda se jim to podaří, nedokážu odhadnout.\" Pokud se nic nezmění, vstoupí nová vyhláška v platnost již v dubnu, tedy se začátkem letošní plavební sezóny. Ministerstvo: Vyhláška přírodě prospěje Ministerstvo dopravy odmítá, že by ustoupilo nátlaku kohokoliv. \"Pokoušely se na nás působit dokonce tři lobbistické skupiny. V případě Slap je nejsilnější ta, která by chtěla plavbu v této rekreační oblasti zcela zakázat, včetně parníků a nákladních lodí. Dále existuje lobby prosazující úplnou volnost pro rekreační plavbu a lobby říčních dopravců. Abychom se vyhnuli konfliktu zájmů, jednali jsme se všemi z nich, i s nevládními organizacemi, hejtmany a starosty,\" ujistila Konvičková. \"Vyhláška bude pro ochranu životního prostředí určitě pokrokem. Ta dosud platná sice rekreační plavbu se spalovacími motory na Slapech i Orlíku zakazuje, ale nikdo ji nedodržuje, což tamější přírodě působí velké škody. Teď budou dána jasná pravidla hry,\" je přesvědčena Konvičková. Pravidla budou Ministerstvo argumentuje tím, že Vltava a Labe jsou v nejvyšší kategorii vodních cest a zmíněné vodní plochy tvoří jejich nedílnou součást. \"Z pohledu našeho ministerstva je nemyslitelné tam přepravu lidí a nákladu omezovat. A bylo by tedy nelogické, kdyby na Slapech a Orlíku dál trval zákaz pro rekreační plavbu,\" uvedl Vít Šimonovský z odboru plavby a vodních cest MDS. Současně ujistil, že pro motorové lodi na Slapech i Orlíku chystá MDS některá omezení. \"Bude jim povolena maximální rychlost pětadvacet kilometrů v hodině a nebudou smět k břehu blíž než pětadvacet metrů, aby neohrožovaly rekreanty. Větší rychlosti budou moci dosahovat jen ve speciálně vymezených úsecích, které stanoví po dohodě s obcemi Státní plavební správa. Jen tam také budou smět jezdit vodní skútry,\" uvedl. Za porušení těchto pravidel stanoví nová vyhláška pokutu až sto tisíc korun. Její součástí bude příloha se seznamem 59 vodních nádrží, kde se provoz rekreačních motorových plavidel naopak striktně zakáže. Půjde například o Vranovskou a Brněnskou přehradu, Nové Mlýny I a II na Břeclavsku, Seč, Pastviny I a II, Nechranice či Lipno II. Budeme se bránit Nejen ekologové, ale i radnice v obcích kolem ostatních vodních ploch, kde má platit i nadále zákaz jízdy člunů a skútrů, se netají obavami, že po Slapech a Orlíku přijdou na řadu i oni. \"Určitě se budeme snažit, aby Hracholuská přehrada sloužila výhradě plavcům. Bránit se budou i obce, které ve svých vyhláškách upravujících řád rekreační oblasti mohou provoz motorových člunů zakázat,\" uvedl vedoucí referátu životního prostředí Okresního úřadu Plzeň-sever Vít Matějus. Také většina starostů obcí u Lipenského jezera by nerada viděla plavidla se spalovacími motory na vodní ploše. \"To už tu jednou bylo. Pamatuji si dobu, kdy lidé vyráželi na vodu na člunech s motory od pionýra nebo wartburgu. K tomu se přece nechceme vracet. Jen ve Frymburku máme zhruba 250 rybářů, kteří by už za úlovkem nepádlovali, nýbrž používali motory. To nemluvím vůbec o chatařích,\" řekl Právu starosta Frymburku Oto Řezáč (nezávislý). \"Prioritou je čisté a tiché Lipno. Tak proč tuto idylu dokreslovat burácejícími čluny? Navíc je přehrada skvělá pro jachting nebo surfing. Dovedete si představit, že například surfujete a kolem vás se prohánějí a řvou motory,\" vysvětlil starosta Černé v Pošumaví Jan Novák (nezávislý) Jednoznačně proti malým plavidlům a vodním skútrům na spalovací motory na hladině Vranovské přehrady je starosta Vranova na Znojemsku Roman Watzinger (KSČM). Souhlasí však s veřejnou hromadnou lodní dopravou, tedy s loděmi, které uvezou více než 12 osob. \"Bez možnosti plavby po přehradě pro více lidí najednou jsou veškeré proklamace o cestovním ruchu na Znojemsku k ničemu,\" zlobí se starosta pro změnu na dosavadní vyhlášku. Boje budou o každý rybník \"O konečnou podobu nové vyhlášky bude ještě boj, ve hře je řada rybníků a písníků, které dosud nejsou nijak řešeny,\" řekl Právu Jan Šnopl z referátu provozu vodních toků Povodí Labe. \"Když Pražák bude moci jezdit na Orlíku, nevím, proč nemohu já na Vranovské nebo Brněnské přehradě,\" reagoval na chystanou vyhlášku jeden z brněnských podnikatelů, pravidelně jezdící se člunem na Jadran. www.flashnews.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů