Eurokoridor počítá se splavněním Vltavy
České Budějovice Z Hamburku až do Českých Budějovic možná budou jezdit lodě.
Nápad jihočeských krajských radních splavnit Vltavu podpořili tento týden i
šéfové dalších regionů Horního Rakouska, Dolního Bavorska, Středočeského a
Ústeckého kraje, Prahy a německé spolkové země Sasko. Zhruba půl miliardy korun
potřebných na vybudování lodních zdvihadel mezi Prahou a Budějovicemi chtějí
společně získat v Evropské unii. Takový je jeden ze závěrů konference nazvané
Eurokoridor Sever Jih. Kromě vodní cesty chtějí jednotlivé regiony společně
vybudovat především dálniční a železniční tepnu. \"Naším cílem je v podstatě
zlikvidovat hranice,\" řekl šéf úřadu hornorakouské zemské vlády Eduard
Pesendorfer. Pokračování na straně D2 Pokračování ze strany D1 Za utopii
označují splavnění jihočeské části Vltavy ekologové i dopravci. \"Tok Vltavy a
její niva je součástí ekologicky ceněné evropské sítě jako nadregionální
biokoridor,\" připomněla Jaroslava Brožová z Jihočeských matek. Podle speditérů
se zase doprava po lodích vyplatí jen v případě surovin, jako je třeba uhlí nic
takového ale v jižních Čechách není. Reálnější se zdají plány okolo výstavby
severojižních evropských tepen, jejichž součástí jsou i jihočeská dálnice D3 a
IV. železniční koridor. Díky tomu radní věří, že na oba projekty snáze získají
finanční příspěvky z evropských fondů. Doposud Brusel přisypává na takzvané
panevropské dopravní tepny jen 10 procenty z celkových nákladů. Unie ale
zvažuje, že na nové cesty směrem na Východ se bude podílet až 90 procenty. \"Tím
se otevírá obrovská šance,\" řekl Edgar Trawnicek ze saského ministerstva
vnitra. Pokud však regionální politici na své projekty nezískají peníze,
zůstanou záměry jen na papíře. Kraje na nákladné projekty samy nemají peníze.
\"Naším úkolem bylo jen vymezit území, kudy eurokoridor povede,\" podotkl
jihočeský radní Robin Schinko. VÁCLAV DOLEJŠÍ Zdroj: Mladá fronta Dnes
České Budějovice Z Hamburku až do Českých Budějovic možná budou jezdit lodě. Nápad jihočeských krajských radních splavnit Vltavu podpořili tento týden i šéfové dalších regionů Horního Rakouska, Dolního Bavorska, Středočeského a Ústeckého kraje, Prahy a německé spolkové země Sasko. Zhruba půl miliardy korun potřebných na vybudování lodních zdvihadel mezi Prahou a Budějovicemi chtějí společně získat v Evropské unii. Takový je jeden ze závěrů konference nazvané Eurokoridor Sever Jih. Kromě vodní cesty chtějí jednotlivé regiony společně vybudovat především dálniční a železniční tepnu. \"Naším cílem je v podstatě zlikvidovat hranice,\" řekl šéf úřadu hornorakouské zemské vlády Eduard Pesendorfer.
Pokračování na straně D2
Pokračování ze strany D1
Za utopii označují splavnění jihočeské části Vltavy ekologové i dopravci. \"Tok Vltavy a její niva je součástí ekologicky ceněné evropské sítě jako nadregionální biokoridor,\" připomněla Jaroslava Brožová z Jihočeských matek. Podle speditérů se zase doprava po lodích vyplatí jen v případě surovin, jako je třeba uhlí nic takového ale v jižních Čechách není.
Reálnější se zdají plány okolo výstavby severojižních evropských tepen, jejichž součástí jsou i jihočeská dálnice D3 a IV. železniční koridor. Díky tomu radní věří, že na oba projekty snáze získají finanční příspěvky z evropských fondů.
Doposud Brusel přisypává na takzvané panevropské dopravní tepny jen 10 procenty z celkových nákladů. Unie ale zvažuje, že na nové cesty směrem na Východ se bude podílet až 90 procenty. \"Tím se otevírá obrovská šance,\" řekl Edgar Trawnicek ze saského ministerstva vnitra.
Pokud však regionální politici na své projekty nezískají peníze, zůstanou záměry jen na papíře. Kraje na nákladné projekty samy nemají peníze. \"Naším úkolem bylo jen vymezit území, kudy eurokoridor povede,\" podotkl jihočeský radní Robin Schinko.
VÁCLAV DOLEJŠÍ
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích