Pátek, 29. března 2024

Ambrozek povolil kanál na Labi

Ambrozek povolil kanál na Labi

Dva týdny poté, co  Ministerstvo   životního   prostředí  zamítlo žádost na stavbu dvou jezů u Děčína na dolním Labi, povolil ministr Libor Ambrozek stavbu vodního kanálu na jiném úseku řeky - v Přelouči na středním Labi.
Ambrozkovo rozhodnutí kritizují  ekologická  hnutí. Tvrdí, že se stavbou tříkilometrového kanálu s dvěma plavebními komorami a vodní elektrárnou zvýší tlak na vybudování průplavu Dunaj - Odra - Labe. Ten se plánuje už roky, jeho stavbu podporují ministerstva dopravy a pro místní rozvoj. Podle  ochránců   přírody  by však průplav způsobil nenapravitelné škody v přírodě, například by poškodil unikátní lužní lesy na soutoku Moravy a Dyje.
\"Obáváme se, že povolením této výjimky umožnil ministr Ambrozek vyvíjet tlak na výstavbu průplavu Dunaj - Odra - Labe, přestože plánovaný průplav kritizuje,\" tvrdí Miroslav Patrik z  ekologického  hnutí  Děti   Země  . Patrik odhaduje, že nejprve se znovu objeví snaha na stavbu dvou jezů do Děčína, které  Ministerstvo   životního   prostředí  v listopadu zamítlo.
\"Pak už bude jen krůček ke spojení Dunaje a řeky Moravy novým průplavem do Břeclavi, kde se uvažuje o velkém dopravním uzlu,\" dodává Patrik.
 Ekologické  organizace se rovněž obávají, že stavba kanálu v Přelouči ohrozí více než dvacet druhů silně a kriticky ohrožených živočichů a rostlin v unikátním přírodním systému Slavíkovy ostrovy, kde žije například modrásek, vydra, slepýš nebo ledňáček. Miroslav Patrik připomíná, že Slavíkovy ostrovy jsou navrženy na zařazení do evropské soustavy zvláště chráněných území Natura 2000.
 Ministerstvo   životního   prostředí  kritiku odmítá. \"Vodní dopravu považujeme za  ekologickou  a potřebnou - ovšem jen tehdy, pokud nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. A to se v tomto případě za dodržení přísných podmínek nestane,\" říká Ambrozkův náměstek Ladislav Miko.
Investor, státní Ředitelství vodních cest, bude například muset vybudovat náhradní stanoviště pro ohrožené druhy.
Ministerstvo nesouhlasí ani s tvrzením, že povolením kanálu v Přelouči otevře možnost stavby průplavu Dunaj - Odra - Labe, s nímž od počátku nesouhlasí. Ministerská mluvčí Karolína Šůlová uvedla, že parametry kanálu odpovídají pouze vnitrozemské plavbě. Průplav má být mezinárodní cestou.
Smyslem kanálu je prodloužit Labskou vodní cestu z Chvaletic do dvacet kilometrů vzdálených Pardubic, kde se plánuje stavba dopravního centra, která má využívat kombinaci říční, železniční, silniční a letecké dopravy.
\"Nechceme být závislí pouze na jednom dopravním oboru, výkyvy trhu by nás příliš ohrožovaly. Kombinovaná přeprava by měla být pro speditéry výhodnější,\" řekl nedávno Michael Skalický, ředitel společnosti Přístav Pardubice, kde mají svůj podíl i město Pardubice a Pardubický kraj.
O stavbu kanálu, který vyjde na více než miliardu korun, usilovalo Ředitelství vodních cest několik let,  Ministerstvo   životního   prostředí  žádost dvakrát zamítlo. Až teď ji ministr Ambrozek povolil. \"Investor projekt upravil,\" dodává mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.

ZDROJ: HN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů