Ambrozek povolil kanál na Labi
Dva týdny poté, co Ministerstvo životního prostředí zamítlo žádost na stavbu dvou jezů u Děčína na dolním Labi, povolil ministr Libor Ambrozek stavbu vodního kanálu na jiném úseku řeky - v Přelouči na středním Labi.
Ambrozkovo rozhodnutí kritizují ekologická hnutí. Tvrdí, že se stavbou tříkilometrového kanálu s dvěma plavebními komorami a vodní elektrárnou zvýší tlak na vybudování průplavu Dunaj - Odra - Labe. Ten se plánuje už roky, jeho stavbu podporují ministerstva dopravy a pro místní rozvoj. Podle ochránců přírody by však průplav způsobil nenapravitelné škody v přírodě, například by poškodil unikátní lužní lesy na soutoku Moravy a Dyje.
\"Obáváme se, že povolením této výjimky umožnil ministr Ambrozek vyvíjet tlak na výstavbu průplavu Dunaj - Odra - Labe, přestože plánovaný průplav kritizuje,\" tvrdí Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země . Patrik odhaduje, že nejprve se znovu objeví snaha na stavbu dvou jezů do Děčína, které Ministerstvo životního prostředí v listopadu zamítlo.
\"Pak už bude jen krůček ke spojení Dunaje a řeky Moravy novým průplavem do Břeclavi, kde se uvažuje o velkém dopravním uzlu,\" dodává Patrik.
Ekologické organizace se rovněž obávají, že stavba kanálu v Přelouči ohrozí více než dvacet druhů silně a kriticky ohrožených živočichů a rostlin v unikátním přírodním systému Slavíkovy ostrovy, kde žije například modrásek, vydra, slepýš nebo ledňáček. Miroslav Patrik připomíná, že Slavíkovy ostrovy jsou navrženy na zařazení do evropské soustavy zvláště chráněných území Natura 2000.
Ministerstvo životního prostředí kritiku odmítá. \"Vodní dopravu považujeme za ekologickou a potřebnou - ovšem jen tehdy, pokud nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. A to se v tomto případě za dodržení přísných podmínek nestane,\" říká Ambrozkův náměstek Ladislav Miko.
Investor, státní Ředitelství vodních cest, bude například muset vybudovat náhradní stanoviště pro ohrožené druhy.
Ministerstvo nesouhlasí ani s tvrzením, že povolením kanálu v Přelouči otevře možnost stavby průplavu Dunaj - Odra - Labe, s nímž od počátku nesouhlasí. Ministerská mluvčí Karolína Šůlová uvedla, že parametry kanálu odpovídají pouze vnitrozemské plavbě. Průplav má být mezinárodní cestou.
Smyslem kanálu je prodloužit Labskou vodní cestu z Chvaletic do dvacet kilometrů vzdálených Pardubic, kde se plánuje stavba dopravního centra, která má využívat kombinaci říční, železniční, silniční a letecké dopravy.
\"Nechceme být závislí pouze na jednom dopravním oboru, výkyvy trhu by nás příliš ohrožovaly. Kombinovaná přeprava by měla být pro speditéry výhodnější,\" řekl nedávno Michael Skalický, ředitel společnosti Přístav Pardubice, kde mají svůj podíl i město Pardubice a Pardubický kraj.
O stavbu kanálu, který vyjde na více než miliardu korun, usilovalo Ředitelství vodních cest několik let, Ministerstvo životního prostředí žádost dvakrát zamítlo. Až teď ji ministr Ambrozek povolil. \"Investor projekt upravil,\" dodává mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.
ZDROJ: HN