Čtvrtek, 18. dubna 2024

Poslanci souhlasí s jezy na Labi, Ambrozek varuje před pokutou od EU

Poslanci souhlasí s jezy na Labi, Ambrozek varuje před pokutou od EU

Poslanci v krátké době už podruhé vystavili republiku riziku, že kvůli nedodržení evropských dohod o ochraně přírody zaplatí vysokou pokutu v řádu miliónů eur. Varuje před ní Ministerstvo životního prostředí i Parlamentní institut, který pro poslance připravuje odborné rozbory navrhovaných zákonů.
Před měsícem zamítli vládní návrh novely zákona o ochraně přírody, který počítal s vytvořením evropské soustavy zvláště chráněných území Natura 2000. Teď schválili návrh poslance a exministra dopravy Jaromíra Schlinga (ČSSD) upravit zákon o vnitrozemské plavbě, aby bylo možné postavit dva jezy v Malém Březně a Prostředním Žlebu na dolním Labi. Schling se přitom odvolává i na mezinárodní dohodu o vodních cestách mezinárodního významu, ke které se Česko připojilo.
Stavbu před třemi týdny nepovolilo Ministerstvo životního prostředí, protože by nenávratně poškodila unikátní přírodu nedaleko Děčína a ohrozila takřka třicet kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů. Ministerstvo tvrdí, že stavba zdymadel je v rozporu s jinými evropskými úmluvami o ochraně přírody, za což by republika mohla dostat pokutu od EU. S tím souhlasí i Parlamentní institut, který Schlingův návrh posuzoval.
\"Návrh poslance Schlinga je v rozporu s Bernskou úmluvou o ochraně druhů a přírodních stanovišť,\" varoval institut. \"Po vstupu do EU hrozí republice žaloba u Evropského soudního dvora, popřípadě uložení peněžité sankce.\"
Schling s tím nesouhlasí. \"Domnívám se, že se nedostáváme do rozporu s Bernskou úmluvou,\" prohlásil Schling ve sněmovně při projednávání své předlohy. \"V mezinárodní dohodě o vodních cestách mezinárodního významu jsme se zavázali, že budeme rozvíjet a modernizovat své vodní cesty,\" dodal Schling.
Podle Ministerstva životního prostředí však Česko dvěma jezy, jak je v poslední verzi navrhlo ministerstvo dopravy, mezinárodní dohodu o vodních cestách nesplní. Hladina Labe se totiž nezvýší na úroveň, kterou směrnice vyžaduje.
Ministerstvo dopravy by rovněž mohlo přijít o příspěvek z evropských fondů. Stavba jezů si vyžádá více než šest miliard korun, přičemž část by měly pokrýt evropské peníze. Jenže saský ministr životního prostředí Steffen Flath po loňských povodních požádal evropskou komisařku pro ekologii Margot Wallströmovou, aby unie na stavbu jezů nedala ani euro. Saská vláda se obává, že by kvůli zdymadlům mohla případná další povodeň napáchat ještě větší škody než loni.
O labské jezy se vedou spory takřka deset let. Nejvyšší kontrolní úřad loni uvedl, že návratnost několikamiliardové investice do stavby jezů by byla velmi mizivá.
Ministerstvo dopravy to odmítlo, od zdymadel si slibuje, že nákladní lodě budou moci plout po Labi nejméně 345 dní v roce. Dosud je běžné, že lodě nemohou plout po této řece až třetinu roku.
Ministr životního prostředí Libor Ambrozek (KDU-ČSL) však doufá, že Senát Schlingův návrh zamítne.

ZDROJ: HN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů