Pátek, 29. března 2024

S jezy na Labi se má začít příští rok

S jezy na Labi se má začít příští rok

ÚSTÍ NAD LABEM (ob) - Za optimálních podmínek mohou být ve druhém pololetí roku 2005 zahájeny práce na výstavbě jezu Malé Březno, uvedl to při návštěvě krajské metropole náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Vláda již schválila výstavbu dvou jezů Malé Březno a Prostřední Žleb v roce 1999 a 2001. Bylo také zpracováno několik studií návratnosti a nejpříznivější hovoří o období šesti až sedmi let. O tom, že se jedná na všech úrovních svědčí i informace náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jaroslava Foldyny (ČSSD) po jeho jednání se zahraničním konsorciem firem. \"Počítá s osazením jezu v Prostředním Žlebu elektrickou turbínou, která je v projektu zajištěna, ale nebyl na ni investor.\" Dodal, že významně zvedne ekonomiku díla. Dnes jsou Labe a Vltava splavné až do Střekova na dvoumetrovou hloubku. Podle Kocourka to je dáno historicky i technicky, ale úpravy na Labi nebyly dále udělány. Na německé straně umožňují této hloubky dosáhnout \"prahy\". \"To, co nyní navrhujeme na Labi, je kompromis všech kompromisů, kdy byly respektovány všechny požadavky ekologické, aby nedošlo k zásadním zásahům do životního prostředí.\" Podle studií je zatím odhad investice na šest miliard korun, projektová dokumentace není dosud zpracována. \"Počítáme zatím s touto částkou a nemám žádné signály, že by měla být enormně navýšena.\" Na připomínku, že ministr životního prostředí varuje před sankcemi Evropské unie, reagoval náměstek Foldyna: \"Já si myslím, že všichni ministři české vlády by měli hájit zájmy České republiky a české národní zájmy. Je pro mě těžko akceptovatelné, aby kdokoli zpochybňoval rozhodnutí českého parlamentu, je-li českým ministrem. Ten parlament je o něco více než ministr.\" Foldyna patří mezi dlouhodobé zastánce výstavby jezů a splavnění Labe i v \"suchých měsících\" až do Německa. Foldyna argumentuje nejen ekologií, ale i ekonomikou v říční dopravě. \"Pokud máme přivézt tunu surovin do Lovochemie Lovosice za 13 eur lodí nebo za 23 eur vlakem nebo za 27 eur autem, tak se musí do konečné ceny výrobku zakomponovat.\" Foldyna je přesvědčen, že se stabilitou lodní dopravy se zboží vrátí \"na vodu\". Dodal, že na jednu loď se vejde 40 kamionů. \"Náš klub výstavbu jezů jednoznačně podporuje. Tady se nejedná jen o nyní propuštěné lodníky a další personál, ale zrušení plavby by mělo návaznost na ztrátu řady dalších pracovních příležitostí a další zatížení silniční sítě. Musíme mít na paměti, že v Ústeckém kraji je bez práce 18 % lidí,\" řekl nám předseda klubu KSČM krajských zastupitelů Stanislav Rybák.

Zdroj: Haló noviny

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů