Lodě na řece Moravě? Seitlová varuje před ohrožením přírody
Olomoucký kraj Novelu zákona o vnitrostátní plavbě, kterou má tento týden
schvalovat Poslanecká sněmovna, ostře kritizuje přerovská senátorka Jitka
Seitlová ( Nezávislí). Poukazuje na nebezpečí, která by hrozila přírodě tehdy,
pokud by se řeka Morava stala podle návrhu novely dopravně významnou cestou.
Podle ministerstva dopravy jsou však tyto obavy zbytečné.
\" V případě schválení novely by se staly prioritními veřejné zájmy a řeka by
byla vyloučena z působnosti zákona o životním prostředí,\" upozornila Seitlová
na setkání s novináři. V praxi by to znamenalo, že by část povodí Moravy od ústí
Bečvy až po státní hranici muselo splňovat plavební podmínky. K takovým patří
například hloubka toku přes dva metry a šířka dvacet metrů nebo budování
přístavů. \" To by přineslo obrovské zásahy na toku a v jeho okolí, kde se
nacházejí desítky přírodních rezervací,\" varovala Seitlová. Nikdo podle ní
neodpověděl na otázku, jak se bude na Moravě řešit splavnost a ekologická
hlediska. Seitlová v Senátu vznesla proti novele pozměňovací návrhy, které ale
zůstaly nevyslyšeny.
O připravovaných změnách nemá oficiální informace hejtmanství, dotčené obecní
úřady, ani ochránci přírody. Potvrdil to Tomáš Ehl z odboru životního prostředí
přerovské radnice. \" V národní přírodní rezervaci Zástudánčí je přírodní koryto
se zachovalými meandry, chráněnými živočichy a ptactvem. Plánované změny by pro
ně měly velmi negativní dopad,\" upozornil Ehl. Odpůrci novely jedním dechem
upozorňují na návaznost připravovaných změn s mnohaletým, nejednou bouřlivě
diskutovaným záměrem vybudovat kanál Dunaj- Odra- Labe. \" Chystaný zákon dává
nástroje těm, kteří kanál budovat chtějí,\" uvedla Seitlová.
Výhrady a obavy odpůrců jednoznačně odmítla ředitelka odboru plavby a vodních
cest ministerstva dopravy Magdalena Konvičková. \" Jediným důvodem na změnu
zákona bylo najít právní důvod pro povinnost a hrazení nákladů na údržbu a
provoz,\" konstatovala.
Novelu již v pozměněné podobě schválil Senát a vrátil ji Poslanecké sněmovně.
Komise životního prostředí Olomouckého kraje doporučila hejtmanovi Janu
Březinovi, aby se v Poslanecké sněmovně vyslovil proti novele.
Olomoucký kraj Novelu zákona o vnitrostátní plavbě, kterou má tento týden schvalovat Poslanecká sněmovna, ostře kritizuje přerovská senátorka Jitka Seitlová ( Nezávislí). Poukazuje na nebezpečí, která by hrozila přírodě tehdy, pokud by se řeka Morava stala podle návrhu novely dopravně významnou cestou. Podle ministerstva dopravy jsou však tyto obavy zbytečné.
\" V případě schválení novely by se staly prioritními veřejné zájmy a řeka by byla vyloučena z působnosti zákona o životním prostředí,\" upozornila Seitlová na setkání s novináři. V praxi by to znamenalo, že by část povodí Moravy od ústí Bečvy až po státní hranici muselo splňovat plavební podmínky. K takovým patří například hloubka toku přes dva metry a šířka dvacet metrů nebo budování přístavů. \" To by přineslo obrovské zásahy na toku a v jeho okolí, kde se nacházejí desítky přírodních rezervací,\" varovala Seitlová. Nikdo podle ní neodpověděl na otázku, jak se bude na Moravě řešit splavnost a ekologická hlediska. Seitlová v Senátu vznesla proti novele pozměňovací návrhy, které ale zůstaly nevyslyšeny.
O připravovaných změnách nemá oficiální informace hejtmanství, dotčené obecní úřady, ani ochránci přírody. Potvrdil to Tomáš Ehl z odboru životního prostředí přerovské radnice. \" V národní přírodní rezervaci Zástudánčí je přírodní koryto se zachovalými meandry, chráněnými živočichy a ptactvem. Plánované změny by pro ně měly velmi negativní dopad,\" upozornil Ehl. Odpůrci novely jedním dechem upozorňují na návaznost připravovaných změn s mnohaletým, nejednou bouřlivě diskutovaným záměrem vybudovat kanál Dunaj- Odra- Labe. \" Chystaný zákon dává nástroje těm, kteří kanál budovat chtějí,\" uvedla Seitlová.
Výhrady a obavy odpůrců jednoznačně odmítla ředitelka odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy Magdalena Konvičková. \" Jediným důvodem na změnu zákona bylo najít právní důvod pro povinnost a hrazení nákladů na údržbu a provoz,\" konstatovala.
Novelu již v pozměněné podobě schválil Senát a vrátil ji Poslanecké sněmovně. Komise životního prostředí Olomouckého kraje doporučila hejtmanovi Janu Březinovi, aby se v Poslanecké sněmovně vyslovil proti novele.
\" V případě schválení novely by se staly prioritními veřejné zájmy a řeka by byla vyloučena z působnosti zákona o životním prostředí,\" upozornila Seitlová na setkání s novináři. V praxi by to znamenalo, že by část povodí Moravy od ústí Bečvy až po státní hranici muselo splňovat plavební podmínky. K takovým patří například hloubka toku přes dva metry a šířka dvacet metrů nebo budování přístavů. \" To by přineslo obrovské zásahy na toku a v jeho okolí, kde se nacházejí desítky přírodních rezervací,\" varovala Seitlová. Nikdo podle ní neodpověděl na otázku, jak se bude na Moravě řešit splavnost a ekologická hlediska. Seitlová v Senátu vznesla proti novele pozměňovací návrhy, které ale zůstaly nevyslyšeny.
O připravovaných změnách nemá oficiální informace hejtmanství, dotčené obecní úřady, ani ochránci přírody. Potvrdil to Tomáš Ehl z odboru životního prostředí přerovské radnice. \" V národní přírodní rezervaci Zástudánčí je přírodní koryto se zachovalými meandry, chráněnými živočichy a ptactvem. Plánované změny by pro ně měly velmi negativní dopad,\" upozornil Ehl. Odpůrci novely jedním dechem upozorňují na návaznost připravovaných změn s mnohaletým, nejednou bouřlivě diskutovaným záměrem vybudovat kanál Dunaj- Odra- Labe. \" Chystaný zákon dává nástroje těm, kteří kanál budovat chtějí,\" uvedla Seitlová.
Výhrady a obavy odpůrců jednoznačně odmítla ředitelka odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy Magdalena Konvičková. \" Jediným důvodem na změnu zákona bylo najít právní důvod pro povinnost a hrazení nákladů na údržbu a provoz,\" konstatovala.
Novelu již v pozměněné podobě schválil Senát a vrátil ji Poslanecké sněmovně. Komise životního prostředí Olomouckého kraje doporučila hejtmanovi Janu Březinovi, aby se v Poslanecké sněmovně vyslovil proti novele.
Zdroj:Olomoucký deník
Sdílet článek na sociálních sítích