Ekologové proti kanálu
Moderátor (Jaromír Šallé):
Ekologové nesouhlasí s plánovanou výstavbou vodního kanálu spojujícího Dunaj s Břeclaví. Ke svým výhradám si vybrali právě 29. červen, který je Mezinárodním dnem Dunaje. Asi 90 km dlouhý kanál z Vídně, by se v budoucnu měl stát první částí kanálu; Dunaj, Odra, Labe. Ochránci přírody ale varují, že by se to neobešlo bez nenahraditelných škod na přírodě.
Tato rozsáhlá plocha se nachází mezi Břeclaví, Lanžhotem a Kosticemi. Už v příštích letech by se mohla začít měnit v obří přístav s překladištěm zboží, napojeným na blízkou železnici a dálnici z Bratislavy do Brna. Alespoň podle plánů ministerstva dopravy. To počítá s tím, že už v roce 2010 by se tady mohlo přeložit 5 milionů tun zboží.
Petr Dolejský, Správa ochrany přírody:
Toto je snad ještě větší nesmysl, než jezy na Labi.
V současné době existují tři varianty propojení Dunaje s Břeclaví. Přes Rakousko, Slovensko a přes oba tyto státy. Podle ekologů by ale celá stavba způsobila nenahraditelné ztráty. V okolí Břeclavi a Lanžhota se například nacházejí vzácné mokřady, kterým by hrozilo zánik. Navíc se prý stavba za 25 miliard korun nevyplatí ani ekonomicky.
Jaroslav Ungerman, Unie pro řeku Moravu:
Ta stavba nemůže vyjít jako rentabilní a je to skutečně naprostý luxus.
Z Prahy telefonuje Ludmila Roubcová, tisková mluvčí ministerstva dopravy:
Podle studie, kterou máme k dispozici tyto uvedené námitky nejsou pravdivé.
Proti kanálu nejsou naopak obce, kterých se stavba týká. A důvod? Tři tisíce nových pracovních míst. Přesto chce například radnice v Lanžhotě uspořádat referendum.
František Hrnčíř /nezávislý/, starosta Lanžhota:
Aby se všichni občané mohli vyjádřit jestli ten přístav tady chtějí a nebo ne.
Ekologové poukazují také na zprávu Rakouského nejvyššího kontrolního úřadu. Ten loni došel k závěru, že by stavba kanálu z Vídně do Břeclavi na Rakouském území vážně poškodila chráněnou přírodu.
Moderátor (Jaromír Šallé):
Myšlenka vzniku kanálu Dunaj, Odra, Labe je už skoro 400 let stará. Kanál má lodím umožnit proplutí z Baltského a Severního moře na jih do moře Černého. Na přelomu 30.a 40.let 20.století bylo dokonce nedaleko Vídně vykopáno prvních pět kilometrů kanálu. Výstavba je ale aktuální hlavně teď v souvislosti se vstupem nových středoevropských zemí do EU. Plánovaná stavba je dokonce součástí příloh smluv o rozšíření unie.
Relace: Jihomoravský večerník
Autor: Jiří Václavek
Moderátor: Jaromír Šallé