Pátek, 19. dubna 2024

Spor o jezy rozhodne vláda

Spor o jezy rozhodne vláda
Dvanáct let trvající spory o dva nové jezy na Labi by mohly již brzy skončit. Vláda by v říjnu měla rozhodnout, zda dá zelenou kontroverzní stavbě vodních děl na dolním Labi, proti níž protestují ekologové i Ministerstvo životního prostředí.
"Bude to politické rozhodnutí, a nikoliv úspěch kteréhokoliv ministerstva," řekl o povolení výstavby jezů v Děčíně při setkání evropských rejdařů a majitelů přístavů náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Ten také oznámil, že železnice nebude v dalších letech schopna přepravit větší objemy nákladů mezi Českem a Německem a v případě, že se na Labi nezlepší plavební podmínky, čemuž by napomohly právě nové jezy, vzroste kamiónová doprava.
Německá strana dosud tvrdila, že do zlepšování plavebních podmínek na Labi bude i nadále investovat a totéž očekávala od Česka. Minulý týden v pátek však ministerstvo stavebnictví a dopravy Saska-Anhaltska oznámilo, že nepočítá s žádnými novými investicemi. Německý úsek Labe hodlá uvést pouze do stavu před povodněmi v roce 2002. Na části řeky sice zajistí plavební podmínky 345 dnů v roce, ale za cenu toho, že v některých úsecích bude pouze jednosměrný provoz. Němci se v Děčíně totiž zavázali, že koryto řeky budou pouze prohlubovat, nikoliv rozšiřovat.
Česká strana nyní čeká na rozhodnutí vlády. Ministru dopravy Milanu Šimonovskému (KDU-ČSL) se podařilo do návrhu programového prohlášení nové vlády prosadit větu, která podle něj umožňuje stavbu jezů.
Za přípravné práce už stát zaplatil zhruba dvě stě miliónů korun. Ministerstvo dopravy doposud uvádělo, že stavba obou jezů potřebných k plnému splavnění čtyřicet kilometrů dlouhého úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí přijde na 6,2 miliardy korun. "Pokud stavbu nyní zahájíme, zaplatíme víc, než jsme původně očekávali," připustil Vojtěch Kocourek. Podle nových kalkulací by oba jezy odčerpaly ze státního rozpočtu skoro sedm miliard korun.
Úsek před hranicemi s Německem je jedinou neregulovanou částí na třistakilometrovém toku Labe. Zlepšení plavebních podmínek má podle zastánců výstavby jezů pomoci nejen lodní dopravě, ale i vodní turistice, čímž by se oživil celý region.
Ministerstvo životního prostředí nechce stavbu povolit, protože by podle něj ohrozila dvacet devět kriticky a silně ohrožených druhů včetně vzácných lososů, které se do Labe vracejí po mnoha letech. Jezy na Labi odmítají i ekologové, kteří trvají na tom, že jsou nadbytečné.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů