Posypy v zimě pomáhají, ale pod zemí mohou působit škody
Brno Každý kilogram písku použitý na zimní posyp působí velké problémy v
brněnské kanalizaci. V podzemí končí desítky tun materiálu, který zaplňuje
stoky. Pracovníci vodáren odhadují, že jen letos zmizí v potrubí a ve stokách na
1500 tun posypu - písku i drobného štěrku. "Jejich odstranění nás přijde na
částku kolem deseti milionů korun,"vysvětluje ředitel kanalizační sekce
Brněnských vodáren a kanalizací Marek Helcelet. Ve větších stokách musejí
zasahovat pracovníci s lopatami a dalšími nástroji, v menších pak speciální
vozidla. Ta mají zařízení, s jehož pomocí lze na dálku pomocí tlakové vody
nánosy uvolnit a odsát do nádrží. "To však stačí jen na část spláchnutého
posypu. Zbytek masy se přirozeně sune k čističce. Tam musíme písek odtěžit dřív,
než začne vlastní čistící proces,"dodal Helcelet. Písek vytěžený z kanalizace
nelze jednoduše vyvézt na skládku. Odborníci ho musí před vyhozením proplachovat
vodou, neutralizovat a vyčistit, teprve poté s ním mohou zacházet jako s
klasickým odpadem. Pracovníci Brněnských komunikací, které pečují o
nejdůležitější silnice v Brně, za tuto zimu spotřebovali na 550 tun pískového
posypu. "Používáme ho jen tam, kde nelze sypat, tedy například kolem vodních
zdrojů,"zdůrazňuje provozní ředitel firmy Leoš Chasák. Mnohem více využívají
písek a štěrk k posypu radnice městských částí na místních komunikacích a také
majitelé soukromých domů a firem. "Paradoxně i my máme s pískem spoustu
problémů, protože část ho zachycují záchytné koše v kanalizačních vpustích v
silnicích, o které pečuje naše společnost,"dodal Chasák. Posypová sůl problémy
obvykle nepůsobí. Ve vyšší koncentraci by sice mohla narušit chemické procesy v
čistírně odpadních vod, ale tající sníh ji dostatečně ředí.
Brno Každý kilogram písku použitý na zimní posyp působí velké problémy v brněnské kanalizaci. V podzemí končí desítky tun materiálu, který zaplňuje stoky. Pracovníci vodáren odhadují, že jen letos zmizí v potrubí a ve stokách na 1500 tun posypu - písku i drobného štěrku. "Jejich odstranění nás přijde na částku kolem deseti milionů korun,"vysvětluje ředitel kanalizační sekce Brněnských vodáren a kanalizací Marek Helcelet. Ve větších stokách musejí zasahovat pracovníci s lopatami a dalšími nástroji, v menších pak speciální vozidla. Ta mají zařízení, s jehož pomocí lze na dálku pomocí tlakové vody nánosy uvolnit a odsát do nádrží. "To však stačí jen na část spláchnutého posypu. Zbytek masy se přirozeně sune k čističce. Tam musíme písek odtěžit dřív, než začne vlastní čistící proces,"dodal Helcelet. Písek vytěžený z kanalizace nelze jednoduše vyvézt na skládku. Odborníci ho musí před vyhozením proplachovat vodou, neutralizovat a vyčistit, teprve poté s ním mohou zacházet jako s klasickým odpadem. Pracovníci Brněnských komunikací, které pečují o nejdůležitější silnice v Brně, za tuto zimu spotřebovali na 550 tun pískového posypu. "Používáme ho jen tam, kde nelze sypat, tedy například kolem vodních zdrojů,"zdůrazňuje provozní ředitel firmy Leoš Chasák. Mnohem více využívají písek a štěrk k posypu radnice městských částí na místních komunikacích a také majitelé soukromých domů a firem. "Paradoxně i my máme s pískem spoustu problémů, protože část ho zachycují záchytné koše v kanalizačních vpustích v silnicích, o které pečuje naše společnost,"dodal Chasák. Posypová sůl problémy obvykle nepůsobí. Ve vyšší koncentraci by sice mohla narušit chemické procesy v čistírně odpadních vod, ale tající sníh ji dostatečně ředí.
Sdílet článek na sociálních sítích