Ekologové: Vodní kanál poškodí přírodu
Břeclav - Závažné dopady na unikátní přírodu lužních lesů a mokřadů podél řeky
Moravy a Dyje by měla podle ekologů první etapa výstavby kanálu Dunaj- Odra-
Labe. S lokalitami na jižní Moravě, v Rakousku i na Slovensku, které jsou údajně
ohroženy realizací tohoto mnoho let probíraného projektu, v pátek seznámili
ochránci přírody veřejnost. První etapa kanálu má vést podle ekologů částečně
řekou Moravou, od Vídně nebo Bratislavy do přístavu ležícího buď v Břeclavi,
nebo v Lanžhotě. Všechny tři zvažované varianty trasy by zasáhly hned do
několika oblastí, které jsou nebo budou zahrnuty do soustavy chráněných území
Natura 2000, řekl Pavel Přibyl z Hnutí Duha. Patří mezi ně například oblast
Lobau v rakouském národním parku, slovenská chráněná krajinná oblast Záhorie a
české lužní lesy na soutoku Dyje a Moravy. Mnohé jsou domovem ohrožených druhů
živočichů a rostlin, například bobra, čápa černého, dravců, bledule letní nebo
řady druhů orchidejí, doplnil Přibyl. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského
však jeho úřad žádný takový projekt nepřipravuje. "Já tento projekt nepokládám
za reálný v nejbližších 30 až 50 letech,"řekl Šimonovský. Připustil však, že
jsou pro kanál stále vyčleněny územní rezervy. "Ministr Šimonovský tam ovšem
bohužel nebude věčně," míní Přibyl. Důkazem oprávněnosti obav je podle ekologů
skutečnost, že vláda plán s přístavem v Břeclavi zahrnula mezi své priority pro
financování z evropského Fondu soudržnosti a napojení Břeclavi na Dunaj je
součástí návrhu dopravní politiky do roku 2013. Myšlenka na propojení tří
evropských řek je stará minimálně čtyři století. Nejvíce se k realizaci
přiblížila v první polovině 20. století, aktivity ale dvakrát přerušilo
vypuknutí světového válečného konfliktu.
Břeclav - Závažné dopady na unikátní přírodu lužních lesů a mokřadů podél řeky Moravy a Dyje by měla podle ekologů první etapa výstavby kanálu Dunaj- Odra- Labe. S lokalitami na jižní Moravě, v Rakousku i na Slovensku, které jsou údajně ohroženy realizací tohoto mnoho let probíraného projektu, v pátek seznámili ochránci přírody veřejnost. První etapa kanálu má vést podle ekologů částečně řekou Moravou, od Vídně nebo Bratislavy do přístavu ležícího buď v Břeclavi, nebo v Lanžhotě. Všechny tři zvažované varianty trasy by zasáhly hned do několika oblastí, které jsou nebo budou zahrnuty do soustavy chráněných území Natura 2000, řekl Pavel Přibyl z Hnutí Duha. Patří mezi ně například oblast Lobau v rakouském národním parku, slovenská chráněná krajinná oblast Záhorie a české lužní lesy na soutoku Dyje a Moravy. Mnohé jsou domovem ohrožených druhů živočichů a rostlin, například bobra, čápa černého, dravců, bledule letní nebo řady druhů orchidejí, doplnil Přibyl. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského však jeho úřad žádný takový projekt nepřipravuje. "Já tento projekt nepokládám za reálný v nejbližších 30 až 50 letech,"řekl Šimonovský. Připustil však, že jsou pro kanál stále vyčleněny územní rezervy. "Ministr Šimonovský tam ovšem bohužel nebude věčně," míní Přibyl. Důkazem oprávněnosti obav je podle ekologů skutečnost, že vláda plán s přístavem v Břeclavi zahrnula mezi své priority pro financování z evropského Fondu soudržnosti a napojení Břeclavi na Dunaj je součástí návrhu dopravní politiky do roku 2013. Myšlenka na propojení tří evropských řek je stará minimálně čtyři století. Nejvíce se k realizaci přiblížila v první polovině 20. století, aktivity ale dvakrát přerušilo vypuknutí světového válečného konfliktu.
Zdroj:Zlínské noviny
Sdílet článek na sociálních sítích