Coca-Cola bojuje o lepší image
Voda nad zlato. S reálnými dopady této parafráze známého rčení se musí potýkat
Coca-Cola a další světové nápojářské a potravinářské koncerny. Bez vody nemohou
existovat - tato surovina je však v pro ně klíčových oblastech rozvoje velmi
citlivým i nedostatkovým zbožím. A tak firmy vymýšlejí strategie, aby napravily
svou image bezohledných vykořisťovatelů vodních zdrojů.
Vesnice v Indii trpí nedostatkem vody, protože ji Coca-Cola odčerpává pro své
blízké tovární provozy. Pesticidy v nápojích, za něž sice nakonec koncern
primárně nemohl, však přesto vyvolaly mezinárodní pobouření. To jsou některé z
výtek, které ekologové adresují světovému gigantu a přitvrzují kampaň proti
němu. Etický problém se týká jak toho, že firma prodává surovinu, jejímž
nedostatkem lidé v dané oblasti trpí, tak i obrovských objemů vody, které
spotřebovává při výrobě.
Bouřlivý rozvoj například v Indii, Číně či v některých zemích Latinské Ameriky
velí globálním firmám, aby se vrhaly do třetího světa. Ten jim na rozdíl od
stagnující Evropy zatím zaručuje silný růst. Trend potvrzují i včerejší výsledky
Coca-Coly ve třetím čtvrtletí. Zisk firmy poskočil o 37 procent na 1,28 miliardy
dolarů. Na téměř osmiprocentním růstu tržeb ve výši 6,04 miliardy dolarů se z
celých 30 procent podílela Asie.
Jenže koncerny tam nepřinášejí jen investice, ale i problémy s celosvětovým
přesahem. Nedávno proto přišla Coca-Cola se strategií vodního hospodářství,
kterou vydala v rámci své třetí výroční zprávy o stavu životního prostředí.
"Museli jsme tuto ožehavou otázku řešit, jinak by ona vyřešila nás," komentoval
situaci koncernu Jeff Seabright z Coca-Coly pro časopis The Economist. Obavy
jsou namístě - mamutí rozměr koncernu z něj dělá i mamutí cíl. Příkladem - pro
Coca-Colu neblahým - může být mnohaletá celosvětová kampaň ekologických
organizací spojená s bojkotem proti další obří firmě Nestlé z osmdesátých let.
Koncern prodával a masívně propagoval svá prášková kojenecká mléka v zemích, kde
ženy nejen těžko chápaly návody k použití, ale navíc měly i špatný přístup ke
zdrojům pitné vody, v níž se musí výrobky rozpustit.
Ekologové Nestlé obviňovali ze smrti statisíců dětí na podvýživu - dosáhli
nakonec celosvětové regulace prodeje tohoto zboží včetně zásadního obratu v
politice Nestlé.
Koncern, který je světovou jedničkou v produkci balených vod, se v posledních
pěti letech chlubí v pravidelných zprávách šetřením vodou v provozech,
recyklací, ochranou vodních zdrojů nebo vzdělávacími projekty v Africe, Asii i
Latinské Americe.
Podobnou politiku nastolila i Coca-Cola. O šest procent snížila v roce 2004
spotřebu vody na výrobu jednoho litru nápoje - z 2,9 litru v roce 2003 na 2,72
litru. Konkrétně v Indii se pokouší všechny provozy převést na dávno známou
technologii využití dešťové vody z monzunů a použitou vodu dál recyklovat.
Ekologové jsou ale zatím opatrní a vyčkávají, jaké změny budou následovat dál.
A negativní image už začíná nést své ovoce - Coca-Cole hrozí, že kvůli etice
přijde o kontrakty s řadou amerických univerzit. Ty už v několika případech
přešly ke konkurenci, a to k PepsiCo, největšímu rivalovi na trhu.
Voda nad zlato. S reálnými dopady této parafráze známého rčení se musí potýkat Coca-Cola a další světové nápojářské a potravinářské koncerny. Bez vody nemohou existovat - tato surovina je však v pro ně klíčových oblastech rozvoje velmi citlivým i nedostatkovým zbožím. A tak firmy vymýšlejí strategie, aby napravily svou image bezohledných vykořisťovatelů vodních zdrojů.
Vesnice v Indii trpí nedostatkem vody, protože ji Coca-Cola odčerpává pro své blízké tovární provozy. Pesticidy v nápojích, za něž sice nakonec koncern primárně nemohl, však přesto vyvolaly mezinárodní pobouření. To jsou některé z výtek, které ekologové adresují světovému gigantu a přitvrzují kampaň proti němu. Etický problém se týká jak toho, že firma prodává surovinu, jejímž nedostatkem lidé v dané oblasti trpí, tak i obrovských objemů vody, které spotřebovává při výrobě.
Bouřlivý rozvoj například v Indii, Číně či v některých zemích Latinské Ameriky velí globálním firmám, aby se vrhaly do třetího světa. Ten jim na rozdíl od stagnující Evropy zatím zaručuje silný růst. Trend potvrzují i včerejší výsledky Coca-Coly ve třetím čtvrtletí. Zisk firmy poskočil o 37 procent na 1,28 miliardy dolarů. Na téměř osmiprocentním růstu tržeb ve výši 6,04 miliardy dolarů se z celých 30 procent podílela Asie.
Jenže koncerny tam nepřinášejí jen investice, ale i problémy s celosvětovým přesahem. Nedávno proto přišla Coca-Cola se strategií vodního hospodářství, kterou vydala v rámci své třetí výroční zprávy o stavu životního prostředí.
"Museli jsme tuto ožehavou otázku řešit, jinak by ona vyřešila nás," komentoval situaci koncernu Jeff Seabright z Coca-Coly pro časopis The Economist. Obavy jsou namístě - mamutí rozměr koncernu z něj dělá i mamutí cíl. Příkladem - pro Coca-Colu neblahým - může být mnohaletá celosvětová kampaň ekologických organizací spojená s bojkotem proti další obří firmě Nestlé z osmdesátých let. Koncern prodával a masívně propagoval svá prášková kojenecká mléka v zemích, kde ženy nejen těžko chápaly návody k použití, ale navíc měly i špatný přístup ke zdrojům pitné vody, v níž se musí výrobky rozpustit.
Ekologové Nestlé obviňovali ze smrti statisíců dětí na podvýživu - dosáhli nakonec celosvětové regulace prodeje tohoto zboží včetně zásadního obratu v politice Nestlé.
Koncern, který je světovou jedničkou v produkci balených vod, se v posledních pěti letech chlubí v pravidelných zprávách šetřením vodou v provozech, recyklací, ochranou vodních zdrojů nebo vzdělávacími projekty v Africe, Asii i Latinské Americe.
Podobnou politiku nastolila i Coca-Cola. O šest procent snížila v roce 2004 spotřebu vody na výrobu jednoho litru nápoje - z 2,9 litru v roce 2003 na 2,72 litru. Konkrétně v Indii se pokouší všechny provozy převést na dávno známou technologii využití dešťové vody z monzunů a použitou vodu dál recyklovat. Ekologové jsou ale zatím opatrní a vyčkávají, jaké změny budou následovat dál.
A negativní image už začíná nést své ovoce - Coca-Cole hrozí, že kvůli etice přijde o kontrakty s řadou amerických univerzit. Ty už v několika případech přešly ke konkurenci, a to k PepsiCo, největšímu rivalovi na trhu.
Vesnice v Indii trpí nedostatkem vody, protože ji Coca-Cola odčerpává pro své blízké tovární provozy. Pesticidy v nápojích, za něž sice nakonec koncern primárně nemohl, však přesto vyvolaly mezinárodní pobouření. To jsou některé z výtek, které ekologové adresují světovému gigantu a přitvrzují kampaň proti němu. Etický problém se týká jak toho, že firma prodává surovinu, jejímž nedostatkem lidé v dané oblasti trpí, tak i obrovských objemů vody, které spotřebovává při výrobě.
Bouřlivý rozvoj například v Indii, Číně či v některých zemích Latinské Ameriky velí globálním firmám, aby se vrhaly do třetího světa. Ten jim na rozdíl od stagnující Evropy zatím zaručuje silný růst. Trend potvrzují i včerejší výsledky Coca-Coly ve třetím čtvrtletí. Zisk firmy poskočil o 37 procent na 1,28 miliardy dolarů. Na téměř osmiprocentním růstu tržeb ve výši 6,04 miliardy dolarů se z celých 30 procent podílela Asie.
Jenže koncerny tam nepřinášejí jen investice, ale i problémy s celosvětovým přesahem. Nedávno proto přišla Coca-Cola se strategií vodního hospodářství, kterou vydala v rámci své třetí výroční zprávy o stavu životního prostředí.
"Museli jsme tuto ožehavou otázku řešit, jinak by ona vyřešila nás," komentoval situaci koncernu Jeff Seabright z Coca-Coly pro časopis The Economist. Obavy jsou namístě - mamutí rozměr koncernu z něj dělá i mamutí cíl. Příkladem - pro Coca-Colu neblahým - může být mnohaletá celosvětová kampaň ekologických organizací spojená s bojkotem proti další obří firmě Nestlé z osmdesátých let. Koncern prodával a masívně propagoval svá prášková kojenecká mléka v zemích, kde ženy nejen těžko chápaly návody k použití, ale navíc měly i špatný přístup ke zdrojům pitné vody, v níž se musí výrobky rozpustit.
Ekologové Nestlé obviňovali ze smrti statisíců dětí na podvýživu - dosáhli nakonec celosvětové regulace prodeje tohoto zboží včetně zásadního obratu v politice Nestlé.
Koncern, který je světovou jedničkou v produkci balených vod, se v posledních pěti letech chlubí v pravidelných zprávách šetřením vodou v provozech, recyklací, ochranou vodních zdrojů nebo vzdělávacími projekty v Africe, Asii i Latinské Americe.
Podobnou politiku nastolila i Coca-Cola. O šest procent snížila v roce 2004 spotřebu vody na výrobu jednoho litru nápoje - z 2,9 litru v roce 2003 na 2,72 litru. Konkrétně v Indii se pokouší všechny provozy převést na dávno známou technologii využití dešťové vody z monzunů a použitou vodu dál recyklovat. Ekologové jsou ale zatím opatrní a vyčkávají, jaké změny budou následovat dál.
A negativní image už začíná nést své ovoce - Coca-Cole hrozí, že kvůli etice přijde o kontrakty s řadou amerických univerzit. Ty už v několika případech přešly ke konkurenci, a to k PepsiCo, největšímu rivalovi na trhu.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích