Pátek, 29. března 2024

Ekologové navrhují místo jezů na Labi kanály a jednosměrný provoz

Ekologové navrhují místo jezů na Labi kanály a jednosměrný provoz

PRAHA -- Jednosměrný provoz lodí a vybudování kanálů na Labi patří mezi návrhy ekologů na to, jak umožnit lodím proplouvat touto řekou bez jejího zbytečného prohlubování. Ekologové nejsou příliš nakloněni výstavbě jezů na řece, která spojuje Čechy s Německem.

"Je to ve světě běžná praxe, lodě by pluly jedním směrem například od 06.00 do 18.00 a v noci opačně," řekl dnes ČTK k myšlence jednosměrného provozu ředitel ústeckého sdružení Přátelé přírody Marian Páleník. Uvedl, že díky organizaci plavby by bylo možné zmenšit zamýšlenou šířku nejhlubší části dna řeky na polovinu, tedy 25 metrů.

Další možností, jak loďařům zpřístupnit řeku po delší dobu, je podle Páleníka nákup nových lodí s nižším ponorem. Dotovat jejich nákup by mohl stát.

Návrhy by se měly objevit v posouzení vlivů stavby jezu v Děčíně na životní prostředí. Kanály, kterým ekologové říkají bypassy, doporučil k posouzení i ministr životního prostředí Libor Ambrozek. I podle něj jsou lacinější a šetrnější k přírodě.

Záměr vybudovat na Labi plavební stupeň u Děčína je nyní posuzován. Proces, který zahrnuje i veřejné projednávání záměru, by měl skončit zhruba v polovině roku. Zatím není hotova dokumentace projektu. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by se mohl začít kontroverzní jez stavět koncem příštího roku. Na možnosti posoudit výstavbu jednoho jezu místo dříve uvažovaných dvou plavebních stupňů se dohodla ministerstva životního prostředí a dopravy. Odpůrci jezů však nevěří, že bude-li jeden jez postaven, nezůstane pouze u něj.

Nyní navrhovaný jediný plavební stupeň v Děčíně má zaručit možnost plavby až do Děčína s ponorem do 1,4 metru po větší část roku. Po zprovoznění jezu u Děčína by v roce 2010 mělo být možné nakládat v Děčíně zboží, které by dál po Labi mohlo na lodích putovat až do přístavu v Hamburku. Od zprovoznění jezu proto ministerstvo dopravy očekává oživení nákladní dopravy na železnici, která vede po pravém břehu Labe k překladišti v Děčíně. Jez by měl stát 3,5 miliardy korun.

Zdroj: Deník veřejné správy

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů