Čtvrtek, 28. března 2024

Vodní doprava - Přeshraniční přepravy mezi ČR a Německem loni výrazně vzrostly

Vodní doprava - Přeshraniční přepravy mezi ČR a Německem loni výrazně vzrostly
V šesti labských přístavech svazku, který tvoří Saské přístavy Horní Labe (SBO), Česko-saské přístavy (ČSP) a Průmyslový přístav Rosslau (IHR), se v loňském roce přeložilo 2,32 milionu tun zboží
– o sedm procent více než v roce 2004. K podstatnému nárůstu překladu došlo z/na vodní dopravu – o 16 procent. „Celkem bylo loni mezi Magdeburkem a Ústím nad Labem po vodě přepraveno přes 4,3 milionu tun zboží,“ uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Děčíně jednatel SBO kapitán Detlef Bütow.
Samotné ČSP loni přeložily 416 tisíc tun, což ve srovnání s rokem 2004 znamenalo nárůst o 13 procent. „K dobrým výsledkům na české straně podstatně přispěly příznivé vodní stavy, které loni umožnily zvýšení přeshraničních přeprav o 60 procent oproti roku 2004,“ uvedl jednatel ČSP Jiří Aster. Po vodě se tak přes česko-německou hranici přepravil více než jeden milion tun zboží. Výsledek přitom mohl být ještě lepší, ale poptávka narazila na omezené možnosti lodního parku.
Současné nedostatečné lodní kapacity jsou důsledkem nepříznivých vodních stavů z let 2003
a 2004, kdy rejdaři redukovali své flotily nebo je přesouvali jinam. Kvůli nedostatku plavidel tak ČSP například nemohly ve větším rozsahu uskutečňovat překlad kontejnerů.
„V západní Evropě se přitom vodní dopravě daří do tohoto druhu přeprav efektivně zapojovat,“ řekl Jiří Aster.
V přístavech ČSP v loňském roce pokračovala přestavba na moderní trimodální logistické terminály. S pomocí finančních prostředků Operačního programu Infrastruktura byl v přístavu Děčín nainstalován těžký jeřáb o nosnosti 90 tun, který umožňuje tandemový překlad zboží až o hmotnosti 200 tun. Mezi překládaným zbožím v Děčíně převládaly zemědělské produkty a ocelářské výrobky.
V přístavu Lovosice se překládaly hlavně investiční celky a nově byl zahájen překlad zemědělských produktů. Letos v Lovosicích zahájí ČSP stavbu skladovací haly pro posypovou sůl, z níž bude zásobována západní část ČR.
ČSP nyní připravují projekt snížení dopadu nákladní dopravy na obyvatele Děčína. „Jeho součástí je také návrh na využití železničního tunelu i pro kamiony,“ uvedl Jiří Aster.
Evropská komise v polovině ledna schválila program podpory vnitrozemské plavby NAIADES, který by měl podporovat projekty zaměřené na výstavbu vodních cest, rozvoj přístavů a překladišť nebo modernizaci lodního parku. ČSP proto podle Jiřího Astera připravují pro přístavy Děčín a Lovosice rozvojovou studii, jejímž záměrem je rozšířit nabídku přístavních lokalit o další podnikatelské činnosti. Studie by měla být dokončena v březnu či dubnu.
http://www.dnoviny.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů