Sobota, 20. dubna 2024

Rejdaři chtějí začít využívat program NAIADES

Rejdaři chtějí začít využívat program NAIADES

Přetrvávající kritický stav vodní dopravy v České republice konstatovala na své valné hromadě na počátku března v Praze Sekce vodní dopravy Svazu dopravy a průmyslu ČR (SVD). Příčinou neutěšeného stavu je podle jejích členů především nekoncepční dopravní politika českého státu.
Předseda SVD Jiří Aster přednesl výroční zprávu o aktuální situaci vnitrozemské plavby v České republice a nejvýznamnějších událostech, které oboru přinesl loňský rok. Výstavba dopravní infrastruktury doplácí na právní chaos, prohlubují se rozpory mezi deklarativními a faktickými kroky státní administrativy.
K tomu všemu je třeba přičíst ještě nepříznivé přírodní vlivy, s nimiž se plavba musí téměř každoročně potýkat, uvedla ve výroční zprávě SVD.
Sekce dále konstatovala, že loňský rok byl jen dalším rokem boje o záchranu a přežití tohoto dopravního oboru. Podstatně se dále redukoval lodní park, na jehož modernizaci se rejdařům nedostávalo peněz. Podobné to bylo i v případě obnovy infrastruktury přístavů: zatímco v jiných evropských zemích infrastrukturu přístavů financuje stát, v ČR bylo její financování ponecháno na bedrech podnikatelů. Vodní doprava je tak ve většině případů lomená, vyžaduje překlad, tudíž se prodražuje.
Za závažný problém stagnace plavby sekce označila také úzká místa na labské vodní cestě. Nejhorší je úsek od Ústí nad Labem ke státní hranici, uvedla ve výroční zprávě.
Přesto plavba v loňském roce díky relativně dobrým vodním stavům přepravila o 60 procent více zboží přes česko-německou hranici než v předchozím roce. Výsledek mohl být i lepší, ale rejdaři svými omezenými lodními kapacitami nestačili pokrýt zvyšující se poptávku.
Ke kladným jevům loňského roku podle SVD patřilo dosažení kompromisu mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí ve věci výstavby plavebního stupně v Děčíně a postup v přípravách prodloužení vodní cesty do Pardubic vybudováním vodního stupně Přelouč.
Sekce se v závěru jednání usnesla, že je třeba začít urychleně usilovat o využití možností, které skýtá Akční program na podporu a rozvoj vnitrozemské plavby (NAIADES), který v lednu vyhlásila Evropská komise. SVD bude proto v souladu s tímto programem mimo jiné požadovat:

l zintenzivnění a urychlení plánované přípravy odstranění úzkých míst na labské vodní cestě;
l vypracování programu podpory modernizace plavidel české flotily;
l modernizaci labských a vltavských přístavů včetně podpory usidlování firem využívajících vodní dopravu v těchto přístavech;
l podporu výchovy a zvyšování kvalifikace pracovních sil v oboru vodní dopravy;
l prosazení povinného pojištění rejdařů;
l poskytování státní podpory plavebním organizacím v obdobích nízkých vodních stavů do doby, než budou odstraněna kritická místa na vodní cestě;
l reorganizaci příslušné administrativy na ministerstvu dopravy tak, aby byla vnitrozemské plavbě zajištěna větší podpora, a to i ve vztahu k rozpracování programu NAIADES do národního prostředí.

Zdroj: Dopravní noviny

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů