Pátek, 19. dubna 2024

Gigantická vodní cesta má příznivce i odpůrce

Gigantická vodní cesta má příznivce i odpůrce

Je projekt kanálu, který propojí řeky Dunaj, Odru a Labe smysluplný a realizovatelný? Na tyto otázky se pokoušeli minulý týden na kroměřížské konferenci odpovědět odpůrci i příznivci plánu.

KROMĚŘÍŽ - Vodní doprava je nejlevnější způsob, jak dostat kamiony z cest. Výstavba kanálu Dunaj - Odra - Labe (DOL) bude jednoznačně přínosem. To jsou argumenty zastánců stavby. Protistrana zase naopak upozorňuje na nevyužitou kapacitu železnice, nedozírné ekologické následky a na finanční náklady na výstavbu umělé vodní cesty.

"Ve stávajících trasách není projekt realizovatelný, je v konfliktu s mezinárodními závazky ČR o ochraně životního prostředí. Vážně naruší ekosystémy a na mnoha místech by byl zasažen i hydrologický režim. Územní ochrana trasy navíc působí problémy městům. Uzávěra by se měla zrušit," mínil Pavel Přibyl z Hnutí Duha. Plánovaný kanál se přímo dotýká mimo jiných i Kroměříže. "Musíme respektovat trasu vodní cesty, podle toho byl vypracován i územní plán města. Kanál v takzvané obchvatové variantě tvrdě odděluje místní část Bílany a zachází i do chráněného lužního lesa v areálu Zámeček," upozornil místostarosta Kroměříže Petr Sedláček.

V rámci veledíla by mělo vzniknout 32 plavebních komor. Dále by se muselo přestavět celkem 126 silničních a 31 železničních mostů tak, aby umožnily průjezd velkým moderním plavidlům. Výškové rozdíly mají pomoci překonat akvadukty, lodní zdvihadla do výšky sto pět metrů a tunely o délce 9 800 metrů. Dostatek vody pro provoz kanálu má být zajištěn přečerpáním z Dunaje a výstavbou nových objemných přehrad. Financování projektu, odhadované odpůrci na stovky miliard korun, si nelze představit bez peněz z Evropské unie. Ta však podle poslance Evropského parlamentu Tomáše Zatloukala akci nezařadila mezi své priority na léta 2013 až 2020.

Podle Jaroslava Kubce, předsedy sdružení Porta Moravica, je stavba vodní cesty DOL řešením současných potíží v dopravě. "Dnes je hlavním problémem invaze kamionů. Nedokážeme přesunout zátěž na železnici, která má volné kapacity. Ta totiž nepřináší pro klienta žádnou výhodu. Vodní cesta dokáže být levnější. Má ale nevýhodu v řídké síti. Součástí výstavby nových vodních cest proto musí být i výstavba přístavů, kde se musejí shromažďovat kamiony. Ty dopraví zboží na kratších trasách až k zákazníkovi," přiblížil Kubec s tím, že náklady na stavbu nejsou nikterak astronomické. "Vodní cesta by měla stát asi osm miliard euro. Například stavba úseku od Hodonína k Dunaji je levnější než dálnice z Vyškova do Kroměříže," tvrdil předseda sdružení Porta Moravica. Kanál prý přinese pozitiva i v oblasti životního prostředí. "Ochráníme města před povodněmi, vytvoří se i nové biotopy pro plazy, ryby, obojživelníky a vodní ptáky," uzavřel Kubec.

http://zlin.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů