Hledá se nejvhodnější napojení jihu Moravy na Dunajskou vodní cestu
V průběhu příštího rokuby mělo být známo kudy je možné napojit jižní Moravu na Dunajskou vodní plavbu. Trasu vodní cesty, která má být součástí plánovaného kanálu Dunaj-Odra-Labe, teď zkoumá mezistátní komise. Stavba má ale řadu odpůrců. Vodní kanál podle nich znamená citelný zásah do krajiny. Naopak podle zastánců by propojení mělo ulehčit dopravě na souši.
Napojení jižní Moravy na evropské vodní cesty zkoumají odborníci z Česka, Slovenska a Rakouska. Na stole podle ředitele odboru plavby ministerstva dopravy Víta Šimonovského mají zatím 3 varianty a brzy k nim přibude ještě jedna. "Tři varianty už eistují. Dvě varianty v těchto chvílích zahrnují všechny tři zúčastněné státy. Jedna varianta zahrnuje pouze česko-rakouskou spolupráci a poslední varianta, která dosud není hotová, zahrnuje především napojení vodním tokem Morava,"řekl.
Studie počítají s napojením Břeclavi a nebo Hodonína, a to buď po řece Moravě, jejíž koryto by muselo být upraveno, a nebo s vybudování umělých kanálů. Stavba by ale podle odpůrců výrazně narušila krajinný ráz a citelně by poškodila evropsky významná chráněná území říční nivy řeky Moravy. Naopak zastánci stavby vidí v propojení na dunajskou vodní cestu výhod. "V této chvíli jsme svědky, že dopravní síť v ČR je zahlcena. Silnice kolabují, železnice je na hranici svých možností a za této situace by bylo řešení vodní cestou mimořádně potřebné. Našlo by to i využití v turistickém ruchu," říká například ředitel Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara.
Odpůrci stavby poukazují také na její vysokou finanční náročnost. Nakloněno projektu není ani ministerstvo životního prostředí. Bývalý ministr Libor Ambrozek navíc před časem navrhoval, aby byla vypovězena mezinárodní smouva, ve které kanál figuruje.