Rejdaři opouštějí Labe
Za prvních devět měsíců bylo Labe nesplavné 130 dní, což je vůbec nejvíce za
poslední léta. Rejdaři tak hromadně přesouvají své lodě do zahraničí, kde
vykazují více než polovinu přepravních výkonů českých říčních lodí. Za tři
čtvrtletí přepravili čeští rejdaři téměř 1,6 mil. t zboží, o 100 tis. t více než
loni, výrazně však narostl podíl přepravy mezi třetími zeměmi. Z necelých 110
lodí české říční flotily již jezdí dlouhodobě v zahraničí 60 % plavidel. Na Labi
tak zůstali pouze dva velcí přepravci - Československá plavba labská a Evropská
vodní doprava.
Za prvních devět měsíců bylo Labe nesplavné 130 dní, což je vůbec nejvíce za poslední léta. Rejdaři tak hromadně přesouvají své lodě do zahraničí, kde vykazují více než polovinu přepravních výkonů českých říčních lodí. Za tři čtvrtletí přepravili čeští rejdaři téměř 1,6 mil. t zboží, o 100 tis. t více než loni, výrazně však narostl podíl přepravy mezi třetími zeměmi. Z necelých 110 lodí české říční flotily již jezdí dlouhodobě v zahraničí 60 % plavidel. Na Labi tak zůstali pouze dva velcí přepravci - Československá plavba labská a Evropská vodní doprava.
Podle MD by byl řešením nový jez u Děčína, který by hladinu stabilizoval v nejkritičtějším úseku řeky na hranicích s Německem. Hranice splavnosti Labe je 140 cm a právě u Děčína je vodní hladina často nižší.
Podle předsedy Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Jiřího Astera nahrává utlumující se lodní provoz na Labi železnici a kamionové přepravě. Německé dráhy tak podle něj mohou zvyšovat ceny bez ohledu na konkurenci. "Oni zneužívají té debaty kolem životního prostředí, přitom je to jen zástěrka pro ekonomické zájmy," řekl ČTK Jiří Aster.
Pokud se nepodaří postavit jez u Děčína, zbývá podle MD jediné řešení, jak dostat lodě zpět na české řeky. Tím je údajně program kompenzací pro provozovatele vodní dopravy během nepříznivých plavebních podmínek na Labi. Program již schválila EU, dosud se však čeká na souhlas české vlády.
Podle MD by byl řešením nový jez u Děčína, který by hladinu stabilizoval v nejkritičtějším úseku řeky na hranicích s Německem. Hranice splavnosti Labe je 140 cm a právě u Děčína je vodní hladina často nižší.
Podle předsedy Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Jiřího Astera nahrává utlumující se lodní provoz na Labi železnici a kamionové přepravě. Německé dráhy tak podle něj mohou zvyšovat ceny bez ohledu na konkurenci. "Oni zneužívají té debaty kolem životního prostředí, přitom je to jen zástěrka pro ekonomické zájmy," řekl ČTK Jiří Aster.
Pokud se nepodaří postavit jez u Děčína, zbývá podle MD jediné řešení, jak dostat lodě zpět na české řeky. Tím je údajně program kompenzací pro provozovatele vodní dopravy během nepříznivých plavebních podmínek na Labi. Program již schválila EU, dosud se však čeká na souhlas české vlády.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích