Čtvrtek, 18. dubna 2024

Sněmovna posoudí návrh pravidel pro provoz vodních skútrů

Sněmovna posoudí návrh pravidel pro provoz vodních skútrů

Praha - Sněmovna včera podpořila další projednávání novely zákona o vnitrozemské vodní plavbě, která má nově upravit podmínky pro provoz vodních skútrů. Podle ní by o povolení k jízdě rozhodovaly dotčené obce, nikoliv ministerstvo dopravy. Majitelé skútrů s tím ale nesouhlasí a chtějí stát žalovat u Evropského soudního dvora. Předlohu nyní posoudí parlamentní výbory a sněmovna o ní rozhodne na některé z příštích schůzí.

Spory o to, kde se mohou skútry pohybovat, se vedou již delší dobu. Jejich majitelům vadilo zejména to, že v uplynulých letech platil úplný zákaz jízdy v létě. Své požadavky na zrušení zákazu podpořili loni i několika demonstracemi. Ministerstvo dopravy nakonec letní provoz od loňského 1. srpna povolilo provizorně vyhláškou, která má platit i po celou letní sezonu 2009. 

Definitivní řešení podle ministerstva přinese zmíněná novela, která rozhodování o plavbě přenese na obce. Majitelé vodních skútrů se však cítí diskriminováni, protože ministerstvo jejich stroje podle jejich soudu neoprávněně vyčleňuje ze skupiny ostatních malých plavidel.

Evropská unie podle nich nerozlišuje skútry a malé lodě. Obojí považuje za malá plavidla a plavbu jim povoluje. Zákon také nepočítá s veřejnými místy, kde by skútry mohly bez omezení a zdarma jezdit. Takové plochy by měl dopravním značením vymezit stát, soudí majitelé skútrů.

Kromě úpravy provozu vodních skútrů zapracovává návrh novely do zákona nově říční informační systém na Labi a Vltavě. Jde o povinné doplnění českého práva evropskou normou. Systém má navádět lodě, informovat posádku o splavnosti řeky, obsazenosti zdymadel či přístavů. Částečně již tyto služby fungují, legislativa je však dosud neupravovala.

Sněmovna dnes výborům postoupila nejen návrh novely zákona o vnitrozemské plavbě, ale i návrh novely zákona o námořní plavbě. Pokud ho schválí, mohlo by pod českou vlajkou do budoucna plout na světových mořích více lodí. Novela má totiž snížit průměrný roční poplatek za vedení lodě v námořním rejstříku České republiky o 500 korun na 3500 korun. Pod českou vlajkou nyní pluje 350 námořních jachet.


 

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů