V Labi během května začala ubývat voda a hladina se několikrát dotkla hranice
splavnosti pro nákladní lodě. Jde o zásadní obrat, neboť až do začátku května
Labe českým rejdařům přálo. Letošní rok je tak přes pokles hladiny stále
příznivější než loňský. V roce 2007 období nízkých stavů nastalo již v polovině
dubna a trvalo až do podzimu. Lodě tak často vůbec nemohly vyplout; řeka byla
loni splavná pouhých 182 dnů, což je nejméně za poslední léta. Další vývoj bude
závislý na srážkách.
Nestálost labské hladiny je pro rejdaře trvalým problémem. Někteří proto raději
odešli na zahraničí řeky. Loni poprvé české lodě přepravily na zahraničních
vodních cestách mimo ČR více zboží než uvnitř státu či přes hranici s Německem.
Situaci má vyřešit jez u Děčína; jeho stavba je ale kvůli sporům s ekology v
nedohlednu. Proti je také ministerstvo životního prostředí, které tvrdí, že lodě
se mají přizpůsobit řece a nikoliv řeka lodím. S tím však nesouhlasí
ministerstvo dopravy a rejdaři; ti namítají, že plavba s menším ponorem by
ztratila ekonomický smysl. Česká nákladní říční flotila má 107 lodí.
V Labi během května začala ubývat voda a hladina se několikrát dotkla hranice splavnosti pro nákladní lodě. Jde o zásadní obrat, neboť až do začátku května Labe českým rejdařům přálo. Letošní rok je tak přes pokles hladiny stále příznivější než loňský. V roce 2007 období nízkých stavů nastalo již v polovině dubna a trvalo až do podzimu. Lodě tak často vůbec nemohly vyplout; řeka byla loni splavná pouhých 182 dnů, což je nejméně za poslední léta. Další vývoj bude závislý na srážkách. Nestálost labské hladiny je pro rejdaře trvalým problémem. Někteří proto raději odešli na zahraničí řeky. Loni poprvé české lodě přepravily na zahraničních vodních cestách mimo ČR více zboží než uvnitř státu či přes hranici s Německem. Situaci má vyřešit jez u Děčína; jeho stavba je ale kvůli sporům s ekology v nedohlednu. Proti je také ministerstvo životního prostředí, které tvrdí, že lodě se mají přizpůsobit řece a nikoliv řeka lodím. S tím však nesouhlasí ministerstvo dopravy a rejdaři; ti namítají, že plavba s menším ponorem by ztratila ekonomický smysl. Česká nákladní říční flotila má 107 lodí.