Koleje potopí plavbu
Co jiného lze ode mne, bývalého námořníka a labského plavce, očekávat, než
smutek nad tím, jak plavba pro dopravní - nikoli rekreační - účely u nás
skomírá. Když přijdeme s projektem na podporu rekreační plavby, jako jsme
například nedávno v Českých Budějovicích prezentovali záměr řady poměrně malých
investic, které ve svém celku umožní splavnění Vltavy pro rekreační plavidla z
krajského města až do jezera za přehradou Orlík, je odpovědí nadšené přikyvování
doplněné informacemi o vlastním programu, který podpoří rozvoj rekreační plavby
na dalších částech řeky. Když ale přijdeme s programem rozvoje plavby pro
obchodní, tedy přepravní účely, vždycky se tam někde náhodou objeví nějaké
občanské sdružení a problém je na světě.
Co jiného lze ode mne, bývalého námořníka a labského plavce, očekávat, než smutek nad tím, jak plavba pro dopravní - nikoli rekreační - účely u nás skomírá. Když přijdeme s projektem na podporu rekreační plavby, jako jsme například nedávno v Českých Budějovicích prezentovali záměr řady poměrně malých investic, které ve svém celku umožní splavnění Vltavy pro rekreační plavidla z krajského města až do jezera za přehradou Orlík, je odpovědí nadšené přikyvování doplněné informacemi o vlastním programu, který podpoří rozvoj rekreační plavby na dalších částech řeky. Když ale přijdeme s programem rozvoje plavby pro obchodní, tedy přepravní účely, vždycky se tam někde náhodou objeví nějaké občanské sdružení a problém je na světě.
Chcete říci, že to není náhoda?
Náhoda to není určitě. A důvod, proč se ty nenáhodné náhody stávají, je stejný, i když opačně uchopený. Proč naši předkové kolem vzniku republiky tolik bojovali o zachování práva na přístup k moři po řece - už tehdy dobře věděli, že plavba nebude ve srovnání se železnicí a silnicí do budoucna tolik významná co do objemu přepravy, ale že bude významným regulačním nástrojem na tarify zbytku dopravního trhu, tedy souběžných přeprav po kolejích a po silnici. A tak i dnes vidíme, že když Labe kvůli nízkému vodnímu stavu stojí, jezdí vlaky z německých přístavů s tarify o desítky procent vyššími, než v době, kdy lodě mohou plout. Jen dodávám, že to není české specifikum, takhle to funguje kolem každé velké řeky. V případě Labe a ČR se ročně jedná o úspory na dovozném v řádu 8 až 10 miliard korun.
Blokování výstavby jezu či jezů před hranicemi s Německem je tedy podle vás v zájmu německých železničních dopravců?
O tom není nejmenší pochyby. A oni se tím ani netají. Deutsche Bahn si na to založily lobbystické sdružení na podporu železniční dopravy Allianz pro Schiene. A jeho členy jsou mimo jiné i nejagresivnější německé zelené organizace, pokud jde o útoky na úpravy toku Labe, kterými německá vláda naplňuje své závazky týkající se našeho přístupu k moři. Nechci sahat našim "ochráncům přírody za každou cenu" do svědomí, ale o tom, že s těmito organizacemi udržují čilé kontakty, lze nalézt různé zmínky v médiích, ale i v jejich vlastních prohlášeních.
Z rozhovoru ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary pro Zpravodaj ŘVC ČR
Chcete říci, že to není náhoda?
Náhoda to není určitě. A důvod, proč se ty nenáhodné náhody stávají, je stejný, i když opačně uchopený. Proč naši předkové kolem vzniku republiky tolik bojovali o zachování práva na přístup k moři po řece - už tehdy dobře věděli, že plavba nebude ve srovnání se železnicí a silnicí do budoucna tolik významná co do objemu přepravy, ale že bude významným regulačním nástrojem na tarify zbytku dopravního trhu, tedy souběžných přeprav po kolejích a po silnici. A tak i dnes vidíme, že když Labe kvůli nízkému vodnímu stavu stojí, jezdí vlaky z německých přístavů s tarify o desítky procent vyššími, než v době, kdy lodě mohou plout. Jen dodávám, že to není české specifikum, takhle to funguje kolem každé velké řeky. V případě Labe a ČR se ročně jedná o úspory na dovozném v řádu 8 až 10 miliard korun.
Blokování výstavby jezu či jezů před hranicemi s Německem je tedy podle vás v zájmu německých železničních dopravců?
O tom není nejmenší pochyby. A oni se tím ani netají. Deutsche Bahn si na to založily lobbystické sdružení na podporu železniční dopravy Allianz pro Schiene. A jeho členy jsou mimo jiné i nejagresivnější německé zelené organizace, pokud jde o útoky na úpravy toku Labe, kterými německá vláda naplňuje své závazky týkající se našeho přístupu k moři. Nechci sahat našim "ochráncům přírody za každou cenu" do svědomí, ale o tom, že s těmito organizacemi udržují čilé kontakty, lze nalézt různé zmínky v médiích, ale i v jejich vlastních prohlášeních.
Z rozhovoru ředitele Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary pro Zpravodaj ŘVC ČR
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích