Pátek, 19. dubna 2024

Pražané se dostanou přes Vltavu lodí, metropole obnovila vodní cestu

Pražané se dostanou přes Vltavu lodí, metropole obnovila vodní cestu

Pražské přívozy jsou u lidí stále oblíbenějším dopravním spojením.

V pravé poledne začnou v pátek fungovat dvě nové „vodní“ linky, které propojí nábřeží s několika pražskými ostrovy v centru města. Pražané tak mají další možnost, jak se dostat na druhý vltavský břeh, aniž by museli jet tramvají. O provoz lodí Alka pro jedenáct osob a Blanice, na jejíž palubu se vejde padesát pasažérů, se bude starat První všeobecná člunovací společnost.

Od břehů budou lodi odrážet každý den v osm ráno a hladinu vltavské vody budou brázdit do osmi večer, a to až do konce října.

Mezi mostem Legií a Jiráskovým mostem

Linka P4 bude jezdit ve dvacetiminutových intervalech mezi mostem Legií a Jiráskovým mostem. Vyjíždět bude z přístaviště Národní divadlo-Hollar přístupného ze Smetanova nábřeží, první zastávkou bude Střelecký ostrov, dále pak Žofín a posléze přístaviště Dětský ostrov, poblíž lávky na Janáčkově nábřeží.

Tato vodní cesta není žádnou novinkou, fungovala již v polovině minulého století pod názvem Želva a jezdívalo se na ní za korunu. „Chceme tuto tradici obnovit,“ řekl před pár měsíci starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS).

Jiráskův most - botel Admirál - Výtoň

Druhá linka P5 bude pendlovat v oblasti za Šítkovským jezem a Podolím. Vyjíždět bude z přístaviště pod Jiráskovým mostem, odtud popluje k botelu Admirál, dále na Výtoň a pak zamíří na Císařskou louku. Na této trase budou jezdit lodě po třiceti minutách.

O zavedení dvou „vodních“ linek se zasadily kromě radnice Prahy 1 i Praha 2 a 5, které se budou společně s hlavním městem podílet i na financování jejich provozu. Předpokládá se, že měsíčně přijde tato doprava na 350 tisíc korun.

„Jelikož jsou linky zařazeny do systému pražské integrované dopravy, stejně jako na ostatních přívozech lze použít jen přestupní jízdenky. Základní jízdné je tedy 26 korun, uznávány jsou také předplatní jízdenky, nikoli však lístky prostřednictvím SMS zpráv,“ konstatoval Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která je organizátorem pražské dopravy.

Jízdní kola a kočárky budou lodi přepravovat zadarmo. Pražské přívozy jsou u lidí stále oblíbenějším dopravním spojením a podle Drápala už zaujaly pevné místo v systému pražské integrované dopravy. Přívoz mezi Zámky a Sedlecí přepraví průměrně každý pracovní den okolo 150 lidí a padesát jízdních kol.

Podbaba - Podhoří a Zlíchov - Dvorce - Žluté lázně

Na trase Podbaba a Podhoří je frmol větší, denně se po vodě dostane na druhý břeh až 450 pasažérů. „Tento přívoz se již blíží k hranici svých kapacitních možností, a proto se uvažuje o pořízení rozměrnějšího plavidla,“ uvedl Drápal.

Nejmladší a zároveň bezbariérový přívoz v nové atraktivnější trase Zlíchov, Dvorce a Žluté lázně využívají každý den zhruba tři stovky cestujících. „O víkendech je proti pracovním dnům zájem o přívozy asi tak o pětinu vyšší,“ konstatoval Drápal. Valná část přepravovaných, okolo čtyř pětin, jezdí na předplatní časové jízdenky.

http://www.novinky.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů