Čtvrtek, 18. dubna 2024

Motor od státu

Motor od státu

Ministerstvo dopravy zatím přikleplo 31 milionů korun na modernizaci říčních lodí.

České nákladní lodě plující po domácích i zahraničních řekách by postupně měly za pomoci státu a Evropské unie dostat nové motory. Devětačtyřicet procent nákladů uhradí stát, zbytek majitel.
"Zatím jsme na to na základě jednotlivých žádostí přidělili na 30,8 milionu korun, teď čekáme na faktury," řekl Ekonomu ředitel odboru vodní dopravy na ministerstvu dopravy Vít Šimonovský.
Původně se předpokládal větší zájem, resort vyčlenil částku zhruba třikrát vyšší.

Investice za sedm milionů
Žádosti loďařů ale brzdí recese, která přepravě zboží nepřeje. Prostředky na obnovu jim chybějí i proto, že výkony sektoru v minulých letech omezily špatné plavební podmínky, především nedostatek vody na Labi.
"Chcete-li vyměnit motor, který má v průměru nějakých 400 kW, není to žádná maličkost. I když nakonec zaplatíte jen polovinu. Nový v průměru stojí kolem sedmi milionů korun," připomíná generální ředitel ČSPL Milan Raba.
Firma má do programu přihlášenu jednu loď, dvě menší přibudou do konce roku. Celkem jich chce s pomocí dotace zmodernizovat patnáct, tedy třetinu svých větších plavidel.
Úředníci nyní připravují druhé kolo. I když podmínka spoluúčasti zůstává, očekávají, že se do něj přihlásí více uchazečů.
Půjde totiž o nezbytnost. Emisní limity se rychle zpřísňují a se starými vylágrovanými motory to v Evropě a nakonec ani v České republice brzy nepůjde.
Z Česka vyplouvá přes hranice 130 velkých lodí. Menších vnitrozemských plavidel je ještě o něco více.
Peněz, jež se mají uvolňovat do roku 2013, je relativně dost, 410 milionů korun. Z 85 procent přitečou z fondů Evropské unie, respektive z programu Naiades pojmenovaném po antických vodních vílách.
Prostředky, které loďaři nezužitkují, ale nepropadnou. Nevyužitá částka bude převedena na modernizaci vodních cest. Brusel totiž klade právě na říční dopravu velký důraz. Považuje ji za bezpečnou a šetrnou k životnímu prostředí a slibuje si od ní pomoc před zahlcením silnic a železnic.

Mohlo to být dříve
V první fázi jsou ale dotační prostředky přednostně určeny na výměnu dieselových motorů. Většina českých lodí má pohon ještě z osmdesátých let minulého století. Výrobky tehdejšího ČKD by měly nahradit nízkoemisní agregáty z dovozu, například od švédské firmy Volvo nebo z Japonska.
Prostředky z programu Modernizace plavidel lze čerpat i na zvýšení bezpečnosti plavby. Přípustné je použití na nákup radarů a autopilotů nebo na obšívky lodních trupů.
Třetí možností jsou technické změny, které lodím umožní rozšířit okruh převáženého zboží například o osobní automobily.
"Státní pomoc je příjemná. Mohla ale přijít o dva roky dříve, jinde v Evropě program dávno běží," dodává Raba.
Více než opožděné dotace ale loďaře trápí jiný problém. Labe není těsně před státní hranicí po téměř třetinu roku splavné kvůli nízkému stavu vody.
Řešení se přitom zdá být v nedohlednu. Proti úpravě říčního koryta se už léta ostře staví ekologové.

AUTOR: Josef Pravec

Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů