Vodní dílo Orlík - nádrž s mnoha nej...
Vodní dílo Orlík bylo vybudováno v letech 1956-1966 u obce Solenice. Svým objemem se zařadilo na první místo nejen mezi přehradami vltavské kaskády, ale i v celých Čechách. Vodní dílo Orlík tvoří tři části - těleso přehrady, vodní elektrárna a plavební zařízení.
Vlastní přehrada je přímá, betonová. Svojí výškou se řadí na první místo mezi přehradami v ČR. Tato stavba se honosí hned několika rekordy.
Elektrárna je situována na levém břehu. Zde jsou nainstalovány čtyři Kaplanovy turbíny. Na pravém břehu je umístěno plavební zařízení. Pro lodě o výtlaku do 300 t bylo navrženo lodní zdvihadlo ve sklonu 22 stupňů a délce 190 m, vybudována je pouze stavební část. Souběžně je umístěno plavební zařízení pro přepravu sportovních lodí do výtlaku 3,5 tuny a max. šířky 2,6 m. Tyto lodě jsou přepravovány na plošinovém vozíku taženém elektrickým navijákem po kolejové dráze (lodní výtah).
K hlavním účelům nádrže Orlík patří zajištění spádu a akumulace vody pro potřeby energetiky a zlepšení průtoků pro vodárnu v Praze-Podolí. Retenční prostor nádrže zajišťuje částečnou ochranu před povodněmi. Celá nádrž a území kolem ní je hojně využíváno k rekreaci, vodním sportům, plavbě a rybaření.
Přes korunu přehrady vede komunikace spojující oba břehy. Vybudováním a napuštěním Orlíku se hladina vody zvýšila o 75 m. Plné vzdutí nádrže dosahuje na Vltavě až k Hněvkovicím (68 km), na řece Otavě až k Písku (22 km) a na Lužnici k jezu Červený mlýn (7 km). Před napuštěním přehradní nádrže Orlíku bylo nutno zabezpečit hrady Orlík a Zvíkov, tyčící se původně na skalách vysoko nad údolím. U Žďákova byla nádrž vodního díla Orlík překlenuta novým silničním jednoobloukovým mostem ve své době s největším rozpětím v Evropě.
V poslední době se uvažuje o rekonstrukci na přečerpávací elektrárnu.
ZDROJ: http://www.estav.cz/