Města mají zájem o autobusy na plyn
Na lepší časy se v ČR začalo blýskat příznivcům ekologické dopravy. Česká města
avizují zájem o autobusy na plyn. Na koupi autobusu na plyn je možné získat
dotaci až 900 tisíc korun. Praha/Karlovy Vary, 4. dubna (HN) - Způsobila to nová
směrnice Ministerstva životního prostředí, které slíbilo dotaci při nákupu
plynových autobusů. \"Sníží se emise a nebudou do ovzduší unikat karcinogenní
látky, které vznikají při spalování nafty. Navíc každý plynový autobus ušetří na
kilometr 1,50 Kč i více a ve městě nebude takový hluk,\" říká nestor plynových
pohonů v ČR Zdeněk Halada, majitel firmy Ekogas Auto Praha, která je jediným
výrobcem plynových autobusů v ČR. Někteří zainteresovaní to sice cítí jako
předvolební tah, protože státní pokladna je prázdná a dlouhá léta se v ČR
doprava s alternativními pohony víceméně nepodporovala, ale co je pravdou, že
nová směrnice podnítila zájem českých měst. Prezentovala to již například Plzeň
či Karlovy Vary. Tato města by se přidala ke stávajícím propagátorům MHD na
plyn, městu Havířov, Prostějov, Jablonci nad Nisou, Uherskému Hradišti, Znojmu,
Ústí nad Labem či České Lípě, kde už autobusy na plyn jezdí, i když v
improvizované podobě přestavěných vozů Karosa. Nová směrnice, která platí od
počátku března, dává šanci jak městům, tak i podnikatelským subjektům čerpat ze
Státního fondu životního prostředí dotaci při koupi nových plynových autobusů.
Ty jsou ale dražší než naftové vozy a dotace, jejíž maximální výše má být 900
tisíc korun, má pokrýt rozdíl ceny. Pokud se ale město rozhodne nakoupit
nízkopodlažní vozy, může mu být podle vyjádření zainteresovaných přiznána také
stávající dotace ve výši 50 z ceny nízkopodlažního autobusu na naftu. A to už se
například radním Karlovým Varům, kteří požádali o dotaci jako první, zdá
přijatelné. Například Karosa prodává nízkopodlažní autobusy za zhruba šest
miliónů korun, nízkopodlažní autobusy na plyn pak z produkce jejího majoritního
vlastníka firmy, Renault, za sedm až devět miliónů korun. Pokud města nechtějí
jen nízkopodlažní vozy, mohou vsadit na tuzemskou provenienci. Výrobu tzv.
středopodlažních vozů zajišťuje firma Ekogas Auto Praha, která jako jediná v
Česku má na svůj vůz Karosa Gas homologaci. Ekogas autobusy kompletuje a dodává
do nich plynové zařízení, základní jednotku vyrobí Karosa a firma Liaz zajišťuje
motory. Tento autobus vyjde na zhruba 3,5 miliónu korun. Rozdíl ceny mezi
středopodlažní naftovou Karosou je tedy zhruba 500 tisíc korun. K tomu můžeme
připočítat standardní státní dotaci na naftové vozy ve výši 30 procent ceny.
\"Ze 16 autobusů městské hromadné dopravy máme deset na plyn. S tímto pohonným
médiem máme desetileté zkušenosti. Na každý kilometr ušetříme jeden a půl
koruny,\" uvedl Bořivoj Rais, provozní manažer firmy FTL Bus, která provozuje
městskou dopravu v Prostějově. \"Chceme mít do budoucna všechny vozy na plyn.
Byla by to velká úspora. Přísnější limity totiž přinesly větší spotřebu nafty.
Naftové autobusy, které splňovaly limity Euro 1 měly spotřebu kolem 27 litrů na
sto kilometrů, vozy s motory Euro 3, které se emisemi blíží plynovým pohonům, už
mají spotřebu i 33 litrů,\" říká Rais. Karlovy Vary by chtěly přejít na plyn
hlavně kvůli snížení emisí a hlučnosti v centru nejznámějších českých lázní.
\"Celkem je městský dopravní podnik odhodlán koupit 17 nových autobusů na
plyn,\" uvedl předseda představenstva Dopravního podniku Karlovy Vary Jaroslav
Růžička. Investici hodlá firma rozložit do tří let, letos by chtěla koupit čtyři
nové nízkopodlažní vozy, v příštím roce dalších osm a v následujícím pět. Mělo
by jít ve většině případů o náhradu vyřazených autobusů. Celkem firma disponuje
65 vozy, tento počet by měl být zhruba zachován, takže plynové by nakonec měly
tvořit zhruba čtvrtinu vozového parku.
Na lepší časy se v ČR začalo blýskat příznivcům ekologické dopravy. Česká města avizují zájem o autobusy na plyn. Na koupi autobusu na plyn je možné získat dotaci až 900 tisíc korun.
Praha/Karlovy Vary, 4. dubna (HN) - Způsobila to nová směrnice Ministerstva životního prostředí, které slíbilo dotaci při nákupu plynových autobusů. \"Sníží se emise a nebudou do ovzduší unikat karcinogenní látky, které vznikají při spalování nafty. Navíc každý plynový autobus ušetří na kilometr 1,50 Kč i více a ve městě nebude takový hluk,\" říká nestor plynových pohonů v ČR Zdeněk Halada, majitel firmy Ekogas Auto Praha, která je jediným výrobcem plynových autobusů v ČR.
Někteří zainteresovaní to sice cítí jako předvolební tah, protože státní pokladna je prázdná a dlouhá léta se v ČR doprava s alternativními pohony víceméně nepodporovala, ale co je pravdou, že nová směrnice podnítila zájem českých měst. Prezentovala to již například Plzeň či Karlovy Vary. Tato města by se přidala ke stávajícím propagátorům MHD na plyn, městu Havířov, Prostějov, Jablonci nad Nisou, Uherskému Hradišti, Znojmu, Ústí nad Labem či České Lípě, kde už autobusy na plyn jezdí, i když v improvizované podobě přestavěných vozů Karosa.
Nová směrnice, která platí od počátku března, dává šanci jak městům, tak i podnikatelským subjektům čerpat ze Státního fondu životního prostředí dotaci při koupi nových plynových autobusů. Ty jsou ale dražší než naftové vozy a dotace, jejíž maximální výše má být 900 tisíc korun, má pokrýt rozdíl ceny. Pokud se ale město rozhodne nakoupit nízkopodlažní vozy, může mu být podle vyjádření zainteresovaných přiznána také stávající dotace ve výši 50 z ceny nízkopodlažního autobusu na naftu.
A to už se například radním Karlovým Varům, kteří požádali o dotaci jako první, zdá přijatelné. Například Karosa prodává nízkopodlažní autobusy za zhruba šest miliónů korun, nízkopodlažní autobusy na plyn pak z produkce jejího majoritního vlastníka firmy, Renault, za sedm až devět miliónů korun. Pokud města nechtějí jen nízkopodlažní vozy, mohou vsadit na tuzemskou provenienci.
Výrobu tzv. středopodlažních vozů zajišťuje firma Ekogas Auto Praha, která jako jediná v Česku má na svůj vůz Karosa Gas homologaci. Ekogas autobusy kompletuje a dodává do nich plynové zařízení, základní jednotku vyrobí Karosa a firma Liaz zajišťuje motory. Tento autobus vyjde na zhruba 3,5 miliónu korun. Rozdíl ceny mezi středopodlažní naftovou Karosou je tedy zhruba 500 tisíc korun. K tomu můžeme připočítat standardní státní dotaci na naftové vozy ve výši 30 procent ceny.
\"Ze 16 autobusů městské hromadné dopravy máme deset na plyn. S tímto pohonným médiem máme desetileté zkušenosti. Na každý kilometr ušetříme jeden a půl koruny,\" uvedl Bořivoj Rais, provozní manažer firmy FTL Bus, která provozuje městskou dopravu v Prostějově. \"Chceme mít do budoucna všechny vozy na plyn. Byla by to velká úspora. Přísnější limity totiž přinesly větší spotřebu nafty. Naftové autobusy, které splňovaly limity Euro 1 měly spotřebu kolem 27 litrů na sto kilometrů, vozy s motory Euro 3, které se emisemi blíží plynovým pohonům, už mají spotřebu i 33 litrů,\" říká Rais.
Karlovy Vary by chtěly přejít na plyn hlavně kvůli snížení emisí a hlučnosti v centru nejznámějších českých lázní. \"Celkem je městský dopravní podnik odhodlán koupit 17 nových autobusů na plyn,\" uvedl předseda představenstva Dopravního podniku Karlovy Vary Jaroslav Růžička. Investici hodlá firma rozložit do tří let, letos by chtěla koupit čtyři nové nízkopodlažní vozy, v příštím roce dalších osm a v následujícím pět. Mělo by jít ve většině případů o náhradu vyřazených autobusů. Celkem firma disponuje 65 vozy, tento počet by měl být zhruba zachován, takže plynové by nakonec měly tvořit zhruba čtvrtinu vozového parku.
Sdílet článek na sociálních sítích