Evropa chce čistší a bezpečnější letadla
Brusel (Od našeho zvláštního zpravodaje) Do roku 2020 by ve vzdušném prostoru
nad Evropou mělo být všechno úplně jinak. Měla by tam létat letadla, která budou
do vzduchu vypouštět méně zplodin a kromě toho budou také mnohem bezpečnější,
než jsou letadla současná. Vyvinout a prosadit do praxe je má pod patronací
Evropské unie skupina složená z vědců, zástupců průmyslových podniků a také
evropských vlád. \"Představujeme si, že i při zvýšení počtu letů bude letecká
doprava produkovat o polovinu méně oxidu uhličitého a o osmdesát procent méně
oxidů dusíku. Nehod bude pětkrát méně než nyní a hluk bude poloviční,\" uvedl
komisař Evropské unie pro vědu Philippe Busquin na konferenci věnované vědeckému
výzkumu v Evropě. Projekt bezpečnějších letadel je jen jedním z těch, na nichž
se chce Evropská unie podílet. Jeho součástí bude mimo jiné výzkum počítačových
systémů, které zamezí případné pilotově chybě například tím, že zabrání
přílišnému přiblížení k jinému letadlu. Tak odvrátí srážku. Systémy také dokáží
s letadlem přistát bez účasti pilota, a to i za velmi špatného počasí. Budou
zkoumat i systém, který v případě únosu odejme pilotům kontrolu nad letadlem.
Pilotování stroje pak převezme pozemní kontrola a přistane s ním. Pro zlepšení
životního prostředí budou konstruktéři prověřovat také možnosti změn tvarů
letadel, aby měla menší spotřebu. Vědci budou hledat i nová letecká paliva,
zatím se zkoumá především vodík. JOSEF TUČEK Zdroj: Mladá fronta Dnes
Brusel (Od našeho zvláštního zpravodaje) Do roku 2020 by ve vzdušném prostoru nad Evropou mělo být všechno úplně jinak. Měla by tam létat letadla, která budou do vzduchu vypouštět méně zplodin a kromě toho budou také mnohem bezpečnější, než jsou letadla současná. Vyvinout a prosadit do praxe je má pod patronací Evropské unie skupina složená z vědců, zástupců průmyslových podniků a také evropských vlád. \"Představujeme si, že i při zvýšení počtu letů bude letecká doprava produkovat o polovinu méně oxidu uhličitého a o osmdesát procent méně oxidů dusíku. Nehod bude pětkrát méně než nyní a hluk bude poloviční,\" uvedl komisař Evropské unie pro vědu Philippe Busquin na konferenci věnované vědeckému výzkumu v Evropě. Projekt bezpečnějších letadel je jen jedním z těch, na nichž se chce Evropská unie podílet. Jeho součástí bude mimo jiné výzkum počítačových systémů, které zamezí případné pilotově chybě například tím, že zabrání přílišnému přiblížení k jinému letadlu. Tak odvrátí srážku. Systémy také dokáží s letadlem přistát bez účasti pilota, a to i za velmi špatného počasí. Budou zkoumat i systém, který v případě únosu odejme pilotům kontrolu nad letadlem. Pilotování stroje pak převezme pozemní kontrola a přistane s ním. Pro zlepšení životního prostředí budou konstruktéři prověřovat také možnosti změn tvarů letadel, aby měla menší spotřebu. Vědci budou hledat i nová letecká paliva, zatím se zkoumá především vodík.
JOSEF TUČEK
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích