Sobota, 20. dubna 2024

Ortel nad ledovci zní: Jsou odsouzeny k zániku

Obří antarktický ledovec kryjící Pine Island (viz mapku dole) se může sesout do moře daleko rychleji, než si dosud kdokoli připouštěl. Varující předběžné zjištění právě probíhajícího leteckého měření chilsko-americké expedice svědčí o globálním oteplování planety. Přesto není jasné, jak na ně skutečně reagují obrovské ledové masy v polárních oblastech. Jednoduchý předpoklad, podle něhož při zvyšování globálních teplot led ubývá, nemusí být nezbytně správný. Výsledky pozorování za posledních deset let ukazují, že ledovce se na okrajích zmenšují, ale uprostřed jejich tloušťka vzrůstá. Skryté mechanismy oteplování a tvorby či zániku ledového příkrovu si vyžadují další zkoumání. Ledovec Pine Island je svatým Grálem antarktické glaciologie. BBC to řekl teoretický fyzik Claudio Titelboim, vedoucí společné výpravy chilského Střediska pro vědecké studie a amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír NASA: \"Ledovec leží v nejodlehlejší západní části kontinentu, takže o něm mnoho nevíme. Právě tam je však Antarktida nejméně stabilní. Na tamním ledu se pravděpodobně významně podepisují sebemenší změny teplot planety. Ledovce pozorujeme celé desetiletí, ale až teď vidíme, že se ledový příkrov rozpadá mnohem rychleji, než jsme předpokládali. Jak malé, tak velké ledovce se zjevně mohou zcela rozpadnout ještě za našeho života.\" Průměr ledovce, který na Pine Island přečnívá do oceánu, činí zhruba 50 kilometrů a tloušťka jeho ledu dosahuje čtyř kilometrů. Jeho výzkum umožňuje špičkové průzkumné letadlo P-3 Orion chilského námořnictva, původně určené k vyhledávání ponorek (viz foto). Orion se pro výzkum ledového příkrovu hodí proto, že v malých výškách vydrží 10 až 13 hodin. Neobešel by se však bez špičkového přístrojového vybavení, které dodal NASA. Stroj startující z chilské základny přelétá Antarktický poloostrov, patagonská ledová pole a ledovec na Pine Island a mapuje úzký proužek ledového profilu, který se přidá k výsledné mapě. Vědci tak získávají směrodatné informace pro další dlouhodobá měření. Už z dosavadních dat lze usuzovat, že podklad ledovce na Pine Island je mnohem náchylnější k pohybu, než se odborníci domnívali. Jednomu z nejmohutnějších antarktických ledovců tak hrozí, že se záhy sesune do vln Amundsenova moře a roztaje. Pomoci objasnit složité mechanismy globálního oteplování a tání ledu má družice ICES, kterou NASA vypustil letos 12. ledna. Přesné přístroje mají až pět let měřit rozsah a tloušťku ledovcových ploch jak v Grónsku, tak v Antarktidě. Příčinu tání polárních ledovců skutečně nelze svádět jen na civilizační činnost člověka. Geologové, kteří zkoumali chemické složení hornin na sedmi z hor v pohoří Ford Ranges u Rossova moře, došli v časopise Science k jasnému závěru: v Antarktidě neskončila doba ledová. Zatímco ledové příkrovy v Evropě a Severní Americe roztály před 10 tisíci lety, v Antarktidě tehdy teprve začaly ustupovat. Pokud jejich přirozené tání bude pokračovat dosavadním tempem, Západoantarktický ledový štít (WAIS) zmizí za 7000 let. Vedoucí týmu John Stone z University of Washington pro BBC dodal: \"Rychlé tání, které by uvolnilo jen zlomeček předpokládaného množství, by strašlivě zdevastovalo hustě obydlené pobřežní oblasti.\" ZDROJ: Zdraví Věda a lidé