Ochrana ovzduší s otazníky 4 - Smogová situace
Vznik a ukončení smogové situace má podle § 8 odst. 3 vyhlašovat Ministerstvo
životního prostředí nebo jím zřízená právnická osoba. Současně s vyhlášením
smogové situace má Ministerstvo životního prostředí vyhlásit i regulační
opatření k omezování emisí ze stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší, které
se na znečišťování ovzduší rozhodujícím způsobem podílejí (seznam takových
stacionárních zdrojů znečištění má stanovit Ministerstvo životního prostředí
vyhláškou - § 8 odst. 12). Toto ustanovení je pro obce důležité z toho důvodu,
že součástí regulačních řádů krajů a obcí mají být vedle pravidel pro
vyhlašování a odvolávání regulačních opatření též pravidla pro omezení nebo
zastavení provozu stacionárních a mobilních zdrojů znečišťování v jejich územní
působnosti s výjimkou stacionárních zdrojů regulovaných podle § 8 odst. 3, tzn.
těch, které se na znečišťování ovzduší rozhodujícím způsobem podílejí (srov. § 8
odst. 5). Podle § 8 odst. 3 má sice vznik a ukončení smogové situace vyhlašovat
Ministerstvo životního prostředí nebo jím zřízená právnická osoba, ovšem podle §
43 písm. p) zákona má vznik a ukončení smogové situace, jakož i regulační
opatření pro zdroje znečišťování podle § 8 odst. 3, vyhlašovat Ministerstvo
životního prostředí prostřednictvím pověřené právnické osoby. Zákon neříká,
jakou formou k tomuto pověření dojde (pro § 8 je v § 53 odst. 1 vyloučeno
použití správního řádu) a v § 8 odst. 1 a 3 se mluví o právnické osobě
Ministerstvem životního prostředí zřízené, což je (může být) něco jiného než
právnická osoba pověřená /§ 43 písm. p)/. Není tedy jasné, kdo bude nakonec
smogovou situaci skutečně vyhlašovat, zda přímo Ministerstvo životního prostředí
(viz § 8 odst. 3) nebo právnická osoba jím zřízená nebo pověřená /§ 43 písm.
p)/, a pokud to bude právnická osoba pověřená, jakým způsobem bude pověřena a
jak se obce a další subjekty práva o jejím \"pověření\" dozvědí. Vyhlašování
smogové situace může mít za následek poměrně citelný zásah do práv a svobod
jednotlivců (na jejím základě mohou být nařízena regulační opatření) a
kompetence k jejímu vyhlašování by měly být stanoveny jednoznačně. AUTOR: Josef
Vedral, právník Kanceláře Svazu měst a obcí ČR ZDROJ: MODERNÍ OBEC
Vznik a ukončení smogové situace má podle § 8 odst. 3 vyhlašovat Ministerstvo životního prostředí nebo jím zřízená právnická osoba. Současně s vyhlášením smogové situace má Ministerstvo životního prostředí vyhlásit i regulační opatření k omezování emisí ze stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší, které se na znečišťování ovzduší rozhodujícím způsobem podílejí (seznam takových stacionárních zdrojů znečištění má stanovit Ministerstvo životního prostředí vyhláškou - § 8 odst. 12). Toto ustanovení je pro obce důležité z toho důvodu, že součástí regulačních řádů krajů a obcí mají být vedle pravidel pro vyhlašování a odvolávání regulačních opatření též pravidla pro omezení nebo zastavení provozu stacionárních a mobilních zdrojů znečišťování v jejich územní působnosti s výjimkou stacionárních zdrojů regulovaných podle § 8 odst. 3, tzn. těch, které se na znečišťování ovzduší rozhodujícím způsobem podílejí (srov. § 8 odst. 5).
Podle § 8 odst. 3 má sice vznik a ukončení smogové situace vyhlašovat Ministerstvo životního prostředí nebo jím zřízená právnická osoba, ovšem podle § 43 písm. p) zákona má vznik a ukončení smogové situace, jakož i regulační opatření pro zdroje znečišťování podle § 8 odst. 3, vyhlašovat Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím pověřené právnické osoby. Zákon neříká, jakou formou k tomuto pověření dojde (pro § 8 je v § 53 odst. 1 vyloučeno použití správního řádu) a v § 8 odst. 1 a 3 se mluví o právnické osobě Ministerstvem životního prostředí zřízené, což je (může být) něco jiného než právnická osoba pověřená /§ 43 písm. p)/. Není tedy jasné, kdo bude nakonec smogovou situaci skutečně vyhlašovat, zda přímo Ministerstvo životního prostředí (viz § 8 odst. 3) nebo právnická osoba jím zřízená nebo pověřená /§ 43 písm. p)/, a pokud to bude právnická osoba pověřená, jakým způsobem bude pověřena a jak se obce a další subjekty práva o jejím \"pověření\" dozvědí. Vyhlašování smogové situace může mít za následek poměrně citelný zásah do práv a svobod jednotlivců (na jejím základě mohou být nařízena regulační opatření) a kompetence k jejímu vyhlašování by měly být stanoveny jednoznačně.
AUTOR: Josef Vedral, právník Kanceláře Svazu měst a obcí ČR
ZDROJ: MODERNÍ OBEC
Sdílet článek na sociálních sítích