Pátek, 29. března 2024

Ochrana ovzduší s otazníky 4 - Smogová situace

Ochrana ovzduší s otazníky 4 - Smogová situace
Vznik a ukončení smogové situace má podle § 8 odst. 3 vyhlašovat Ministerstvo životního prostředí nebo jím zřízená právnická osoba. Současně s vyhlášením smogové situace má Ministerstvo životního prostředí vyhlásit i regulační opatření k omezování emisí ze stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší, které se na znečišťování ovzduší rozhodujícím způsobem podílejí (seznam takových stacionárních zdrojů znečištění má stanovit Ministerstvo životního prostředí vyhláškou - § 8 odst. 12). Toto ustanovení je pro obce důležité z toho důvodu, že součástí regulačních řádů krajů a obcí mají být vedle pravidel pro vyhlašování a odvolávání regulačních opatření též pravidla pro omezení nebo zastavení provozu stacionárních a mobilních zdrojů znečišťování v jejich územní působnosti s výjimkou stacionárních zdrojů regulovaných podle § 8 odst. 3, tzn. těch, které se na znečišťování ovzduší rozhodujícím způsobem podílejí (srov. § 8 odst. 5). Podle § 8 odst. 3 má sice vznik a ukončení smogové situace vyhlašovat Ministerstvo životního prostředí nebo jím zřízená právnická osoba, ovšem podle § 43 písm. p) zákona má vznik a ukončení smogové situace, jakož i regulační opatření pro zdroje znečišťování podle § 8 odst. 3, vyhlašovat Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím pověřené právnické osoby. Zákon neříká, jakou formou k tomuto pověření dojde (pro § 8 je v § 53 odst. 1 vyloučeno použití správního řádu) a v § 8 odst. 1 a 3 se mluví o právnické osobě Ministerstvem životního prostředí zřízené, což je (může být) něco jiného než právnická osoba pověřená /§ 43 písm. p)/. Není tedy jasné, kdo bude nakonec smogovou situaci skutečně vyhlašovat, zda přímo Ministerstvo životního prostředí (viz § 8 odst. 3) nebo právnická osoba jím zřízená nebo pověřená /§ 43 písm. p)/, a pokud to bude právnická osoba pověřená, jakým způsobem bude pověřena a jak se obce a další subjekty práva o jejím \"pověření\" dozvědí. Vyhlašování smogové situace může mít za následek poměrně citelný zásah do práv a svobod jednotlivců (na jejím základě mohou být nařízena regulační opatření) a kompetence k jejímu vyhlašování by měly být stanoveny jednoznačně. AUTOR: Josef Vedral, právník Kanceláře Svazu měst a obcí ČR ZDROJ: MODERNÍ OBEC
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů