Trend vede k užití laků na bázi vody
Směrnice k ponížení a k ohraničení spotřeby agresivních organických rozpouštědel
nabírá na síle a zesiluje trend ke změnám: Ekologické lakování tak mění objemové
podíly na trhu automobilových povrchových úprav. To platí tím více, že k
životnímu prostředí příznivé Coating systémy na vodní bázi se vykazují mnoha
přednostmi. Náleží k nim lepší krycí schopnost, nižší spotřeba materiálu a
snadnější dostupnost. Zvláště s jedním tématem byli konfrontováni odborní
návštěvníci Evropské coating přehlídky, která se za přítomnosti 650
vystavovatelů uskutečnila od 8. do 10. dubna 2003 v Norimberku: Tzv. norma VOC a
její význam pro automobilové lakovny a opravárenské dílny. Všem těm zúčastněným
zbývá totiž jen málo času - u nových zařízení do 1. listopadu 2004, u starších
do r. 2007- dosáhnout cíl - totiž snížit vzdušné emise prchavých organických
rozpouštědel (Volatile Organic Compounds)/, což vyplývá z transponovaných
předpisů EU. také do německého práva (31. BlmSchV). MEZITITULEK: ECO koncept Na
bázi z r. 1990 má být zátěž na základě VOC normy snížena o 60 procent. To se
týká především lakovacích linek automobilového průmyslu, které ještě pracují s
různými konvenčními lakovými přípravky. Aby bylo možné dostát normě z Bruselu,
budou nové linky zcela bez výjimek orientovány k nanášení vrstev z laků
ředitelných vodou. Nyní nabízí BASF Coatings z Münsteru pod označením ECO
koncept, s nímž se na práci s vodními laky, a to bez větších investic, mohou
přezbrojit také stávající lakovací zařízení. Redukovány jsou samotné VOC emise,
ale také je souběžně zlepšen metalický efekt lakování. \"Doposud první pokusy u
našich zákazníků probíhaly velice úspěšně\", objasňuje Reiner Blair. \"U
konvenčního postupu\", doplňuje vedoucí obchodního oddělení automobilových laků
u BASF Coatings, \"stojí přestavba lakovací linky až do 100 milionů EUR - naše
řešení je nákladově zřetelně výhodnější.\" Po několikaletých výzkumných a
vývojových pracích se podařilo jen s poměrně malými změnami na lakovacím
zařízení využívat inovativní ECO laky na vodní bázi. MEZITITULEK: Přizpůsobení
křivky odpařování Všeobecným předpokladem je, aby křivka odpařování mohla být
přizpůsobena a naladěna na \"vodní\" systém. Čas musí být prodloužen o přibližně
90 sekund, tzn. odpařovací zóna se musí upravit přibližně o 7 metrů, aby se dalo
vyhovět pozměněným podmínkám schnutí. Velký důraz a váha jsou kladeny na
kompatibilitu nových materiálů se všemi v nasazení se uplatňujícími průhlednými
laky. \"Tím nabízíme našim zákazníkům nejvyšší možnou flexibilitu\", tolik
Blair. V odpovídající míře roste zájem vícero velkých výrobců z automobilového
průmyslu vést intenzivní rozhovory s lakařskými experty z Münsteru. Konkrétní
jména firem však podnik, který už 45 % svého obratu z původních 2,1 miliard EUR
dosáhl právě lakováním, nechce ještě uvádět. Evropa má podíl laků na vodní bázi
přibližně na 50 %, v severní Americe na základě rozdílných právních ustanovení
leží využívání v současnosti tak na 35 %. \"S takovými východisky jsme
přesvědčeni, že náš koncept opravdu nese velký tržní potenciál a plošné zavedení
lakování na vodní bázi se dál značně urychlí\", konstatuje Blair. Až 80 %
veškerých nových automobilů v Německu je v současnosti opatřováno vodními laky,
\"z toho téměř polovina našimi laky\", těší se Jean-Pierre Monteny. \"Vodní laky
produkujeme v světově globálně rozšířené kapacitě ve výši 40 000 tun ročně z
výroben Word - Scale : produkčních zařízení v Evropě, v zóně NAFTA
(Severoamerický prostor volného obchodu) a v Jižní Americe\", říká předseda
představenstva BASF Coatings. MEZITITULEK: Aktuální také pro opravy Pravidla a
řád pro užívání rozpouštědel neplatí však jenom pro první lakování a nátěry, ale
také pro veškeré opravy u osobních vozidel, kde \"lakařina\" bývá rovněž
součástí. Už od roku 1996 stanovila studie k lakování Centra pro techniku (AZT):
\"Opravná lakování se systémy vodních laků jsou využitelná v praxi, a z hledisek
ekologických jsou dokonce velmi vítaná, tudíž také i ekonomicky smysluplná.\"
Rovněž Cepe (Evropské centrum of the Paint, Printing Ink and Artis Colour
Industry) v Bruselu převzalo témata za prioritu, s cílem snížit emise
rozpouštědel v porovnání k roku 1990 o cirka 70 %. Záměr je takový postulát
harmonizovat pro celou EU. Přibližně dvě třetiny cílové hodnoty by měly být
dosaženy nasazením nové produktové palety, další snížení z oněch 70 % pak užitím
nových aplikačních technik, jako například pomocí účinného nanášení s využitím
HVLP stříkací pistole (High Volume Low Pressure), a sjednocením aplikačních
systémů. Tento koncept Evropské oborové rady zavazuje také další evropské země
zajišťovat daný cíl s odpovídajícím rozložením realizačních mezitermínů. Podle
materiálů ve VDI- Nachrichten ZDROJ: TECHNIK
Směrnice k ponížení a k ohraničení spotřeby agresivních organických rozpouštědel nabírá na síle a zesiluje trend ke změnám: Ekologické lakování tak mění objemové podíly na trhu automobilových povrchových úprav. To platí tím více, že k životnímu prostředí příznivé Coating systémy na vodní bázi se vykazují mnoha přednostmi. Náleží k nim lepší krycí schopnost, nižší spotřeba materiálu a snadnější dostupnost.
Zvláště s jedním tématem byli konfrontováni odborní návštěvníci Evropské coating přehlídky, která se za přítomnosti 650 vystavovatelů uskutečnila od 8. do 10. dubna 2003 v Norimberku: Tzv. norma VOC a její význam pro automobilové lakovny a opravárenské dílny. Všem těm zúčastněným zbývá totiž jen málo času - u nových zařízení do 1. listopadu 2004, u starších do r. 2007- dosáhnout cíl - totiž snížit vzdušné emise prchavých organických rozpouštědel (Volatile Organic Compounds)/, což vyplývá z transponovaných předpisů EU. také do německého práva (31. BlmSchV).
MEZITITULEK: ECO koncept
Na bázi z r. 1990 má být zátěž na základě VOC normy snížena o 60 procent. To se týká především lakovacích linek automobilového průmyslu, které ještě pracují s různými konvenčními lakovými přípravky. Aby bylo možné dostát normě z Bruselu, budou nové linky zcela bez výjimek orientovány k nanášení vrstev z laků ředitelných vodou. Nyní nabízí BASF Coatings z Münsteru pod označením ECO koncept, s nímž se na práci s vodními laky, a to bez větších investic, mohou přezbrojit také stávající lakovací zařízení. Redukovány jsou samotné VOC emise, ale také je souběžně zlepšen metalický efekt lakování.
\"Doposud první pokusy u našich zákazníků probíhaly velice úspěšně\", objasňuje Reiner Blair. \"U konvenčního postupu\", doplňuje vedoucí obchodního oddělení automobilových laků u BASF Coatings, \"stojí přestavba lakovací linky až do 100 milionů EUR - naše řešení je nákladově zřetelně výhodnější.\" Po několikaletých výzkumných a vývojových pracích se podařilo jen s poměrně malými změnami na lakovacím zařízení využívat inovativní ECO laky na vodní bázi.
MEZITITULEK: Přizpůsobení křivky odpařování
Všeobecným předpokladem je, aby křivka odpařování mohla být přizpůsobena a naladěna na \"vodní\" systém. Čas musí být prodloužen o přibližně 90 sekund, tzn. odpařovací zóna se musí upravit přibližně o 7 metrů, aby se dalo vyhovět pozměněným podmínkám schnutí. Velký důraz a váha jsou kladeny na kompatibilitu nových materiálů se všemi v nasazení se uplatňujícími průhlednými laky. \"Tím nabízíme našim zákazníkům nejvyšší možnou flexibilitu\", tolik Blair.
V odpovídající míře roste zájem vícero velkých výrobců z automobilového průmyslu vést intenzivní rozhovory s lakařskými experty z Münsteru. Konkrétní jména firem však podnik, který už 45 % svého obratu z původních 2,1 miliard EUR dosáhl právě lakováním, nechce ještě uvádět.
Evropa má podíl laků na vodní bázi přibližně na 50 %, v severní Americe na základě rozdílných právních ustanovení leží využívání v současnosti tak na 35 %. \"S takovými východisky jsme přesvědčeni, že náš koncept opravdu nese velký tržní potenciál a plošné zavedení lakování na vodní bázi se dál značně urychlí\", konstatuje Blair.
Až 80 % veškerých nových automobilů v Německu je v současnosti opatřováno vodními laky, \"z toho téměř polovina našimi laky\", těší se Jean-Pierre Monteny.
\"Vodní laky produkujeme v světově globálně rozšířené kapacitě ve výši 40 000 tun ročně z výroben Word - Scale : produkčních zařízení v Evropě, v zóně NAFTA (Severoamerický prostor volného obchodu) a v Jižní Americe\", říká předseda představenstva BASF Coatings.
MEZITITULEK: Aktuální také pro opravy
Pravidla a řád pro užívání rozpouštědel neplatí však jenom pro první lakování a nátěry, ale také pro veškeré opravy u osobních vozidel, kde \"lakařina\" bývá rovněž součástí. Už od roku 1996 stanovila studie k lakování Centra pro techniku (AZT): \"Opravná lakování se systémy vodních laků jsou využitelná v praxi, a z hledisek ekologických jsou dokonce velmi vítaná, tudíž také i ekonomicky smysluplná.\"
Rovněž Cepe (Evropské centrum of the Paint, Printing Ink and Artis Colour Industry) v Bruselu převzalo témata za prioritu, s cílem snížit emise rozpouštědel v porovnání k roku 1990 o cirka 70 %. Záměr je takový postulát harmonizovat pro celou EU. Přibližně dvě třetiny cílové hodnoty by měly být dosaženy nasazením nové produktové palety, další snížení z oněch 70 % pak užitím nových aplikačních technik, jako například pomocí účinného nanášení s využitím HVLP stříkací pistole (High Volume Low Pressure), a sjednocením aplikačních systémů.
Tento koncept Evropské oborové rady zavazuje také další evropské země zajišťovat daný cíl s odpovídajícím rozložením realizačních mezitermínů.
Podle materiálů ve VDI- Nachrichten
ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích