Obyvatelé obcí mají hrůzu z kamionů
Mostecko - S rozvojem obchodu a služeb po roce 1989 vyrostly v okolí měst prstence supermarketů a průmyslových zón, které potřebují neustálý přísun zboží a materiálu. Rozmohla se stavební činnost vyžadující nepřetržité dodávky stavebnin. Na novou situaci zareagoval trh - objevily se desítky speditérských firem, které na české silnice vyslaly tisíce kamionů a nákladních vozů.
Na neočekávanou dopravní zátěž však nebyla vůbec připravena silniční síť. Většina hlavních tahů vedoucích z jednoho města do druhého protíná malé vesnice, na nadměrnou dopravu tak doplácejí místní lidé. \"Automobilová doprava zatěžuje životní prostředí nejen emisemi, ale i hlukem, znečišťováním půdy a vody, záborem půdy a především dopravními nehodami, při kterých dochází k úniku paliva,\" uvádí se ve zprávě ministerstva životního prostředí.
Na Mostecku řeší problémy dopravní zátěže prakticky všechny zdejší obce. Prostředků, jak se bránit, mnoho nemají. \"Vadí-li občanům nadměrný hluk, mohou se obrátit na hygienickou stanici, my provedeme měření,\" uvedla Věra Tomková z mosteckého pracoviště Krajské hygienické stanice. Hygienici provádějí měření buď uvnitř domu za zavřenými okny, nebo venku. Pokud hluk překračuje stanovené limity, může hygienická stanice majiteli silnice nařídit, aby přijal potřebná opatření. Jedním z nich může být výstavba protihlukových bariér.
Tak postupovaly například Obrnice, okolo kterých vede hlavní silnice na Bílinu. Na začátku 90. let byly účastníkem územního řízení a jako podmínku si do projektové dokumentace zadaly výstavbu protihlukové bariéry. \"Byl to přímo požadavek obce,\" vzpomíná starosta Milan Vokáč.
Díru zacelíme pařezem
Velký rámus a znečišťování životního prostředí nejsou jedinými problémy, které trápí obyvatele vesnic ležících na hlavních tazích. Volevčice zatěžují v posledních letech kamiony, které přes obec převážejí vytěžený písek z kamenolomu v lokalitě Pískovna. Z počeradské elektrárny se zase přes Volevčice vozí popílek.
\"Máme smůlu, že silnice na Most vede přes naši obec, nemůžeme zde postavit dopravní zákaz,\" zlobí se starosta Volevčic Stanislav Salon. Těžké nákladní vozy ničí povrch silnice, na několika místech se propadá. V nejhorším stavu je úsek u kostela, kde díru v silnici museli místní obyvatelé podložit dřevěnými sokly, aby se vozovka ještě více nepropadala. \"Vytíženost silnice je větší, než snese,\" podotkl Salon. Podle starosty je jen otázkou času, kdy do propadliny spadne nějaké dítě a poraní se.
Když se před dvěma lety opravoval korozlucký most, převedla se doprava právě přes Volevčice. \"Řidiči si zvykli, že přes nás je cesta do Mostu kratší a jezdí tudy dál,\" stěžuje si Salon.
Nejen Volevčice potřebují zpevnit a opravit místní komunikaci. Nadměrná doprava trápí i několik rodin žijících v Sedleci, dříve proslulé pivařské obci. V Sedleci se v 90. letech usadilo několik firem, které zde vybudovaly svoje sklady. Místní si ale stěžují na hluk kamionů a nadměrnou prašnost.
Kdo nám pomůže
Hlas obcí je příliš slabý, situaci je třeba rychle řešit. Starostové ale mnoho možností nemají. \"Před obcí stojí zákaz, a stejně tudy kamiony jezdí,\" uvedla již dříve starostka Skršína Eva Chovanová. S dopravní policií se nedávno dohodla, že se zákaz pro kamiony před obcí ještě více zvýrazní, mnoho nadějí na úspěch si ale nedává. Většina řidičů nákladních vozů totiž značky nerespektuje. Řešením nejsou ani zpomalovací prahy. \"Způsobovaly by ještě větší rámus,\" řekla Chovanová.
Že retardéry nejsou řešením, ví i starosta Volevčic Stanislav Salon. \"Kamiony je přejedou, a způsobí ještě větší hluk. Ideálním řešením by bylo zakázat do vesnice vjezd těžké dopravě a odklonit ji,\" říká Salon. Vzpomíná, že v 80. letech existoval plán na stavbu obchvatu okolo Volevčic, kvůli nedostatku financí se ale neuskutečnil. Dnes by jeho realizace byla o to složitější, že okolní pole jsou soukromá a investor silnice by musel soukromé pozemky vykupovat. \"Kdyby se alespoň firmy, které silnici nejvíce využívají, na její opravě finančně podílely,\" posteskl si Salon.
Podobné starosti má i starosta Korozluk Dimitrij Sklenka. Jak uvedl, firmy, které si v Sedleci vybudovaly sklady, přislíbily, že na opravu místní silnice přispějí. Zatím však obec neviděla ani korunu.
Autor: LUBOMÍR GOMBOS