Sobota, 20. dubna 2024

Problém čistoty ovzduší

Problém čistoty ovzduší

Ivan Turnovec, itu@quick.cz

Poslední výzkumy prokázaly, že naše ovzduší se v řadě míst projevuje jako výrazně kontaminované. Jde o nepříjemné zjištění. Oficiální státní propaganda totiž dlouhodobě  hlásala pravý opak a chlubila se zlepšováním životního prostředí.



Při tom britský lékařský časopis The Lancet zveřejnil již v září 2001, na základě výsledků několikaletého výzkumu informaci, že městské ovzduší, znečistěné převážně automobilovou dopravou, je důvodem každoročního úmrtí tisíců obyvatel evropských měst. V naší republice se podobné výzkumy dlouho neprováděli. Naopak jsme se chlubili tím, že kvalita ovzduší se údajně za poslední desetiletí výrazně zlepšila. Ubylo totiž exhalátů ze zrušených továren a došlo k odsíření některých elektráren, z toho optimistické zprávy vycházely. Na některých místech bylo výrazné snížení obsahu exhalací dokonce ověřeno.

Monitorování je ale zavádějící. Zástupce centra pro otázky životního prostředí University Karlovy Ivan Rynda na to dlouhodobě upozorňuje: 'Za posledních deset let se ovzduší v ČR na jedné straně jako celek velmi prudce zlepšilo a na druhé straně se ale zhoršilo především ve velkých městech zejména kvůli nárůstu automobilové dopravy'. Zlepšení ovzduší v blízkosti původních zdrojů znečištění (elektráren a zrušených továren) bylo nahrazeno, a na mnoha místech naopak zhoršeno díky lokálním zdrojům (v zimě individuálním uhelným vytápěním, a hlavně automobilovou dopravou.

Problém s výfukovými plyny je u nás horší než jinde i proto, že zde jezdí mnoho starých aut, která nesplňují současné světové ekologické normy. V západní Evropě a USA automobily ekologické normy plní. Nicméně ani to nestačí. Svou roli totiž hraje i kvantita, a přírůstek automobilů osobních i nákladních je veliký. V USA si před časem posteskl Jayne Madrock, představitel organizace Clean Air Network - za čistý vzduch -: 'Ano provoz aut je podstatně čistší než před třiceti lety, ale skutečným problémem je, že stále produkují třetinu znečistění v celé zemi, protože jich řídíme pětkrát víc než tehdy'. Výrazný nárůst alergických onemocnění dětí, a hlavně dětské astma, znepokojilo již vládu presidenta Clintona natolik, že na výzkum vyčlenila celkem 17 milionů dolarů, a ani Buschova administrativa nezůstala stranou, dotace na výzkum ještě zvýšila.

Obyvatele měst, ve kterých výrazně vzrostl počet denně projíždějících osobních i nákladních vozidel, ohrožuje přízemní ozón. Situace je kritická hlavně během teplých letních dnů. V celé republice během uplynulých deseti let stoupala osobní automobilová doprava velmi rychle, jde o rekordní nárůst v rámci celého světa. Při tom zdravotní efekty způsobené zvýšenými koncentracemi výfukových plynů jsou alarmující. Ivan Rynda alarmující výsledky výzkumu britských vědců a současnou situaci u nás již před dvěma lety komentoval: 'Je to apel na zastupitele a radní všech velkých měst. Já se fakt divím, že se po takových zprávách nezačnou okamžitě shánět po podkladech a nesvolávají mimořádné schůze'.

Podle Vladimíra Kadlece z Ústavu dopravního inženýrství dlouho potrvá, než si uvědomíme, jak je sobecké používat auto tam, kde to není nutné. Zatím co ve Francii, Německu a dalších západních státech jezdí velké množství občanů do práce na kole a při použití vozu se dbá na jeho vytíženost, bylo zjištěno, že při průjezdu Prahou, i většinou menších měst, obsahuje více než 70 % osobních vozů pouze jediného pasažéra, kterým je řidič.

V roce 2002 ohlásila prosazování nových přísnějších protismogových opatření francouzská ministryně pro životní prostředí Dominique Voynetová. Podařilo se jí prosadit přijetí těchto, provoz automobilů výrazně omezujících, opatření v rámci celé Evropské unie. 

Když se redaktoři Práva dotázali tehdejšího českého ministra životního prostředí Miloše Kužvarta (do roku 2002): Uvažujete o podobných tvrdých protiautomobilových opatřeních jako Vaši resortní kolegové v západní Evropě? Pan ministr odpověděl: 'Takováto opatření jako v západoevropských metropolích jsou nezbytná i u nás. Jejich zavedení je o to více urgentní, pokud srovnáme kvalitu vozového parku v západní Evropě a v ČR, kde se podle údajů z konce loňského roku pohybuje průměrný věk automobilů okolo 13.72 roku. Úvahu o zachování životního standardu můžeme obrátit naopak: necháme nadále lidi stonat či dokonce umírat jen pro své vlastní pohodlí? Vzpomínám si, jak při letošním Dni Země převážná většina osobních automobilů jedoucích Prahou vezla hlemýždím tempem jen svého řidiče. Cesta z bludného kruhu vede pouze přes podporu hromadné dopravy a dopravních systémů našich velkých měst, které především musí vymítit tranzitní dopravu'. Do konce jeho vládnutí se to ale nepodařilo. A je tragedií, že se o to jeho koaliční nástupce, Ambrozek z KDU-ČSL, ani příliš nesnaží.

Na závěr jen pár slov pro spoluobčany. Situace v ulicích menších měst je nejen srovnatelná s Prahou, ale bývá i horší. Mnoha malými městy projíždí pravidelně těžké nákladní vozy. Při tom většinou páni radní nemají zájem řešit hromadnou dopravu, a dostávat se do konfliktu s bohatými provozovateli nákladní dopravy. Ostatně leckde jsou zodpovědní i za nárůst individuální dopravy osobními auty, protože omezují hromadnou dopravu a ruší autobusové zastávky ve středu města a tak vlastně nutí občany vlastní i okolních obcí k tomu, aby ve stále větší míře používali osobních vozů. Příkladem může být, díky aktivitě tamního starosty, který se zasloužil o omezení veřejné dopravy, město Turnov, kde je podle nejnovějšího monitoringu ovzduší významně znečistěné. Teprve na základě monitoringu a reakcí rozumných zastupitelů se začíná uvažovat o řešení tohoto problému. V denním spěchu se na životní prostředí v našich obcích zapomíná. Je to ale velmi krátkozraké. Alarmující přibývání alergických dětí a astmatiků není jen v USA. Ekologická hromadná doprava bude časem nutností. Před tím systémovým řešením, kterým je rozšíření vlakové nákladní dopravy na úkor té automobilové, lze pomáhat i dnes. Stačí jen taková maličkost, jakou je vypnutí motoru při každém delším zastavení. Je smutné že si to řidiči většinou neuvědomují.

www.politikon.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů