Monitorování pohybu polutantů
Létající laboratoře budou monitorovat pohyb polutantů přes Atlantický oceán ze
Severní Ameriky do Evropy. Šestitýdenní studie mezinárodního týmu přibližně
jednoho sta vědců použije pět letadel DC-8 ke studiu pohybu vzduchových mas
znečištěných polutanty produkovanými na východním pobřeží USA. Cílem studie je
jednak porozumění chemických interakcí, které se odehrávají ve znečištěné
atmosféře, a jak tyto polutanty (jako např. aerosoly, volné radikály a ozon)
mohou při transportu z jednoho kontinentu na druhý ovlivňovat klimatické změny a
zdravotní podmínky.
Létající laboratoře budou monitorovat pohyb polutantů přes Atlantický oceán ze Severní Ameriky do Evropy. Šestitýdenní studie mezinárodního týmu přibližně jednoho sta vědců použije pět letadel DC-8 ke studiu pohybu vzduchových mas znečištěných polutanty produkovanými na východním pobřeží USA. Cílem studie je jednak porozumění chemických interakcí, které se odehrávají ve znečištěné atmosféře, a jak tyto polutanty (jako např. aerosoly, volné radikály a ozon) mohou při transportu z jednoho kontinentu na druhý ovlivňovat klimatické změny a zdravotní podmínky.
Cesta znečištěných vzduchových mas z východního pobřeží USA do Evropy trvá přibližně pět dní. Ke hlavnímu znečištění vzduchových mas dochází v období klidného a stálého počasí. Jestliže však dojde ke změnám počasí začnou se znečištěné vzduchové masy pohybovat směrem od dolních vrstev atmosféry k horním a větry je začnou vytlačovat směrem do Evropy.
Výzkumná letadla budou měřit rovněž velikost aerosolových částic a chemické složení neviditelných mraků, přičemž bude využito předpovědí počasí a počítačových modelů. K monitoringu transportu polutantů budou využity rovněž satelity, které však nebudou podávat detailní informaci o chemii polutantů. Znečištění polutanty není lokální problém, protože např. prach z Afriky může být transportován do Severní Ameriky a naopak polutanty z USA mohou přispívat ke tvorbě evropského smogu.
Během vlny letních veder v roce 2003 zemřelo ve Velké Británii o více než 2000 osob než je obvyklé, přičemž 21-38 % těchto úmrtí bylo přisuzováno zvýšenému obsahu atmosférických škodlivin v ovzduší.
Cesta znečištěných vzduchových mas z východního pobřeží USA do Evropy trvá přibližně pět dní. Ke hlavnímu znečištění vzduchových mas dochází v období klidného a stálého počasí. Jestliže však dojde ke změnám počasí začnou se znečištěné vzduchové masy pohybovat směrem od dolních vrstev atmosféry k horním a větry je začnou vytlačovat směrem do Evropy.
Výzkumná letadla budou měřit rovněž velikost aerosolových částic a chemické složení neviditelných mraků, přičemž bude využito předpovědí počasí a počítačových modelů. K monitoringu transportu polutantů budou využity rovněž satelity, které však nebudou podávat detailní informaci o chemii polutantů. Znečištění polutanty není lokální problém, protože např. prach z Afriky může být transportován do Severní Ameriky a naopak polutanty z USA mohou přispívat ke tvorbě evropského smogu.
Během vlny letních veder v roce 2003 zemřelo ve Velké Británii o více než 2000 osob než je obvyklé, přičemž 21-38 % těchto úmrtí bylo přisuzováno zvýšenému obsahu atmosférických škodlivin v ovzduší.
Zdroj:Odpady
Sdílet článek na sociálních sítích