Komise: Snížit emise v leteckém provozu
Evropská komise zahájila osmitýdenní veřejnou debatu, která má najít způsob, jak
snížit emise skleníkových plynů v letectví. Brusel chce začlenit leteckou
dopravu do svého ekologického programu. Obává se však, zda tím unijní aerolinie
nebudou v nevýhodě oproti konkurenci.
"Emise skleníkových plynů se v letech 2002 až 2025 zvýší v letecké dopravě o 110
procent. Není možné vyčlenit letectví z plánu na snižování emisí. Je to nefér
vůči jiným sférám dopravy a odvětvím ekonomiky," uvedl komisař pro dopravu
Jacques Barrot. Komise dala odborné veřejnosti ke zvážení pět základních modelů,
jak by se dalo snížení emisí v letectví dosáhnout. Aerolinie by se mohly zapojit
do systému obchodování s emisemi, platit paušální poplatky, bylo by možné uvalit
daň na kerosin a letenky nebo by se zvýšila efektivita letounů a využití
leteckých tras. Bruselská exekutiva neupřednostňuje ani jednu z variant. Chce
ale najít řešení v druhé polovině letošního roku. "Pro aerolinie je nejméně
schůdná varianta daně na kerosin nebo na letenky. Pokud by k takovému kroku
nedošlo v globálním měřítku, evropské letecké společnosti by byly diskriminované
a těžko by obstály vůči konkurenci neevropských společností," uvedla v
prohlášení Asociace evropských aerolinií AEA. Air France a British Airways,
které jsou členy AEA, uvedly, že nejlepším řešením by bylo začlenit letecké
společnosti do systému obchodování s emisemi.
"Aerolinie se mýlí, když si myslí, že obchodování s emisemi je jedinou cestou,
jak zrušit jejich výjimky. Mnohem spravedlivější a jasnější by bylo vybírání
paušálních poplatků za trasy a zdanění kerosinu. Tím by se z leteckého provozu
konečně stalo normální ekonomické odvětví," říká ředitel Evropské asociace
dopravy a životního prostředí Jos Dings.
Evropská unie se ale na zdanění leteckého benzínu nedokázala dohodnout. Země s
velkým podílem turismu se totiž obávají, že zdražení letenek by vedlo k odlivu
cestujících do jiných regionů. O daních se unie musí dohodnout vždy jednomyslně.
Evropská komise zahájila osmitýdenní veřejnou debatu, která má najít způsob, jak snížit emise skleníkových plynů v letectví. Brusel chce začlenit leteckou dopravu do svého ekologického programu. Obává se však, zda tím unijní aerolinie nebudou v nevýhodě oproti konkurenci.
"Emise skleníkových plynů se v letech 2002 až 2025 zvýší v letecké dopravě o 110 procent. Není možné vyčlenit letectví z plánu na snižování emisí. Je to nefér vůči jiným sférám dopravy a odvětvím ekonomiky," uvedl komisař pro dopravu Jacques Barrot. Komise dala odborné veřejnosti ke zvážení pět základních modelů, jak by se dalo snížení emisí v letectví dosáhnout. Aerolinie by se mohly zapojit do systému obchodování s emisemi, platit paušální poplatky, bylo by možné uvalit daň na kerosin a letenky nebo by se zvýšila efektivita letounů a využití leteckých tras. Bruselská exekutiva neupřednostňuje ani jednu z variant. Chce ale najít řešení v druhé polovině letošního roku. "Pro aerolinie je nejméně schůdná varianta daně na kerosin nebo na letenky. Pokud by k takovému kroku nedošlo v globálním měřítku, evropské letecké společnosti by byly diskriminované a těžko by obstály vůči konkurenci neevropských společností," uvedla v prohlášení Asociace evropských aerolinií AEA. Air France a British Airways, které jsou členy AEA, uvedly, že nejlepším řešením by bylo začlenit letecké společnosti do systému obchodování s emisemi.
"Aerolinie se mýlí, když si myslí, že obchodování s emisemi je jedinou cestou, jak zrušit jejich výjimky. Mnohem spravedlivější a jasnější by bylo vybírání paušálních poplatků za trasy a zdanění kerosinu. Tím by se z leteckého provozu konečně stalo normální ekonomické odvětví," říká ředitel Evropské asociace dopravy a životního prostředí Jos Dings.
Evropská unie se ale na zdanění leteckého benzínu nedokázala dohodnout. Země s velkým podílem turismu se totiž obávají, že zdražení letenek by vedlo k odlivu cestujících do jiných regionů. O daních se unie musí dohodnout vždy jednomyslně.
"Emise skleníkových plynů se v letech 2002 až 2025 zvýší v letecké dopravě o 110 procent. Není možné vyčlenit letectví z plánu na snižování emisí. Je to nefér vůči jiným sférám dopravy a odvětvím ekonomiky," uvedl komisař pro dopravu Jacques Barrot. Komise dala odborné veřejnosti ke zvážení pět základních modelů, jak by se dalo snížení emisí v letectví dosáhnout. Aerolinie by se mohly zapojit do systému obchodování s emisemi, platit paušální poplatky, bylo by možné uvalit daň na kerosin a letenky nebo by se zvýšila efektivita letounů a využití leteckých tras. Bruselská exekutiva neupřednostňuje ani jednu z variant. Chce ale najít řešení v druhé polovině letošního roku. "Pro aerolinie je nejméně schůdná varianta daně na kerosin nebo na letenky. Pokud by k takovému kroku nedošlo v globálním měřítku, evropské letecké společnosti by byly diskriminované a těžko by obstály vůči konkurenci neevropských společností," uvedla v prohlášení Asociace evropských aerolinií AEA. Air France a British Airways, které jsou členy AEA, uvedly, že nejlepším řešením by bylo začlenit letecké společnosti do systému obchodování s emisemi.
"Aerolinie se mýlí, když si myslí, že obchodování s emisemi je jedinou cestou, jak zrušit jejich výjimky. Mnohem spravedlivější a jasnější by bylo vybírání paušálních poplatků za trasy a zdanění kerosinu. Tím by se z leteckého provozu konečně stalo normální ekonomické odvětví," říká ředitel Evropské asociace dopravy a životního prostředí Jos Dings.
Evropská unie se ale na zdanění leteckého benzínu nedokázala dohodnout. Země s velkým podílem turismu se totiž obávají, že zdražení letenek by vedlo k odlivu cestujících do jiných regionů. O daních se unie musí dohodnout vždy jednomyslně.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích