Do EU míří rumunská auta. Zatím pomalu
Rumunské auto dacia je podobnou legendou jako německý trabant. Rumuni svá stará
auta hýčkají dlouhá léta, většinou z nutnosti, neboť si nové auto nemohou
dovolit. Hezkým dokladem je třeba úspěšný německo-turecký film "V červenci", kde
dvojice hrdinů cestou po Rumunsku postupně rozprodává dacii četným zájemcům na
součástky.
Otevřenými hranicemi do země už patnáct let proudí ojeté, k ovzduší většinou
stejně nepřátelské automobily, jako jsou staré dacie a oltcity. Průměrný věk
auta v Rumunsku je podobný jako v Česku a dalších postkomunistických zemích:
13,5 roku.
Rumunská vláda kvůli plánovanému vstupu do Evropské unie v těchto dnech rozjíždí
program, kterým chce nahradit 1,6 miliónu aut, která jsou považována za
nebezpečná jak bezpečnosti provozu, tak životnímu prostředí. "Nemůžeme ta auta
zakázat, to by mělo hrozné sociální důsledky. Ale potřebujeme chránit kvalitu
ovzduší," citoval list Evenimentul Zilei ministra životního prostředí Sulfina
Barbu.
Každý majitel automobilu staršího dvanácti let bude vyzván, aby své auto vyměnil
za vládní dotaci na koupi nového vozu. Dotace ve výši 930 eur se bude přidělovat
pouze těm, kteří podepíšou dohodu o koupi nového vozu s domácím výrobcem nebo
zahraničním dovozcem.
Kritici však namítají, že nejnižší ceny nových vozů se pohybují kolem 4000 eur a
Rumuni při průměrných výplatách necelých dvě stě eur na novější auta prostě
nemají.
Podnik Dacia, po letech skomírání v rukou státu nyní ve vlastnictví koncernu
Renault, se přitom chystá dobýt Evropu laciným novým modelem Logan. Na většinu
západních trhů se teprve oficiální uvedení chystá, ale v rumunských médiích už
koluje historka, jak antverpský obchodník Bruno Pollet objednal prvních 45 vozů
a počítal, že je prodá během dvou až tří měsíců. Za dva dny byly pryč.
Kritici programu navíc upozorňují, že jde proti pravidlům Evropské unie, protože
podporuje prodej nových automobilů, místo aby řešil likvidaci starého odpadu.
"Program se neslučuje s pravidly EU. Dopad na kvalitu ovzduší bude minimální,
ale objeví se obrovské množství odpadu, částečně i toxického," citoval týdeník
Capital bývalého experta ministerstva životního prostředí Catalina Guraua.
Peníze vyčleněné vládou na tento program pro letošní rok navíc stačí jenom na 14
000 vozů, čili necelé jedno procento aut starších dvanácti let. Rumunští řidiči
tak mohou modelu logan vstup do Evropy zatím jen tiše závidět.
Rumunské auto dacia je podobnou legendou jako německý trabant. Rumuni svá stará auta hýčkají dlouhá léta, většinou z nutnosti, neboť si nové auto nemohou dovolit. Hezkým dokladem je třeba úspěšný německo-turecký film "V červenci", kde dvojice hrdinů cestou po Rumunsku postupně rozprodává dacii četným zájemcům na součástky.
Otevřenými hranicemi do země už patnáct let proudí ojeté, k ovzduší většinou stejně nepřátelské automobily, jako jsou staré dacie a oltcity. Průměrný věk auta v Rumunsku je podobný jako v Česku a dalších postkomunistických zemích: 13,5 roku.
Rumunská vláda kvůli plánovanému vstupu do Evropské unie v těchto dnech rozjíždí program, kterým chce nahradit 1,6 miliónu aut, která jsou považována za nebezpečná jak bezpečnosti provozu, tak životnímu prostředí. "Nemůžeme ta auta zakázat, to by mělo hrozné sociální důsledky. Ale potřebujeme chránit kvalitu ovzduší," citoval list Evenimentul Zilei ministra životního prostředí Sulfina Barbu.
Každý majitel automobilu staršího dvanácti let bude vyzván, aby své auto vyměnil za vládní dotaci na koupi nového vozu. Dotace ve výši 930 eur se bude přidělovat pouze těm, kteří podepíšou dohodu o koupi nového vozu s domácím výrobcem nebo zahraničním dovozcem.
Kritici však namítají, že nejnižší ceny nových vozů se pohybují kolem 4000 eur a Rumuni při průměrných výplatách necelých dvě stě eur na novější auta prostě nemají.
Podnik Dacia, po letech skomírání v rukou státu nyní ve vlastnictví koncernu Renault, se přitom chystá dobýt Evropu laciným novým modelem Logan. Na většinu západních trhů se teprve oficiální uvedení chystá, ale v rumunských médiích už koluje historka, jak antverpský obchodník Bruno Pollet objednal prvních 45 vozů a počítal, že je prodá během dvou až tří měsíců. Za dva dny byly pryč.
Kritici programu navíc upozorňují, že jde proti pravidlům Evropské unie, protože podporuje prodej nových automobilů, místo aby řešil likvidaci starého odpadu.
"Program se neslučuje s pravidly EU. Dopad na kvalitu ovzduší bude minimální, ale objeví se obrovské množství odpadu, částečně i toxického," citoval týdeník Capital bývalého experta ministerstva životního prostředí Catalina Guraua.
Peníze vyčleněné vládou na tento program pro letošní rok navíc stačí jenom na 14 000 vozů, čili necelé jedno procento aut starších dvanácti let. Rumunští řidiči tak mohou modelu logan vstup do Evropy zatím jen tiše závidět.
Otevřenými hranicemi do země už patnáct let proudí ojeté, k ovzduší většinou stejně nepřátelské automobily, jako jsou staré dacie a oltcity. Průměrný věk auta v Rumunsku je podobný jako v Česku a dalších postkomunistických zemích: 13,5 roku.
Rumunská vláda kvůli plánovanému vstupu do Evropské unie v těchto dnech rozjíždí program, kterým chce nahradit 1,6 miliónu aut, která jsou považována za nebezpečná jak bezpečnosti provozu, tak životnímu prostředí. "Nemůžeme ta auta zakázat, to by mělo hrozné sociální důsledky. Ale potřebujeme chránit kvalitu ovzduší," citoval list Evenimentul Zilei ministra životního prostředí Sulfina Barbu.
Každý majitel automobilu staršího dvanácti let bude vyzván, aby své auto vyměnil za vládní dotaci na koupi nového vozu. Dotace ve výši 930 eur se bude přidělovat pouze těm, kteří podepíšou dohodu o koupi nového vozu s domácím výrobcem nebo zahraničním dovozcem.
Kritici však namítají, že nejnižší ceny nových vozů se pohybují kolem 4000 eur a Rumuni při průměrných výplatách necelých dvě stě eur na novější auta prostě nemají.
Podnik Dacia, po letech skomírání v rukou státu nyní ve vlastnictví koncernu Renault, se přitom chystá dobýt Evropu laciným novým modelem Logan. Na většinu západních trhů se teprve oficiální uvedení chystá, ale v rumunských médiích už koluje historka, jak antverpský obchodník Bruno Pollet objednal prvních 45 vozů a počítal, že je prodá během dvou až tří měsíců. Za dva dny byly pryč.
Kritici programu navíc upozorňují, že jde proti pravidlům Evropské unie, protože podporuje prodej nových automobilů, místo aby řešil likvidaci starého odpadu.
"Program se neslučuje s pravidly EU. Dopad na kvalitu ovzduší bude minimální, ale objeví se obrovské množství odpadu, částečně i toxického," citoval týdeník Capital bývalého experta ministerstva životního prostředí Catalina Guraua.
Peníze vyčleněné vládou na tento program pro letošní rok navíc stačí jenom na 14 000 vozů, čili necelé jedno procento aut starších dvanácti let. Rumunští řidiči tak mohou modelu logan vstup do Evropy zatím jen tiše závidět.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích