Za čistší vozy
Nové osobní automobily a lehké užitkové vozy by měly v budoucnu vypouštět ještě
méně výfukových plynů než dnes. S tímto záměrem hodlá Evropská komise vypracovat
do konce letošního roku balík směrnic pracovně nazvaný Euro 5. Dříve než nová
pravidla pošle do Evropského parlamentu, chce Komise jeho dopady projednat se
všemi zainteresovanými skupinami a jejich připomínky do textu zapracovat.
Nové osobní automobily a lehké užitkové vozy by měly v budoucnu vypouštět ještě méně výfukových plynů než dnes. S tímto záměrem hodlá Evropská komise vypracovat do konce letošního roku balík směrnic pracovně nazvaný Euro 5. Dříve než nová pravidla pošle do Evropského parlamentu, chce Komise jeho dopady projednat se všemi zainteresovanými skupinami a jejich připomínky do textu zapracovat.
"Náš záměr je ambiciózní, ale realistický. Nové limity emisí otevřou cestu k ještě čistším vozům," tvrdí komisař pro podnikání a průmysl Günter Verheugen. Balík Euro 5 bude obsahovat společná unijní pravidla pro konstrukci motorových vozidel s ohledem na emise atmosférických znečišťujících látek, a to jak mikroskopické prachové částice, tak oxidy dusíku, zejména u naftových motorů.
Podle záměru Komise by podle Euro 5 měl klesnout objem vypouštěných prachových částic z dieselových motorů o 80 procent na 5 mg na kilometr. Nynější norma, která platí od letošního ledna, stanoví tento limit na 25 mg na kilometr. U naftových motorů by se měly omezit o pětinu i emise oxidů dusíku. V benzinových motorech by mělo vypouštění týchž plynů a uhlovodíků klesnout o čtvrtinu. Novinkou pro výrobce benzinových motorů by mělo být i zavedení emisních limitů pro prachové částice, které se zatím týkaly pouze naftových agregátů. Komise rovněž zamýšlí prodloužit dobu, po kterou by museli výrobci garantovat fungování zařízení na redukci emisí jako katalyzátorů a lapačů prachových částic.
Balík nových norem by mohl podle odhadů Komise začít platit nejdříve v polovině roku 2008. Pak budou mít členské státy čas od osmnácti měsíců do třiceti šesti měsíců, aby novinky přejaly do svých právních řádů. Délka tohoto období bude různá pro jednotlivé typy ustanovení.
"Náš záměr je ambiciózní, ale realistický. Nové limity emisí otevřou cestu k ještě čistším vozům," tvrdí komisař pro podnikání a průmysl Günter Verheugen. Balík Euro 5 bude obsahovat společná unijní pravidla pro konstrukci motorových vozidel s ohledem na emise atmosférických znečišťujících látek, a to jak mikroskopické prachové částice, tak oxidy dusíku, zejména u naftových motorů.
Podle záměru Komise by podle Euro 5 měl klesnout objem vypouštěných prachových částic z dieselových motorů o 80 procent na 5 mg na kilometr. Nynější norma, která platí od letošního ledna, stanoví tento limit na 25 mg na kilometr. U naftových motorů by se měly omezit o pětinu i emise oxidů dusíku. V benzinových motorech by mělo vypouštění týchž plynů a uhlovodíků klesnout o čtvrtinu. Novinkou pro výrobce benzinových motorů by mělo být i zavedení emisních limitů pro prachové částice, které se zatím týkaly pouze naftových agregátů. Komise rovněž zamýšlí prodloužit dobu, po kterou by museli výrobci garantovat fungování zařízení na redukci emisí jako katalyzátorů a lapačů prachových částic.
Balík nových norem by mohl podle odhadů Komise začít platit nejdříve v polovině roku 2008. Pak budou mít členské státy čas od osmnácti měsíců do třiceti šesti měsíců, aby novinky přejaly do svých právních řádů. Délka tohoto období bude různá pro jednotlivé typy ustanovení.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích