EK chce přimět automobilky k dalšímu snížení emisí
Evropská komise vyhlásila záměr přimět výrobce automobilů, aby do konce roku
2008 dál podstatně snížili emise škodlivin z nových vozidel. Chce o tom
diskutovat do podzimu a na konci roku navrhnout závaznou legislativu. Ta má
podle komisaře Güntera Verheugena stanovit, že pevné částice vypouštěné z
dieselových motorů klesnou na pět miligramů na kilometr, což je snížení o 80 %
proti nynější normě, považované již za dosti tvrdou. Všechna auta s dieselovými
motory budou muset být vybavena novou generací filtrů.
Evropská komise vyhlásila záměr přimět výrobce automobilů, aby do konce roku 2008 dál podstatně snížili emise škodlivin z nových vozidel. Chce o tom diskutovat do podzimu a na konci roku navrhnout závaznou legislativu. Ta má podle komisaře Güntera Verheugena stanovit, že pevné částice vypouštěné z dieselových motorů klesnou na pět miligramů na kilometr, což je snížení o 80 % proti nynější normě, považované již za dosti tvrdou. Všechna auta s dieselovými motory budou muset být vybavena novou generací filtrů.
Oxidy dusíku ze stejných motorů mají klesnout na 200 miligramů na kilometr, zatímco do loňska bylo povoleno 500 a od začátku letošního roku 250 miligramů na kilometr. Tytéž látky z benzínových motorů se mají snížit na 60 miligramů na kilometr, ve srovnání se 150 u většiny nových aut vyrobených po roce 2000. Uhlovodíků má být také minimum - 75 miligramů na kilometr, zatímco do loňska se připouštělo 200 a od letoška sto miligramů.
Mluvčí Gregor Kreuzhuber vyhlásil, že tato pravidla se budou vztahovat také na módní velká terénní vozidla nad 2,5 tuny, jejichž výrobci zatím využívají díry v zákonech a prezentují je jako dodávky, pro které platí měkčí normy. "Tuto mezeru se vynasnažíme do konce roku odstranit, protože nejde o komerční vozidla, ale spíše o auta pro zábavu," prohlásil.
EK nedávno uvedla, že emise oxidu uhličitého z nových osobních automobilů prodaných na evropském trhu klesly mezi lety 1995 až 2003 o 11,8 %. Nejčistší auta pocházela z Evropy: evropští výrobci snížili emise o 11,9 % na 163 miligramů na kilometr. Silniční doprava se v Evropě podílí zhruba z pětiny na exhalacích oxidu uhličitého, z toho asi polovina jde na vrub osobním autům.
Oxidy dusíku ze stejných motorů mají klesnout na 200 miligramů na kilometr, zatímco do loňska bylo povoleno 500 a od začátku letošního roku 250 miligramů na kilometr. Tytéž látky z benzínových motorů se mají snížit na 60 miligramů na kilometr, ve srovnání se 150 u většiny nových aut vyrobených po roce 2000. Uhlovodíků má být také minimum - 75 miligramů na kilometr, zatímco do loňska se připouštělo 200 a od letoška sto miligramů.
Mluvčí Gregor Kreuzhuber vyhlásil, že tato pravidla se budou vztahovat také na módní velká terénní vozidla nad 2,5 tuny, jejichž výrobci zatím využívají díry v zákonech a prezentují je jako dodávky, pro které platí měkčí normy. "Tuto mezeru se vynasnažíme do konce roku odstranit, protože nejde o komerční vozidla, ale spíše o auta pro zábavu," prohlásil.
EK nedávno uvedla, že emise oxidu uhličitého z nových osobních automobilů prodaných na evropském trhu klesly mezi lety 1995 až 2003 o 11,8 %. Nejčistší auta pocházela z Evropy: evropští výrobci snížili emise o 11,9 % na 163 miligramů na kilometr. Silniční doprava se v Evropě podílí zhruba z pětiny na exhalacích oxidu uhličitého, z toho asi polovina jde na vrub osobním autům.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích