Firmy začínají nabízet AdBlue
První zkušenosti vyhodnocují tuzemské čerpací stanice, které nabízejí od letoška
AdBlue, kapalinu, která umožní splnit nákladním vozům od října platnou emisní
normu Euro 4 a následně i Euro 5. Firmy, které se už razantně snaží obsadit na
českém trhu přední pozice prodejců, přiznávají, že poptávka je zatím minimální.
Po tuzemských silnicích totiž zatím jezdí jen desítky nákladních vozů, pro které
je AdBlue určeno. Od příštího roku už ale má tento počet výrazně narůstat.
Norma Euro 4, která oproti předchozí verzi výrazně snižuje limitní hodnoty
škodlivin ve výfukových plynech, už platí od letošního října, ale výrobci
užitkových vozů budou moci uvádět na trh nové typy automobilů s motory podle
staré normy ještě rok.
Většina firem, jako jsou Mercedes, DAF či Volvo, už ale začala dodávat vozy s
katalyzátorem SCR a nádrží pro AdBlue s předstihem. Podle některých odhadů
například už dnes jezdí po Česku přes stovku takto vybavených vozů, především
mercedesů.
"AdBlue se pro nákladní vozy postupně stane u pump samozřejmostí, podobně jako
na začátku devadesátých let si řidiči osobáků zvykli na Natural 95," říká Petr
Tkadlec, zástupce holandské firmy Greenchem, která buduje u nás i po celé Evropě
rozsáhlou prodejní síť AdBlue.
Skutečností je, že tato technologie, při které AdBlue jako syntetický roztok
močoviny likviduje ve výfukových plynech naftových motorů výrazné množství
škodlivin, nemá v podstatě konkurenci. Na rozdíl od principu filtrace totiž
účinností vyhovuje i ještě přísnějším limitům normy Euro 5, která by měla platit
od roku 2008.
"Zatím se to u nás týká jen desítek vozů, prodej AdBlue je malý, ale spíše si
připravujeme trh. Chceme tady patřit k nejvýznamnějším prodejcům," říká Martin
Vohánka, ředitel a spolumajitel společnosti W.A.G. minerální oleje, která zatím
u nás prodává AdBlue v jedné čerpací stanici Eurowag a v příštím roce chystá
další tři. Rakouská firma OMV už prodává z vlastní výroby AdBlue v Německu,
Rakousku, Rumunsku a u stojanů tří čerpacích stanic i v Česku. "Nejde o závratné
výdělky, spíše o službu řidičům, kteří u nás tankují naftu. V porovnání se
zahraničím je zájem autodopravců zatím nižší," hodnotí letošní situaci mluvčí
OMV Zdeněk Holub.
Další z velkých distributorů, jako třeba Benzina, plánují prodej AdBlue od
příštího roku. "Nárůst počtu čerpacích stanic nabízejících AdBlue se ale bude
odvíjet od konkrétních požadavků automobilového průmyslu a trhu," soudí Miloš
Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
U tuzemských dopravců rychlost výměny vozového parku za nové náklaďáky,
vyhovující Euru 4, zřejmě nebude vzhledem k ceně nových vozů nijak závratná.
"Auto s tímto vybavením přijde tak o šest až sedm tisíc euro dráž. Motivace k
pořízení ekologicky šetrnějších aut záleží i na případných pobídkách, jako je
například sleva na mýtném v Německu. Modernizovat ale musí postupně všichni, už
nyní se smí uvádět na trh jen nové typy, splňující Euro 4," připomíná mluvčí
Česmad Bohemia Martin Felix.
První zkušenosti vyhodnocují tuzemské čerpací stanice, které nabízejí od letoška AdBlue, kapalinu, která umožní splnit nákladním vozům od října platnou emisní normu Euro 4 a následně i Euro 5. Firmy, které se už razantně snaží obsadit na českém trhu přední pozice prodejců, přiznávají, že poptávka je zatím minimální.
Po tuzemských silnicích totiž zatím jezdí jen desítky nákladních vozů, pro které je AdBlue určeno. Od příštího roku už ale má tento počet výrazně narůstat.
Norma Euro 4, která oproti předchozí verzi výrazně snižuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech, už platí od letošního října, ale výrobci užitkových vozů budou moci uvádět na trh nové typy automobilů s motory podle staré normy ještě rok.
Většina firem, jako jsou Mercedes, DAF či Volvo, už ale začala dodávat vozy s katalyzátorem SCR a nádrží pro AdBlue s předstihem. Podle některých odhadů například už dnes jezdí po Česku přes stovku takto vybavených vozů, především mercedesů.
"AdBlue se pro nákladní vozy postupně stane u pump samozřejmostí, podobně jako na začátku devadesátých let si řidiči osobáků zvykli na Natural 95," říká Petr Tkadlec, zástupce holandské firmy Greenchem, která buduje u nás i po celé Evropě rozsáhlou prodejní síť AdBlue.
Skutečností je, že tato technologie, při které AdBlue jako syntetický roztok močoviny likviduje ve výfukových plynech naftových motorů výrazné množství škodlivin, nemá v podstatě konkurenci. Na rozdíl od principu filtrace totiž účinností vyhovuje i ještě přísnějším limitům normy Euro 5, která by měla platit od roku 2008.
"Zatím se to u nás týká jen desítek vozů, prodej AdBlue je malý, ale spíše si připravujeme trh. Chceme tady patřit k nejvýznamnějším prodejcům," říká Martin Vohánka, ředitel a spolumajitel společnosti W.A.G. minerální oleje, která zatím u nás prodává AdBlue v jedné čerpací stanici Eurowag a v příštím roce chystá další tři. Rakouská firma OMV už prodává z vlastní výroby AdBlue v Německu, Rakousku, Rumunsku a u stojanů tří čerpacích stanic i v Česku. "Nejde o závratné výdělky, spíše o službu řidičům, kteří u nás tankují naftu. V porovnání se zahraničím je zájem autodopravců zatím nižší," hodnotí letošní situaci mluvčí OMV Zdeněk Holub.
Další z velkých distributorů, jako třeba Benzina, plánují prodej AdBlue od příštího roku. "Nárůst počtu čerpacích stanic nabízejících AdBlue se ale bude odvíjet od konkrétních požadavků automobilového průmyslu a trhu," soudí Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
U tuzemských dopravců rychlost výměny vozového parku za nové náklaďáky, vyhovující Euru 4, zřejmě nebude vzhledem k ceně nových vozů nijak závratná.
"Auto s tímto vybavením přijde tak o šest až sedm tisíc euro dráž. Motivace k pořízení ekologicky šetrnějších aut záleží i na případných pobídkách, jako je například sleva na mýtném v Německu. Modernizovat ale musí postupně všichni, už nyní se smí uvádět na trh jen nové typy, splňující Euro 4," připomíná mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.
Co je AdBlue:
AdBlue je bezbarvý netoxický vodný roztok syntetické močoviny, který se nemísí s naftou, ale přidává v poměru 4 - 5 litrů na 100 litrů nafty do zvláštní nádrže a vstřikuje se do zabudovaného katalyzátoru (tak zvané SCR technologie).
Ve spalinách redukuje množství popílku a oxidy dusíku dělí na neškodný dusík a vodu.
AdBlue je možné prodávat i v kanystrech, ze stojanu stojí litr kolem 23 korun.
Po tuzemských silnicích totiž zatím jezdí jen desítky nákladních vozů, pro které je AdBlue určeno. Od příštího roku už ale má tento počet výrazně narůstat.
Norma Euro 4, která oproti předchozí verzi výrazně snižuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech, už platí od letošního října, ale výrobci užitkových vozů budou moci uvádět na trh nové typy automobilů s motory podle staré normy ještě rok.
Většina firem, jako jsou Mercedes, DAF či Volvo, už ale začala dodávat vozy s katalyzátorem SCR a nádrží pro AdBlue s předstihem. Podle některých odhadů například už dnes jezdí po Česku přes stovku takto vybavených vozů, především mercedesů.
"AdBlue se pro nákladní vozy postupně stane u pump samozřejmostí, podobně jako na začátku devadesátých let si řidiči osobáků zvykli na Natural 95," říká Petr Tkadlec, zástupce holandské firmy Greenchem, která buduje u nás i po celé Evropě rozsáhlou prodejní síť AdBlue.
Skutečností je, že tato technologie, při které AdBlue jako syntetický roztok močoviny likviduje ve výfukových plynech naftových motorů výrazné množství škodlivin, nemá v podstatě konkurenci. Na rozdíl od principu filtrace totiž účinností vyhovuje i ještě přísnějším limitům normy Euro 5, která by měla platit od roku 2008.
"Zatím se to u nás týká jen desítek vozů, prodej AdBlue je malý, ale spíše si připravujeme trh. Chceme tady patřit k nejvýznamnějším prodejcům," říká Martin Vohánka, ředitel a spolumajitel společnosti W.A.G. minerální oleje, která zatím u nás prodává AdBlue v jedné čerpací stanici Eurowag a v příštím roce chystá další tři. Rakouská firma OMV už prodává z vlastní výroby AdBlue v Německu, Rakousku, Rumunsku a u stojanů tří čerpacích stanic i v Česku. "Nejde o závratné výdělky, spíše o službu řidičům, kteří u nás tankují naftu. V porovnání se zahraničím je zájem autodopravců zatím nižší," hodnotí letošní situaci mluvčí OMV Zdeněk Holub.
Další z velkých distributorů, jako třeba Benzina, plánují prodej AdBlue od příštího roku. "Nárůst počtu čerpacích stanic nabízejících AdBlue se ale bude odvíjet od konkrétních požadavků automobilového průmyslu a trhu," soudí Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
U tuzemských dopravců rychlost výměny vozového parku za nové náklaďáky, vyhovující Euru 4, zřejmě nebude vzhledem k ceně nových vozů nijak závratná.
"Auto s tímto vybavením přijde tak o šest až sedm tisíc euro dráž. Motivace k pořízení ekologicky šetrnějších aut záleží i na případných pobídkách, jako je například sleva na mýtném v Německu. Modernizovat ale musí postupně všichni, už nyní se smí uvádět na trh jen nové typy, splňující Euro 4," připomíná mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.
Co je AdBlue:
AdBlue je bezbarvý netoxický vodný roztok syntetické močoviny, který se nemísí s naftou, ale přidává v poměru 4 - 5 litrů na 100 litrů nafty do zvláštní nádrže a vstřikuje se do zabudovaného katalyzátoru (tak zvané SCR technologie).
Ve spalinách redukuje množství popílku a oxidy dusíku dělí na neškodný dusík a vodu.
AdBlue je možné prodávat i v kanystrech, ze stojanu stojí litr kolem 23 korun.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích