Znečištění ovzduší a doprava ve městech
Pohybovat se ve velkých městech pomocí taxi služby může být relativně luxusní
způsob dopravy, ale zároveň nejméně šetrný k našemu zdraví. Podle zprávy vědců z
londýnské univerzity (Imperial College London) je však člověk v taxíku vystaven
obrovskému znečištění ovzduší. Koncentrace škodlivých látek je mnohonásobně
vyšší než u ostatních druhů dopravy, jako je osobní automobil, autobus, jízda na
kole či chůze.
Pohybovat se ve velkých městech pomocí taxi služby může být relativně luxusní způsob dopravy, ale zároveň nejméně šetrný k našemu zdraví. Podle zprávy vědců z londýnské univerzity (Imperial College London) je však člověk v taxíku vystaven obrovskému znečištění ovzduší. Koncentrace škodlivých látek je mnohonásobně vyšší než u ostatních druhů dopravy, jako je osobní automobil, autobus, jízda na kole či chůze.
Jak uvádí studie v odborném časopise „Atmospheric Environment“ nejmenší koncentraci jsme vystaveni při přepravě osobním autem.
Vědci porovnávali koncentrace ultra jemných částic v různých dopravních prostředcích a nejhůře dopadla právě zmiňovaná auta taxi služeb, kde koncentrace znečištění přesahuje 100 000 pt/cm3. Pod tuto hodnotu se dostaly autobusy a ještě o něco lépe dopadli cyklisti, u nichž byla naměřena hodnota 80 000 pt/cm3, u pěších potom 50 000 pt/cm3 a nejmenší koncentraci jsou vystaveni cestující v osobních automobilech, kde byla naměřena hodnota 40 000 pt/cm3. (Jednotka pt/cm3 vyjadřuje počet ultra jemných částic – v 1 centimetru krychlovém.)
Tyto částice, které jsou menší než 100 nm v průměru, jsou zvlášť nebezpečné, protože jsou velmi malé a můžeme jich vdechnout neuvěřitelné množství a navíc mohou proniknout hluboko do respiračního systému.
Tým vědců z londýnské univerzity vyvinul vizualizační systém, který umožňuje znovu přehrávat videa s pohybem ultra jemných částic, a z nich pak vyčíst největší koncentrace těchto částic v daných časových úsecích. Výsledken je možnost určit, s jak velkým znečištěním jsou konkrétní činnosti spojeny. Například při cestování taxíky jsou pasažéři vystaveni znečištění o koncentraci škodlivých částic 100 000 pt/cm3. V porovnání s nimi jsou chodci vystaveni jen poloviční koncentraci škodlivin.
Vedoucí výzkumu Dr. Surbjit Kaur k tomuto překvapivému zjištění dodává: „Vysoká koncentrace znečištění zjištěná při cestování taxíky může být způsobena dlouhým setrváváním automobilu v dopravních zácpách, kdy se nachází přímo mezi zdroji škodlivých částic. Svoji roli pravděpodobně také hraje fakt, že taxíky jsou na cestách mnohem déle než ostatní osobní automobily, a dochází tedy k větší akumulaci znečišťujících látek.“
Dr. Richard Russel z kliniky British Lung Foundation uvádí, že jeho vlastní výzkum ukázal vyšší hladinu CO a NOx u lidí, kteří k němu na kliniku dojíždějí taxíky, než u těch, kteří přichází pěšky. „Rádi bychom podpořili lidi, aby co nejvíce chodili pěšky. Je to pro ně velmi prospěšné.“
Tato studie byla součástí projektu DAPPLE (Dispersion of Air Pollution &Penetration into the Local Environment), který byl zaměřený na lepší porozumění vztahů mezi ovzuším, dopravou, lidmi a znečištěním.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4598388.stm
Jak uvádí studie v odborném časopise „Atmospheric Environment“ nejmenší koncentraci jsme vystaveni při přepravě osobním autem.
Vědci porovnávali koncentrace ultra jemných částic v různých dopravních prostředcích a nejhůře dopadla právě zmiňovaná auta taxi služeb, kde koncentrace znečištění přesahuje 100 000 pt/cm3. Pod tuto hodnotu se dostaly autobusy a ještě o něco lépe dopadli cyklisti, u nichž byla naměřena hodnota 80 000 pt/cm3, u pěších potom 50 000 pt/cm3 a nejmenší koncentraci jsou vystaveni cestující v osobních automobilech, kde byla naměřena hodnota 40 000 pt/cm3. (Jednotka pt/cm3 vyjadřuje počet ultra jemných částic – v 1 centimetru krychlovém.)
Tyto částice, které jsou menší než 100 nm v průměru, jsou zvlášť nebezpečné, protože jsou velmi malé a můžeme jich vdechnout neuvěřitelné množství a navíc mohou proniknout hluboko do respiračního systému.
Tým vědců z londýnské univerzity vyvinul vizualizační systém, který umožňuje znovu přehrávat videa s pohybem ultra jemných částic, a z nich pak vyčíst největší koncentrace těchto částic v daných časových úsecích. Výsledken je možnost určit, s jak velkým znečištěním jsou konkrétní činnosti spojeny. Například při cestování taxíky jsou pasažéři vystaveni znečištění o koncentraci škodlivých částic 100 000 pt/cm3. V porovnání s nimi jsou chodci vystaveni jen poloviční koncentraci škodlivin.
Vedoucí výzkumu Dr. Surbjit Kaur k tomuto překvapivému zjištění dodává: „Vysoká koncentrace znečištění zjištěná při cestování taxíky může být způsobena dlouhým setrváváním automobilu v dopravních zácpách, kdy se nachází přímo mezi zdroji škodlivých částic. Svoji roli pravděpodobně také hraje fakt, že taxíky jsou na cestách mnohem déle než ostatní osobní automobily, a dochází tedy k větší akumulaci znečišťujících látek.“
Dr. Richard Russel z kliniky British Lung Foundation uvádí, že jeho vlastní výzkum ukázal vyšší hladinu CO a NOx u lidí, kteří k němu na kliniku dojíždějí taxíky, než u těch, kteří přichází pěšky. „Rádi bychom podpořili lidi, aby co nejvíce chodili pěšky. Je to pro ně velmi prospěšné.“
Tato studie byla součástí projektu DAPPLE (Dispersion of Air Pollution &Penetration into the Local Environment), který byl zaměřený na lepší porozumění vztahů mezi ovzuším, dopravou, lidmi a znečištěním.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4598388.stm
Sdílet článek na sociálních sítích