Čtvrtek, 28. března 2024

Naftový motor zachrání močovina

Naftový motor zachrání močovina
Výrobci aut se připravují na přísnější emisní normy. Bez nových technických řešení nemá naftový motor šanci na přežití.
AUTOR: Jakub Stehlík

Zapomeňte na označení Diesel, napříště se naftová auta jmenují Bluetec, řekli sebevědomě zástupci značky Mercedes-Benz, když na letošním detroitském autosalónu odhalovali novou generaci dieselových motorů.
Německá automobilka zvolila označení, které je místním obyvatelům šité na míru. Američané mají diesel stále ještě spojený s čoudícími a těžkopádnými auty, k tomu mají hrůzu z ozónové díry, na které se nechvalně podepisují emise benzínových motorů. Označení Bluetec je tak ideálním synonymem pro modrou oblohu bez ozónu a sazí.
Přes dobrou práci marketingu není bluetec jen nafouknutou bublinou. Mercedes si od něj slibuje, že se s "čistými" naftovými motory konečně prosadí i v zámoří, kde panují mnohem přísnější emisní normy pro vypouštění oxidů dusíku než v Evropě. Právě tyto látky jsou pro současné naftové motory velkým problémem a nová technologie Bluetec je úspěšně potlačuje.

Němci s filtry zaspali
Ještě před pár lety se zdálo, že postup naftového motoru nemůže v Evropě nic zastavit. Původně líná a hlučná auta se zavedením turbodmychadla a přímého vstřikování zázračně proměnila. Obliba dieselů úměrně rostla spolu se stoupajícími cenami pohonných hmot a nakonec v prodejích překonaly benzínový motor. Obrat nastal až s příchodem emisní normy Euro 4 a trochu nešťastnou bitvou o filtr pevných částic.
Se zařízením, které pohlcuje až 95 procent sazí vypouštěných naftovým motorem, přišli Francouzi. Chvíli čekali, jak odpoví německá konkurence.
"Naše motory plní normu Euro 4 i bez filtru, proto jej nezbytně nepotřebujeme," nechal se v roce 2003 slyšet šéf Volkswagenu Bernd Pischetsrieder. Nějakou dobu se zdálo, že se k francouzské iniciativě nikdo další nepřipojí.
Jenže otázka filtrů se mezitím dostala i na jednání Evropského parlamentu a německý ministr životního prostředí následně slíbil majitelům filtrem vybavených aut úlevu na daních. Francouzská filtrová lobby tedy nakonec zvítězila.
Hromadné zavádění filtrů však rozpoutalo další debatu o budoucnosti naftového motoru. Za zlomový byl všeobecně považován rok 2008, kdy má začít platit mnohem přísnější emisní norma Euro 5. Tu by nesplnil žádný ze současných naftových motorů.
Největší automobilky přitom veřejnosti ještě donedávna nenabídly jasnou odpověď, zda jsou technicky schopné Euro 5 zvládnout. Do diskuse se navíc vložil i viceprezident Toyoty Kazuhiko Miyadera, který požadoval vyrovnání emisních limitů pro všechny typy motorů, protože nafta má v Evropě řadu výjimek.
Spotřebitelé se dieselů zalekli, a výsledek se dostavil záhy. Vloni tvořily v Evropě benzínové motory u nově zakoupených aut opět nadpoloviční většinu.

Bez katalyzátoru to nepůjde
Mercedes jako první začátkem letošního roku ukázal, jak se mohou výrobci vypořádat se stoupajícími nároky na snížení emisí. Nová generace naftových motorů Bluetec bude kromě filtru pevných částic vybavena navíc oxidačním katalyzátorem, který rozloží škodlivé oxidy dusíku na dusík a vodu. Pokud bude tato metoda u výkonnějších motorů málo účinná, je výrobce připraven do výfukového potrubí vstřikovat roztok na bázi močoviny, který s pomocí uvolňujícího se čpavku pomáhá oxidy dále rozložit. Technicky je zařízení hotovo. Podle představ automobilky má mít každé auto přídavnou nádrž, která bude doplňována kapalinou nazývanou AdBlue při každé servisní kontrole. Spotřeba tohoto močovinového roztoku se podle stylu jízdy pohybuje od jednoho do tří procent z celkové spotřeby motoru, tedy zhruba deci na každých sto kilometrů.
Motory Bluetec mají dorazit na americký trh ještě letos. V Evropě budou mít premiéru až v roce 2008, s příchodem normy Euro 5.
Na nové ekologické předpisy se připravují i ostatní automobilky. Koncern Volkswagen už oznámil, že u dieslových motorů během dvou let přejde ze současného vstřikování systémem čerpadlo-tryska na rozšířenější common-rail. Plány počítají i s výrobou mimořádně výkonného naftového dvanáctiválce, který se má stát novým technickým unikátem.
Podle výzkumů agentury J.D. Power má podíl dieselových aut v USA do roku 2015 stoupnout z dnešních 3,4 procenta na čtyřnásobek. Nejdůležitější však bude přesvědčit tamní spotřebitele, že naftový motor je přinejmenším stejně ekologický jako benzínová hybridní auta. Na samotnou úsporu paliva totiž Američané, při polovičních cenách benzínu ve srovnání s Eropou, příliš neslyší.
Pokud se naftový motor ve Spojených státech ujme, bude to důležité i pro další vývoj aut v Evropě. Nástup dieselů by mohl snížit zájem o hybridy, ke kterým se evropské automobilky zatím stavějí zdrženlivě. Náklady na výrobu čistého naftového motoru jsou totiž stále podstatně nižší než hybridní technologie, kterou propagují Japonci. n

Autor je spolupracovníkem redakce
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů