Čtvrtek, 25. dubna 2024

Čína chrlí nová auta, města trpí emisemi

Čína chrlí nová auta, města trpí emisemi
Skoro tisíc nových vozů vjede každodenně do ulic Pekingu a dále zhustí průjezdnost vozovek, které jsou navíc značně zamořeny výfukovými plyny. Úroveň dioxidu dusíku již překračuje povolené normy Světové zdravotnické organizace o 78 procent.
Pekingský starosta Wang Čchi-šan prohlašuje, že počet vozů zaplavujících ulice "ztěžuje řízení města". Místní úřady jsou tak znepokojeny kvalitou vzduchu při letních olympijských hrách 2008 a zvažují pro tuto sportovní událost přechodný zákaz jízdy soukromých aut.
Peking ovšem vlastní automobilku Beijing Automotive Industry, která má společný podnik s firmami DaimlerChrysler a Hyundai. Loni tyto společné firmy vyrobily přes 500 tisíc aut, nákladních vozů a autobusů, zaměstnávají 48 tisíc lidí a platí městu na místních daních přes půl miliardy dolarů. Očekává se, že v roce 2008 se produkce pekingské automobilky zvýší na milión vozidel.

Chybějí silniční pravidla
Peking má dnes více aut než kterékoli jiné čínské město, ale po různých nařizovaných a zase rušených omezeních nemá skoro žádná komplexní pravidla silničního provozu. "Existuje rozpor mezi obyvateli a životním prostředím, což je pro nás i pro celou Čínu značný problém," přiznal starosta Wang.
Růst automobilismu ukazuje, s jakými těžkostmi se Čína střetává ve svém úsilí zařadit se mezi moderní spotřebitelské společnosti. Snaží se zlepšit životní úroveň a vytvořit pracovní příležitosti pro 1,3 miliardy obyvatel, a přitom udržet zamoření ovzduší a poptávku po pohonných hmotách pod kontrolou.
Činitelé čínské ústřední vlády mají na tento problém rozdílné názory. Vlivní ekonomičtí plánovači spatřují v automobilovém průmyslu "pilíř" národního hospodářství. Jiní, zejména úředníci Správy ochrany životního prostředí, tvrdí, že Čína potřebuje automobilový provoz omezit a co nejrychleji zpřísnit regulaci proti zamořování ovzduší.
Rostoucí příjmy obyvatelstva a pokles cen aut vedly k explozi prodeje aut. V letošním prvním čtvrtletí jejich odbyt stoupl meziročně o 54 procent. Čínský automobilový trh je nyní po USA druhým největším na světě a výroba vozidel už zaměstnává 1,7 miliónu lidí. Probíhá to tak rychle, že síť McDonald's nedávno oznámila, že v polovině svých provozů v Číně zavede obsluhu pro automobilisty.
A to mela teprve začíná. V Číně nyní připadá asi 25 vozidel na každých tisíc obyvatel, což je ovšem poměr, který Spojené státy zaznamenaly už v roce 1915. Pokud bude prodej vozů pokračovat takovým tempem jako dosud, bude v roce 2020 po čínských silnicích jezdit přes 130 miliónů aut. Dnes je to kolem 33 miliónů. To může neúměrně zvednout poptávku po ropě a vést k ostrému vzestupu emisí skleníkových plynů. Komplikujícím faktorem je, že čínský benzín obsahuje vysokou hladinu síry a ostatních znečišťujících látek. Vyžádá si to roky a miliardy dolarů na modernizaci rafinérií, aby mohly vyrábět čistější pohonné hmoty.
Dosavadní volání po přísnější kontrole škodlivých emisí z aut účinně mařila vládní Národní komise pro rozvoj a reformy. Dává přednost vytváření pracovních míst pro milióny lidí, kteří se hrnou do měst z čínského venkova. Tento trend podporují i regionální a městské úřady.
V roce 1997 zahájila jedna z nejchudších čínských provincií Anchuej výstavbu státní automobilky Chery Automobile. Loni prodala skoro 190 tisíc vozů, dvakrát tolik než v roce 2004. Podnik naráží na to, že nestačí držet krok s rostoucí poptávkou.

Auta pro široké vrstvy
Po vstupu Číny do Světové obchodní organizace v roce 2001 znásobily klesající ceny prodej aut širším vrstvám spotřebitelů. Liou Jün-č', pětadvacetiletý designér počítačového hardwaru, si koupil první auto za 5220 dolarů, když potřeboval do svého nového bytu dopravit nábytek z prodejny Ikea. "K tomu, abyste měl vlastní auto, nemusíte být bohatý chlapík," říká. Jeho auto vyrobila čínská automobilka Geely, která předtím produkovala motorky.
V automobilce Geely v provincii Čcheťiang jižně od Šanghaje pracuje čtyřiadvacetiletý Li Čchi-šeng, který kontroluje kvalitu vozů vyjíždějících z výrobních pásů. Pochází z venkovské rodiny. Měsíčně vydělává v přepočtu asi 250 dolarů. Li, jemuž podnik subvencuje jídlo i ubytování, posílá polovinu svých výdělků domů. "To zbavuje mé rodiče tlaku," uvádí. Loni jeho rodina postavila zděný dům, který ustoupil dřívějšímu dřevěnému stavení. "Jsem na sebe hrdý," říká Li.
Nesporné přínosy automobilového průmyslu ve zvyšování zaměstnanosti i v daňových příjmech, měst, provincií i celé Číny, šlapou na brzdu každé snaze o omezení výroby a prodeje vozů. Následky tohoto automobilového boomu jsou povážlivé. Například škodlivé částice v ovzduší Pekingu šestkrát překračují týž ukazatel v New Yorku.
Teprve v roce 2000 přijala Čína svůj první komplexnější zákon o automobilových emisích a povinně nařídila instalaci katalyzátorů. Letos ústřední čínská vláda stanovila poprvé standardy spotřeby pohonných hmot na jeden vůz. A nařídila městům, jako je Peking, aby povzbuzovala prodej málolitrážních aut. Rovněž uvalila zvýšenou daň na ty nové vozy, které jsou "žrouty" benzínu.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů