Evropský parlament odsouhlasil zavedení ekologické daně pro auta
Prodejci nových vozů v ČR by opatření přivítali. Podle marketingového manažera společnosti BMW Group ČR Petra Minaříka v současné době v tuzemsku platí přísná pravidla pro nové vozy týkající se množství emisí oxidu uhličitého a dalších látek, které vozy produkují. "Opatření Evropské unie na zavedení vyšších daňových sazeb u vozů s velkými emisemi vysoce oceňujeme. Tímto krokem by mělo dojít k úbytku nevyhovujících automobilů z našich silnic a přísná pravidla by měla pomoci k ochraně životního prostředí," řekl ČTK.
Evropští politici věří, že zavedení nové daně by mělo nahradit registrační poplatky, které za své vozy musejí platit obyvatelé některých zemí EU. V Česku se platí silniční daň pouze za vozidla určená k podnikání, ale neexistují žádné zvláštní daně za uvedení do provozu, jako je tomu v řadě dalších států. Registrační poplatky přitom v některých státech společenství dokonce přesahují pořizovací cenu automobilu.
Jen v Dánsku poplatek za registraci činí asi 180 procent ceny automobilu. Jinde jsou zase poplatky nulové. U silniční daně se sazby pohybují od 30 eur (900 korun) po 463 eur (asi 13.000 korun). V Česku podnikatelé za vůz s motorem do objemu 2000 ccm platí zhruba 105 eur (3000 Kč) ročně.
Poplatky za registraci vozidel by podle Evropské komise měly být zcela zrušeny během deseti let. Z placení silniční daně nicméně mohou být podle europoslanců zcela vyjmuta vozidla stará více než 20 let. Tuto výjimku parlament přijal v zájmu zachování veteránů.
"To je důležitý vzkaz automobilovému průmyslu. Doufáme, že ho přiměje k výrobě vozů s nižší spotřebou a nižšími emisemi," řekla dnes ve Štrasburku poslankyně Karin Riisová-Jörgensenová, která zprávu předkládala. "Je důležité, aby nový systém zůstal vůči rozpočtům členských států neutrální. Proto je rovněž důležité dostatečně dlouhé přechodné období," dodala.
Osud ekologické daně závisí na jednotlivých členských státech. Odpůrcem návrhu jsou především Velká Británie a Dánsko, které jsou zatím odhodlány zavedení poplatku zablokovat. Jejich činitelé dávají přednost tomu, aby si tento problém vyřešil každý stát sám.
V pozadí je i spor mezi státy vyrábějícími automobily, které mají zájem na co nejnižším zdanění v celé unii, a naopak zeměmi bez automobilek, jako je Dánsko či Portugalsko, které naopak vozy zatěžují vysokými poplatky. Důsledkem však je, že třeba v Dánsku množství aut jezdí s poznávacími značkami jiných států.